SVEMIRSKI SPEKTAKL: / Ovog tjedna dva će kometa proletjeti vrlo blizu Zemlje

Foto: Thinkstock

Ovog ponedeljka i utorka dva će kometa projuriti pored Zemlje, a jedan od njih će biti najbliži još od 1983.

21.3.2016.

Manji komet, P/2016 BA14 neće biti toliko vidljiv, ali će proći pored nas na udaljenosti od samo 3.5 milijuna kilometara, čime će postati treći najbliži prelet kometa u zabilježenoj povijesti.

MRTVI KOMET: /

Jezivi asteroid oblika ljudske lubanje proletio pokraj zemlje

MRTVI KOMET: /

Jezivi asteroid oblika ljudske lubanje proletio pokraj zemlje

Da odmah pojasnimo, to je i dalje gotovo deset puta dalje od udaljenosti Mjeseca, tako da ne postoji opasnost kako će nas komet udariti (a kako bi razbila sve sumnje, NASA je u svom priopćenju za javnost čak pet puta upotrijebila riječ 'sigurno').

Unatoč tome, događaj će sigurno omogućiti spektakularno promatranje neba, a mogao bi nas naučiti još ponešto o kometima.

"Komet P/216 BA14 ne predstavlja prijetnju" razjasnio je Paul Chodas, upravitelj NASA-inog Centra za proučavanje objekata bliskih Zemlji. "Umjesto toga, radi se o sjajnoj prilici za napredak znanosti o proučavanju kometa."

Foto: nasa.gov

Ono što je tako posebno kod ova dva kometa je da znanstvenici ne znaju točno kako, niti jesu li uopće, ova dva kometa povezani. Uz to činjenica da dva kometa prolaze tako blizu nas u razmaku od samo jednog dana nevjerojatno je rijedak događaj.

"U dijelu svemira oko Zemlje ima puno više asteroida nego kometa, koji su daleko rjeđi", rekao je Michael Kelly, astronom na Sveučilištu Maryland. "Kada komet dođe tako blizu Zemlji, radi se o posebnom događaju, te moramo iskoristiti priliku da naučimo što više."

Veći se komet zove Komet 252P/LINEAR, i prvi je put otkriven još 2000., od kada se konstantno promatra. Ali P/2016 BA14 primjećen je tek u siječnju ove godine, i u početku su se astronomi zabrinuli kako bi se moglo raditi o potencijalno opasnom asteroidu koji juri prema nama.

Ali zatim su otkrili da P/2016 BA14 ima rep, što je značilo da se ne radi o velikom komadu stijene ili metala, poput asteroida, već mješavini prašine i stijena zaleđenih zajedno u jednu čvrstu masu, tj. komet.

Orbite ova dva kometa nisu identične, ali su dovoljno slične da bi mogle nekako biti povezane. Trenutno je najpopularnija hipoteza kako je manji komet komadić koji se odlomio od većeg kometa.

Foto: Swan Hill, Victoria

Ali ono što je stvarno iznenađujuće je to što je komet 252P/LINEAR već oko 100 puta sjajniji nego što se je očekivalo, te se približava točki gdje će biti vidljiv i golim okom.

Iako neće proći toliko blizu kao njegov manji susjed, već na udaljenosti od 5,2 milijuna kilometara, i kao takav će biti peti najbliži komet u zabilježenoj povijesti.

Uz to, ovaj komet je dosta lijepe nijanse zelene boje, zbog oslobađanja diatomskog ugljika (C2), plina koji gori zeleno kada mu molekule postanu ionizirane.

Nažalost, komet 252P/LINEAR biti će u svojoj najbližoj točki vidljiv samo osobama koje žive na južnoj polutki. Još gore, to će se dogoditi tijekom noći s 21. na 22. ožujak, samo dva dana prije punog Mjeseca, što znači da će jarka Mjesečeva svjetlost dosta otežati promatranje znatno manjeg objekta na noćnom nebu.