Za ono vrijeme neobičan model koji je želio pomiriti oštre i kružne linije, "stručnjaci" za dizajn su govorili da je to avangarda, a u naravi s onim trokutastim linijama i okruglim detaljima na naplatcima i kvakama izgledao je kao sin kojega otac nije volio.
Izgled ružnog pačeta (iz kojeg je bilo vidljivo da nikada neće izrasti u labuda), unutrašnjost još i gora (pravokutna, nemaštovita, škripava), limarija koja u svoj svojoj raskoši detektira proljeće prije vegetacije, ukratko sve loše osim tradicionalno dobre Fiatove mehanike, a tu prije svega mislimo na mjenjač i jako dobar 55 KS 1.7 dizelski motor koji je osim nafte bez problema "gutao" i pofarbano lož-ulje, ulje za rashlađivanje transformatora, pa i u krajnjoj nuždi benzinom razrijeđeno staro motorno ulje.
Kao pravo osvježenje nakon tog modela stigao je na tržište Tipo.
Europski automobil 1989. godine
Govorili su za njega da je stariji brat popularnog modela Uno (iako je Uno proizveden prije njega), ali bez obzira na to bio je to lijep obiteljski kompakt modernog dizajna, pocinčane karoserije (nema najave proljeća), moderne unutrašnjosti i s velikom paletom pogonskih agregata od kojih su među boljima bili benzinci 1.8 i 2.0 sedicivalvole (posuđen od Lancia Thema) i popularni dizelaši 1.7, 1.9 i 1.9 TD koji su se pokazali kao izrazito kvalitetni i izdržljivi agregati.
U prilog tome govori i podatak da je Fiat Tipo proglašen za europski automobil 1989. godine.
Kod nas opći dojam kvalitete navedenih agregata kvari uvoz polovnih automobila iz Italije devedesetih godina prošlog stoljeća kada su sivi "uvoznici" skidali kilometražu i do tri puta veću od prikazane na kilometar-satu, te kada je u karteru bilo više aditiva (STP, Liqui-Moly i sl.) nego ulja.
Da su to znali, novopečeni bi vlasnici automobila kod prve kupnje ulja s kojim su željeli počastiti svog novog-starog limenog ljubimca, kupili odmah garnituru dihtunga, komplet klipova i letećih lagera (II brušenje) iz praktičnog razloga da ne idu u istu prodavaonicu autodijelovima dva puta.
Beskompromisni best buy automobil
Nakon Tipa, s više-manje uspjeha dolaze nasljednici Bravo, Brava i Marea.
Navedeni modeli se nisu baš nešto "primili" na našem tržištu, ali zato nakon višegodišnjeg vrludanja i traženja u "C" klasi Fiatovi konstruktori nam napokon na tržište šalju beskompromisni best buy automobil oznake Tipo koji naravno nema ništa zajedničko sa "starim" Tipom nego je u odnosu na konkurenciju onda i danas još mnogo, mnogo bolji.
Da vam je netko prije desetak godina rekao da možete kupiti za relativno malo novca, otprilike stotinjak tisuća kuna, obiteljsku limuzinu dužine 4,5 metara, širine 1,79 metara, s tempomatom, klimom, senzorima za parkiranje, 17 cola aluminijskim naplatcima, prtljažnikom od 520 litara, metalik i još uz to ekonomični turbodizel koji uz 6-brzinski mjenjač potegne do 200 na sat, rekli biste sasvim opravdano da su to bajke i da ne vjerujete u čuda.
Zaslužio je samo pohvale
Fiat nam je servirao na asfaltu to "čudo", testirali smo ga i na isto nemamo prigovora nego samo pohvale.
Na prvi pogled klasične moderne linije ne prednjače niti zaostaju za konkurencijom. Lijepo, efektno, funkcionalno.
Unutrašnjost je lijepa, logična, udobna i kvalitetna (s obzirom na konkurenciju u klasi).
Galerija
Pri zatvaranju vrata ne proizvode onaj iritirajući zvuk "jeftilena" nego imate osjećaj da ste zatvorili vrata neke skuplje limuzine.
