STVOREN PRVI HIBRID ČOVJEKA I OVCE! / Nije tako zlokobno kao što zvuči, svrha ovog hibrida je vrlo važna za ljude

Novo otkriće uzgajanja himere moglo bi dovesti do daljnjeg razvoja uzgajanja ljudskih organa.

27.2.2018.

Znanstvenici sa Sveučilišta Stanford uspješno su razvili prvi ljudsko-ovčji hibrid, što će dovesti do daljnjih medicinskih istraživanja. Ova međuvrsna himera, kako se takvi organizmi nazivaju, se razvija kako bi u svome tijelu uzgajala ljudske organe, piše Interesting Engineering.

Priprema za uzgoj ljudske gušterače

Više institucija radi na takvim i sličnim projektima, ali nijedan do sada nije bio uspješan kao Sveučilište Stanford. Tim biologa, stručnjaka za matične stanice, pod vodstvom dr. Hira Nakuachija usadilo je ljudske matične stanice u embrije ovce. Prije toga su znanstvenici genetskim inžinjeringom uklonili sposobnost embrija da si razvije gušteraču. Znanstvenici se nadaju da će prazninu ispuniti ljudske matične stanice koje će formirati ljudsku gušteraču u embriju.

No razvoj himere nije mogao biti nastavljen dulje od tri tjedna jer trenutačni zakoni to ne dopuštaju. Ipak, priroda uzgoja ljudskih stanica u fetusu navela je znanstvenike na daljnje radove te im pružila novi uvid u eksperimente. Vjeruju da su na pravome putu.

Dr. Pablo Ross, suradnik dr. Nakuachija, objašnjava da je ovca dobar model za ovakvu vrstu istraživanja, jer dijeli s čovjekom fiziološku sličnost nekih organa. U stvari, ovce su sudjelovale u brojnim revolucionarnim eksperimentima, a i prvi klonirani sisavac bila je ovca.

Moralne nedoumice nasuprot zdravstvenoj koristi

Ovaj eksperiment mogao bi otvoriti put novim poljima znanosti, no trenutačno biologe više zanima uzgajanje ljudskih organa za transplantiranje. Raniji eksperimenti sa štakorima ukazali su na izvedivost ovih metoda. Tako je gušterača uzgojena u štakoru uspješno transplantirana u dijabetičnog miša te izliječila njegovu bolest. Znanstvenici sada pokušavaju postići sličan uspjeh s himerama, Velik broj pacijenata navedenih na popisu čekanja za nove organe podržava korist ovog otkrića.

STVORILI PRVI HIBRID ČOVJEKA I SVINJE! /

Revolucionalno otkriće za razvoj ljudskih organa

STVORILI PRVI HIBRID ČOVJEKA I SVINJE! /

Revolucionalno otkriće za razvoj ljudskih organa

No ovo je otkriće, bez obzira na njegovu moguću korist, prouzrokovalo zabrinutost u određenim krugovima. Tako su grupe za zaštitu životinjskih prava propitivale istraživanje s etičkog i moralnog stanovišta. Smatraju da se radi o užasnom zločinu, kako protiv životinja, tako i protiv ljudi. Dr. Ross slaže se da postoje određeni moralni razlozi za zabrinutost ali isto tako da stvari i nisu tako jednostavne kako možda izgledaju. Pojasnio je kako 'hibrid' nije ovca s ljudskim dijelovima tijela, ili nekakva druga mitska fantazija. U tijelu fetusa manje je od 0.01% ljudskih stanica u tijelu fetusa. Cilj je tek učiniti organizam životinje prihvatljivim za ljudske organe, koji bi se eventualno kasnije mogli u njemu uzgajati. Bolji opis bio bi da se radi o surogat ovci koja uzgaja vašu novu gušteraču ili jetru.

Iako neki aktivisti prosvjeduju zbog ovoga, znanstvena zajednica pozitivno je ocijenila istraživanje. Ako znanstvenici uspiju postići svoj cilj uzgajanja ljudskih organa, biti će to revolucionarno otkriće s boljim zdravstvenim rješenjima za cijelo društvo.