STVORILI MIŠEVE S DVIJE MAJKE: / Nevjerojatan pothvat kineskih znanstvenika, ovo nikome dosad nije uspjelo

Foto: YouTube/Screenshot

Znanstvenici stvorili zdrave bebe miševe koristeći samo dvije ženke

14.10.2018.
YouTube/Screenshot

U novoj studiji koja je objavljena u časopisu "Cell Stem Cell", istraživači s kineske akademije znanosti uspjeli su stvoriti zdrave bebe miševe s dvije ženke, izvještava Geek. U istraživanju korištene su matične stanice i ciljno uređivanje gena radi istospolnog reproduciranja, stvorivši tako 29 zdravih miševa.

"Pokušali smo otkriti je li moguće proizvesti više normalnih miševa s dva ženska roditelj, ili čak miševa s dva muška roditelja, upotrebom haploidnih embrijskih matičnih stanica s delecijama (manjkom) gena", rekao je jedan od autora studije, profesor Zhou Qi s Kineske akademije znanosti.

Miševi stvoreni parenjem miševa istog spola nisu jednaki

Ispostavilo se da je odgovor na to pitanje pozitivan. No, nisu svi miševi stvoreni parenjem miševa istog spola jednaki. Oni koji su rođeni od dva tate preživjeli su samo nekoliko dana, a oni miševi rođeni od dvije mame imali su normalan životni vijek miša.

Sisavci mogu imati bebe jedino putem seksualne reprodukcije, tako da se spoje majčino jajašce i očeva sperma. Međutim, neke vrste gmazova, vodozemaca i riba mogu se razmožavati putem partenogeneze, prirodne forme aseksualne reprodukcije u kojoj se rast i razvoj embrija odvija bez fertilizacije.

2004. godine japanski su znanstvenici ponovili su taj fenomen koristeći miševe, kada su uzgojili zdrave ženke miševa bez muških gena. Cilj je tih eksperimenata bio bolje razumijevanje pravila uzgoja, kako bi ih onda analitičari mogli kršiti. Tim Kineske akademije znanosti je koristeći se metodom uređivanja gena stvorio 29 zdravih miševa od 210 embrija.

Proces stvaranja miševa s dva genetska oca nije bio uspješan

"U ovoj studiji smo otkrili da su haploidni ESC bili sličniji primordijalnim zametnim stanicama, prekursorima jaja i sperme", rekao je dr. Hu Baoyang.

Da bi stvorili miševe s dva genetska oca potrebna je nešto kompliciranija procedura. Odvoji se ženski genetski materijal iz jaja, koje onda nosi surogat majka. Miševi stvoreni na taj način preživjeli su samo 48 sati, no kineski tim se ne predaje te planiraju poboljšati proces kako bi i tako rođeni miševi imali normalan životni vijek.