Buše 3.000 metara leda do tajanstvenog jezera

Britanski istraživači namjeravaju pod ledom Antarktika otkriti tragove života koji je na tom području postojao prije više od milijun godina.

17.1.2012.

S opremom teškom više od 70 tona, istraživači iz Velike Britanije krenuli su na jezero Ellsworth, koje se smatra jednim od najopasnijih područja na planetu.

Analiza vode koja se nalazi ispod leda debljine više od tri kilometra, trebala bi im otkriti kako su se događale klimatske promjene na Zemlji. To bi im pak omogućilo da predvide što nas čeka u bližoj budućnosti, piše HRT.

Za proboj do jezera Ellsworth znanstvenici će rabiti posebnu bušilicu-cijev koja će uz pomoć devedeset tisuća litara čiste vode zagrijane na temperaturu od 97 stupnjeva i mlaznice na kraju cijevi rastopiti put kroz smrznute ledene ploče sve do jezera Ellsworth na tri kilometra dubine.

Sustav antarktičkih jezera ispod leda posljednjih godina raspaljuje maštu istraživača, a u misijama prednjače ruske ekspedicije. Rabeći 'antarktičko ljeto' u trajanju od kojih mjesec dana, tri ruske ekipe 30-ak su dana na temperaturama oko -40 stupnjeva bušile prolaz do jezera Vostok, koje je najveće, najdublje i najizoliranije jezero Antarktika.

Međutim, projekt je zaustavljen na nekoliko godina zbog bojazni da će jezero biti kontaminirano mikroorganizmima izvana.

Brak na prvu UK