Unutrašnjost je iznenađujuće kvalitetna za klasu u kojoj je Tipo, sjedala su udobna (možda malo preplitka), ručica mjenjača je u vožnji precizna i konkretna, upravljač je konačno (za Fiat) tamo gdje treba biti, okomito, blizu vozača i odlično leži u ruci. Na stražnjoj klupi ima dovoljno mjesta za tri odrasle osobe, a prtljažnik od 520 litara će razveseliti sve vozače s obiteljima.
Prosječna potrošnja je simboličnih 5,6 l na 100 km
Ugođaj vožnje je izrazito korektan, kao vozač ergonomski sjedite udobno i sve vam je nadohvat ruke, ne morate napinjati trbušnjake da biste odradili ovo ili ono, odlična preglednost, solidan audiosustav sa središnje smještenim ekranom osjetljivim na dodir , retrovizori su dovoljno veliki i daju se "poštelati" da pokriju sve kutove, a nakon pet minuta vožnje u centimetar možete odrediti gdje su vam kotači. Zamjerku u unutrašnjosti bismo jedino dali za polugice klimatizacijskog uređaja, koje ipak izgledaju prejeftino. Međutim, uz nadoplatu za automatsku klimu, taj "ružni" detalj nestaje pa o tome vrijedi razmisliti pri kupnji.
Turbodizelaš se veselo vrti i korektno "vuče" iz niskih okretaja (320 Nm pri 1750 o/min), namjerno je "narezan" na kratko da bude ugodan u gradskoj vožnji gdje pri umjerenim ubrzanjima bez problema konkurira ostalim sudionicima u prometu, a na otvorenoj cesti nema srama jer vrlo brzo pokaže 180 km/h. Prosjek testa je završio na simboličnih 5,6 litara na 100 kilometara što bi trebalo zaintrigirati i najveće škrce među nama.
U zavojima je korektan, ne osjeća se uvijanje karoserije, ali budimo realni kada kažemo da ovo nije automobil za divljačko napadanje zavoja. Na autocesti je izrazito miran uz tek povremeno poskakivanje prilikom nailazaka na veće neravnine ili kolotrage. Već prije spomenuta dobra vozačka pozicija utječe na činjenicu da dulja putovanja doista nisu neki problem za Tipo.
Osigurajte si probnu vožnju
Ali ako se slučajno zaigrate ili se na cesti pojavi netko koga mislite da "imate" pa u toj nepodopštini malo pretjerate, tu su kvalitetni sustavi protiv proklizavanja i zanošenja te prednji diskovi od 284 mm i zadnji od 251 mm koji će vas na vrijeme usporiti i zadržati na željenoj putanji.
Ukratko ovaj Fiatov proizvod bismo mogli nazvati po onom popularnom filmu "Dobar posao u Italiji", iako se dotični model ne sklapa u Italiji nego u turskoj tvornici Tofas, što ne bi trebao biti razlog za sumnju u kvalitetu konačnog proizvoda s obzirom na to da su se isti kroz dugotrajnu poslovnu suradnju (i Tipo je sklapan u Turskoj) pokazali kao odgovorni i kvalitetni kooperanti. Apsolutno možemo tvrditi da je novi Tipo best buy na tržištu i ako razmišljate o novom automobilu ove klase, bilo bi jako neodgovorno od vas da si barem ne osigurate probnu vožnju.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Tipo 1.6 JTD 120 PopStar Vrsta motora: Turbodizelski Obujam motora: 1598 ccm Broj cilindara: 4 Snaga u KS: 120 KS pri 3750 o/min Snaga u kWh: 88 kWh pri 3750 o/min Okretni moment: 320 Nm pri 1750 o/min Mjenjač: 6 stupnjeva Pogon: prednji pogon Ubrzanje 0-100 km/h: 9,70 s Maksimalna brzina: 199 km/h Potrošnja (grad): 5,20 l/100 km Potrošnja (tijekom testa): 5,60 l/100 km CO2 emisija: 110 g/km Duljina: 4540 mm Širina: 1792 mm Visina: 1497 mm Međuosovinski razmak: 2640 mm Obujam prtljažnika: 520 l Masa vozila: 1205 kg Gume: 225/45 R17 Cijena: 118.000 kn