'OVO BI MOGLO POGODITI ZEMLJU' / Čudovišna prognoza sudnjeg dana, prijeti katastrofa? 'Razorni fenomen mogao bi nas vratiti u mračno doba'

Foto: Ilustracija: Shutterstock

'Zabrinjavajuća' oluja bi spržila satelite i srušila električne mreže koje opskrbljuju cijele gradove, što bi dovelo do rasprostranjenog nestanka struje i ometanja telefonskih mreža

16.12.2021.
Ilustracija: Shutterstock

Razorna solarna oluja mogla bi čovječanstvo vratiti u mračno doba, prema novom istraživanju, prenosi Mirror. Fenomen je prvi put uočen u zvjezdanom sustavu udaljenom samo 100 svjetlosnih godina.

Astronomi su spektakularni vatromet opisali kao "zabrinjavajući", upozorivši da bi sličan događaj mogao pogoditi Zemlju. Spržio bi satelite u orbiti i srušio električne mreže, uzrokujući nestanke struje i pad telefonske mreže.

Zvijezda je nazvana EK Draconis, što je na latinskom zmaj. I diše vatru. Leži u zviježđu Draka na krajnjem sjevernom nebu. Sunce redovito ispaljuje erupcije poznate kao koronalno izbacivanje mase.

Sastoji se od oblaka ekstremno vrućih čestica ili plazme, koje jure kroz svemir milijunima milja na sat. I potencijalno donose loše vijesti. Svakih 100-injak godina kreću se u našem smjeru.

KATASTROFA ZA NAŠ NAČIN ŽIVOTA /

'Internetska apokalipsa' može milijune ostaviti bez egzistencije: 'Nismo pripremljeni, a imat ćemo samo 13 sati prije njenog dolaska...'

KATASTROFA ZA NAŠ NAČIN ŽIVOTA /

Ozbiljan utjecaj na Zemlju

Koautor dr. Yuta Notsu sa Sveučilišta Colorado Boulder rekao je: "Izbacivanja koronalne mase mogu imati ozbiljan utjecaj na Zemlju i ljudsko društvo."

Međunarodni tim promatrao je zadivljujući nalet energije koji se izlijevao iz EK Draconisa. Bio je puno moćniji od bilo kojeg dosad viđenog. Stručnjaci strahuju da će nas pogoditi katastrofalna solarna oluja do kraja stoljeća. Voditelj studije Kosuke Namekata, doktorand na Nacionalnom astronomskom opservatoriju Japana, rekao je da bi mogla biti tako jaka.

Istraživači su koristili zemaljske i svemirske teleskope kako bi zavirili u EK Draconis koji podsjeća na mladu verziju Sunca. Emitirao je masu užarene plazme u kvadrilijunima kilograma, preko deset puta veću od prethodnog rekorda suncolike zvijezde.

Dr. Notsu je rekao: "To može poslužiti kao upozorenje koliko može biti opasno vrijeme u svemiru. “Ova vrsta velikog izbacivanja mase mogla bi se, teoretski, dogoditi i na našem Suncu.

"Ovo nam opažanje također može pomoći da bolje razumijemo kako su slični događaji mogli utjecati na Zemlju, pa čak i na Mars tijekom milijardi godina." Objasnio je da se koronalna izbacivanja mase često javljaju odmah nakon što zvijezda pusti bljesak ili navali iznenadni i sjajni prasak zračenja koji se može proširiti daleko u svemir.

Superbaklje

Ranija studija iste grupe otkrila je da mlade zvijezde nalik Suncu u galaksiji doživljavaju česte "superbaklje". One su poput naših vlastitih solarnih baklji - ali desetke ili čak stotine puta jače.

Takva bi se superbaklja mogla, teoretski, dogoditi i na Zemljinom suncu i dovesti do jednako golemog koronalnog izbacivanja maske. Dr. Notsu je rekao: "Superbaklje su mnogo veće od baklji koje vidimo na Suncu. Tako da sumnjamo da bi također proizvelo mnogo veće izbacivanje mase. Ali donedavno je to bila samo pretpostavka."

Opisao je EK Draconisa kao "zanimljivu zvijezdu". Otprilike je iste veličine kao Sunce, ali samo 100 milijuna godina. Dr. Notsu je rekao da je tako naše Sunce izgledalo prije 4,5 milijardi godina.

'Bilo je to čudovište'

Istraživači su tijekom zime i u proljeće prošle godine promatrali zvijezdu 32 noći. Skenirali su je NASA-inim TESS-om (transiting Exoplanet Survey Satellite) i japanskim teleskopima SEIMEI.

Dana 5. travnja imali su sreće jer je EK Draconis buknuo u stvarno veliku superbaklju. Pola sata kasnije, koronalno izbacivanje mase je poletjelo s površine zvijezde.

Istraživači su uspjeli uhvatiti samo prvi korak u njegovom životu, fazu "erupcije filamenta". Ali čak i tako, bilo je to čudovište - kretalo se najvećom brzinom od otprilike milijun milja na sat, što ne sluti dobro za život na Zemlji.

Spoznaje u Nature Astronomy upućuju na to da je Sunce također sposobno za takve nasilne ekstreme. Ali, gledajući s vedrije strane, super izbacivanje koronalne mase je vjerojatno rjeđe kod starijih zvijezda. Možda je bilo puno češće u ranim godinama Sunčeva sustava.

Drugim riječima, gigantska izbacivanja koronalne mase mogla su pomoći da se planeti poput Zemlje i Marsa oblikuju u ono kako danas izgledaju.

Što se dogodilo na Marsu?

Dr Notsu je rekao: "Atmosfera današnjeg Marsa vrlo je tanka u usporedbi sa Zemljinom. U prošlosti, mislimo da je Mars imao puno gušću atmosferu. Izbacivanja koronalne mase može nam pomoći razumjeti što se dogodilo planetu tijekom milijardi godina."

Prije dvije godine istraživači iz američkog Geološkog zavoda predvidjeli su da bi nas solarna oluja mogla pogoditi svakog trenutka, bez jamstva da ćemo je uočiti.

Ispitivali su događaj koji je sada poznat kao Oluja na željeznici u New Yorku, koja je u svibnju 1921. gurnula velike dijelove sjeveroistoka Sjedinjenih Država u mrak. Prema izvješću, nekoliko je gigantskih izbacivanja koronalne mase odjednom bombardiralo Zemlju. ispucavajući Zemljino magnetsko polje i uzrokujući široko rasprostranjeno uništenje.

Kada bi se to dogodilo u modernom svijetu, cijena bi iznosila trilijune dolara. Godine 2012. ogromno izbacivanje koronalne mase moglo je desetkovati elektroniku, ali je promašilo Zemlju za samo devet dana. Događaj je bio usporediv s Carringtonovim događajem iz 1859. godine.