najcrnja crna rupa / Astronomi pronašli 'pakao' u svemiru! Svaki dan proguta jedno Sunce

Foto: Shutterstock

'Pakao je zamišljan kao krajnje neugodno mjesto, vruće i neprijateljski nastrojeno prema tjelesnim oblicima ljudskog života', rekao je Christian Wolf

21.2.2024.
Shutterstock

Znanstvenici su pronašli najsjajniju i najgladniju crnu rupu ikad. Zastrašujuća praznina proguta jedno Sunce svaki dan.

Opisana kao "najpaklenije mjesto u svemiru", crna rupa udaljena je 12 milijardi svjetlosnih godina i ima masu otprilike 17 milijardi puta veću od mase Sunčeva sustava.

Zbog svoje ogromne gravitacijske sile, crne rupe rastu u masi hvatajući obližnji materijal, bilo da se radi o zvijezdama, planetima, pa čak i drugim crnim rupama. Tvar koja se vuče prema ovoj crnoj rupi, poznatoj kao J0529-4351, formira golemi disk promjera sedam svjetlosnih godina. To je oko 15.000 puta više od udaljenosti od Sunca do Neptuna, piše Daily Mail.

J0529-4351 identificirao je tim na Australskom nacionalnom sveučilištu (ANU) u Canberri, Australija, predvođen izvanrednim profesorom Christianom Wolfom.

"Pakao je zamišljan kao krajnje neugodno mjesto, vruće i neprijateljski nastrojeno prema tjelesnim oblicima ljudskog života", rekao je.

"Zahvaljujući ogromnom astronomskom istraživanju cijelog neba, sada smo pronašli ono što bi moglo biti najpaklenije mjesto u svemiru", rekao je.

Prema profesoru Wolfu, nema potrebe za strahom od crne rupe poput ove, uglavnom zato što je udaljena 12 milijardi svjetlosnih godina.

"Svjetlu ovog čudovišta trebalo je više od 12 milijardi godina da dođe do nas, što znači da bi odavno prestalo rasti", rekao je.

Imajući na umu da je svemir star procijenjenih 13,7 milijardi godina, svjetlost koju sada otkrivamo iz crne rupe je snimka svemira u njegovoj "adolescentnoj" fazi.

"U adolescentskom svemiru materija se kretala kaotično i hranila gladne crne rupe", objasnio je akademik.

'VIDIMO TRAG...' /

'Nevidljivo čudovište je na slobodi': Supermasivna crna rupa juri svemirom, NASA upozorila: 'Teška je kao 20 milijuna sunca'

'VIDIMO TRAG...' /

Zvijezde danas rijetko uranjaju u crne rupe

Danas se zvijezde kreću uredno na sigurnim udaljenostima i samo rijetko urone u crne rupe.

"U obližnjem svemiru vidimo da su supermasivne crne rupe ovih dana uglavnom usnuli divovi", rekao je.

Poznate kao inspiracija za znanstveno-fantastične filmove kao što je "Event Horizon", crne rupe su područja svemirskog vremena u kojima je gravitacija toliko jaka da čak ni svjetlost ne može izaći. Djeluju kao intenzivni izvori gravitacije koji lebde u okolnoj prašini i plinu, kao i planetima, pa čak i drugim crnim rupama. Često ih se opisuje kao "destruktivna čudovišta" jer kidaju zvijezde, gutaju sve što im se približi i zarobljavaju svjetlost.

Ova crna rupa – najbrže rastuća crna rupa ikad zabilježena – prvi je put otkrivena pomoću teleskopa od 7,5 stopa (2,3 metra) na ANU Siding Spring Observatory u blizini grada Coonabarabrana, oko 300 milja od Sydneya.

Istraživački tim zatim je upotrijebio jedan od najvećih teleskopa na svijetu – vrlo veliki teleskop Europskog južnog opservatorija – kako bi potvrdio punu prirodu crne rupe i izmjerio njenu masu.

Kada dotok plina i prašine u ovu crnu rupu dosegne određenu razinu, događaj može uzrokovati stvaranje "kvazara" – izuzetno svijetlog područja dok se materijal vrtloži oko crne rupe.

Istraživači kažu da je ova crna rupa okružena najvećim i najsvjetlijim diskom zarobljene materije ikada otkrivenim.

To je najsvjetliji objekt dosad pronađen u svemiru – 500 bilijuna puta svjetliji od našeg sunca.

"Takva zapanjujuća količina energije može se osloboditi samo ako crna rupa svaki dan pojede materijala u vrijednosti od otprilike Sunca", rekao je profesor Wolf.

Što se tiče razloga zašto je ovo tek sada uočeno s obzirom na to da je najsjajnija stvar u svemiru, to je zato što je svemir "pun sjajnih crnih rupa".

"Svjetski teleskopi proizvode toliko podataka da astronomi koriste sofisticirane alate za strojno učenje kako bi ih sve prosijali", rekao je stručnjak.

Strojno učenje, po svojoj prirodi, teži pronalaženju stvari koje su slične onome što je pronađeno prije.

Ovo strojno učenje čini izvrsnim u pronalaženju uobičajenih akrecijskih diskova oko crnih rupa – do sada ih je otkriveno otprilike milijun – ali nije tako dobro u uočavanju rijetkih ekstrema poput J0529-4351. Studija je objavljena u časopisu Nature Astronomy.

POGLEDFAJTE VIDEO: I kockice uskoro u svemiru! Prvi hrvatski satelit uskoro će poletjeti, a lansirat će ga Muskova raketa