NABIJEN ZA AKCIJU

POČINJE NOVA POTRAGA ZA NAJVEĆIM TAJNAMA SVEMIRA: Znanstvenici u Cernu probudili LHC iz hibernacije

Nakon 17 tjedana neaktivnosti, Veliki hadronski sudarivač (LHC) ponovo je uključen, i uskoro bi trebao raditi bolje nego ikada, prenosi Daily Mail.

Poboljšana verzija

Dok LHC obično ide na zimski odmor kako bi tehničari mogli obaviti popravke i poboljšanja, ovogodišnja je pauza bila dulja nego što je to obično. Superprovodljivi magnet je zamijenjen i instaliran je novi, dok akcelerator čestica ponovo cirkulira protonske zrake.

Nakon što je održavanje gotovo, svaki stroj u sustavu je uključen i provjeren, prije nego što se uključi i glavna komponenta – LHC-a. “Ovo je poput orkestra, sve mora biti usklađeno kako bi dobro radilo zajedno”, rekao je Rende Steerenberg, voditelj operativne grupe odgovorne za cijeli komplex akceleratora, uključujući i LHC.

Novougrađena poboljšanja rezultirati će većim luminozitetom, što će pak omogućiti znanstvenicima prikupljanje više podataka.

Kompaktni mionski solenoid (CMS) detektor za veliki hadronski sudarivač (LHC).Foto: Wikimedia

“Naš cilj za 2017. dostizanje je integriranog luminoziteta 45 fb-1 (prošle su godine dosegli 40 fb-1), a po mogućnosti i više”, rekao je Steernberg.

“Veliki je izazov to što, dok možete povećati luminozitet na razne načine, glavni je faktor količina vremena koje zrake ostanu stabilne”, ističe.

“Mijenjamo način na koji u eksperimentima komprimiramo zrake na njihovu malenu veličinu, prvo na istu vrijednost kao i prošle godine, ali s mogućnošću da kasnije dobijemo još manje veličine, što bi značilo da možemo ograničenja stroja gurnuti još dalje”, dodao je Steerenberg.

HIGGSOV BOZON NIJE JEDINI: Znanstvenici u CERN-u na tragu nove čestice

Intrigirajuće anomalije

Prošloga su mjeseca znanstvenici u CERN-u otkrili “intrigirajuće anomalije”, koje su ukazivale na objašnjenja koja nisu u skladu sa Standardnim Modelom.

Eksperiment je otkrio da neke čestice propadaju manje rijetko nego što se to očekivalo u određenim okolnostima, te sad znanstvenici pokušavaju odrediti radi li se o znaku novog fizičkog fenomena, ili jednostavno o statističkoj pogrešci.

Anomalija je uočena u u uzorku svih podataka iz prve serije Velikog hardonskog sudarivača, te ako se uočii i u drugoj seriji, mogla bi dokazati i da postoji fizika i izvan Sandardnog modela.

Imaš komentar?