Sa satelita u muzej

NOVE BOJE SVEMIRA: Spektakularne nove fotografije Magellanovih oblaka kao da je slikao Van Gogh

Ova slika susjednih galaktika mogla bi bez problema stajati i nekome muzeju, među radovima Van Gogha. Ali ne radi se o djelu talentiranog slikara, pa čak ni čovjeka fotografa. Autor ove slike je satelit Planck, koji se nalazi visoko iznad Zemlje.

Planck snima svemir u na svjetlosnim duljinama koje mi ne vidimo – mikrovalovima i unutar infracrvenog spektra. Vijugave linije na slici predstavljaju linije magnetskih polja galaktika.

Velika narančasto-smeđa mrlja u sredini je Veliki Megellanov oblak, udaljen od nas 160.000 svjetlosnih godina. Trokutasta mrlja u donjem lijevom kutku je Mali Magellanov oblak, na udaljenosti od gotovo 200.000 svjetlosnih godina.

S obzirom da Planck snima fotografije u jako osjetljivom dijelu svjetlosnog spektra, ove obližnje galaktike ometaju ga u njegovoj pravoj svrsi: fotografiranju najstarijeg svjetla u svemiru.

Vidi se i međuzvjezdana prašina

Ali sama osjetljivost znači da satelit uspije snimiti praktički sve između sebe i kraja onog dijela svemira kojeg možemo promatrati. Znanstvenici moraju to ispraviti kako bi mogli bolje proučavati mikrovalnu pozadinu svemira, ali struge strane ove fotografije ne samo da izgledaju fantastično već i pružaju mogućnost otkrivanja novih podataka o bližim objektima, kao u ovom slučaju Magellanskim oblacima.

magellanov oblak

A može i pomoći pri otkrivanju tajni formiranja zvijezda. Na primjer, međuzvjezdana se prašina može vidjeti kao crveno-narančasti oblaci na vrhu slike. Radi se o gorivu za formiranje novih zvijezda u zviježđu Kameleona.

Neobična narančasta nit izlazi iz zviježđa Kameleona i pruža se sve do donjeg desnog ruba fotografije. Ova nit nam je u stvari dosta blizu, samo je nekih 300.000 svjetlosnih godina udaljena od nas.

IFLScience/Danas.hr