Tvrtka je priznala i ispričala se za svoje nedjelo, koje je primjenjeno na nekih 11 milijuna vozila širom svijeta, a bivši glavni direktor je morao dati otkaz. Ali to nije kraj priče.
Među brojnim zakonskim, sudskim i regulatornim akcijama za koje će trebati godine da se razriješe, potrebno je znati i cijenu koju plaća okoliš zbog volkswagenove prijevare, pa su znanstvenici počeli s proračunavanjem štete.
Iako je Volkswagen izdao priopćenje u kojem tvrdi da su sva njegova vozila "sigurna i sposobna za vožnju s tehničkog stajališta", to je samo djelomično točno. Možda ćete biti sigurni ako ste za volanom, ali baš i ne ako ste izvan auta.
Zadatak nelegalnog softvera bio je da vozilo isključi kontrolu emisija dok vozi normalno (i šalje štetne plinove u atmosferu), a uključi ih (te smanjiti štetne plinove) samo kada detektira da se vozilo testira na emisije.
Rane procjene sugeriraju da tvrtka nije samo kršila zakone, već je i oduzela brojne ljudske živote.
Trenutačno zagađenje traka ubija preko tri milijuna ljudi godišnje, a tome znatno pridonose i automobilski ispušni plinovi.
Istraga koju su proveli Margot Sanger-Katz i John Schwartz iz New York Timesa pokazuje da bi štetni dušikovi oksidi koje su emitirala Volkswagenova dizel vozila, a količina kojih je navodno bila 40 puta viša od zakonski dozvoljene, mogli biti odgovorni i za do 106 smrti samo u SAD-u između 2009. i 2015. Procjena se temelji na istraživanju o stopi smrtnosti zbog smanjenja ozona u Sjedinjenim Državama.
Noelle Eckley Selin, profesorica za zemljane, atmosferske i planetarne znanosti na MIT-u, isto je proračunala broj smrti prouzročenih Volkswagenovim varanjem, a svoje je proračune temeljila na utjecaju emisija na ljudsko zdravlje. Koristeći tu alternativnu metodu, procijenila je da je kriminalni softver prouzročio oko 40 smrti u SAD-u između 2009. i 2015. godine.
Iako i sami znanstvenici priznaju da postoji dosta generaliziranja i općih procjena u ovim preliminarnim proračunima, oni ipak predstavljaju dobro mjesto za započeti raspravu o o tome kolika je cijena u ljudskim životima plaćena Volkswagenovim varanjem o štetnim emisijama.
Posebno ako se uzme u obzir da su vozila u Sjedinjenim Državama samo mali dio cijelog Volkswagenovog tržišta. Iz globalne perspektive, broj smrti mogao bi biti puno veći.
Science Alert/Netmobil.hr