A KAKO JE TEK OSOBLJU: / NASA se boji da će svemirsko zračenje oštetiti mozgove putnika aviona

Foto: Thinkstock, Serjio74

Na površini planeta Zemlje ljudi su sasvim dovoljno zaštićeni od svemirskog zračenja, ali kad putuju na velikim visinama stvar je potpuno drugačija.

4.2.2017.
Thinkstock, Serjio74

"Ravno iznad vas visoko energetske čestice, zvane svemirsko zračenje, jure prema nama iz dubokog svemira", objavila je NASA u jezivoj izjavi.

JADNO LJUDSKO TIJELO: /

Nakon svemirskih letova stanje astronauta je kao kod starih alkoholičara

JADNO LJUDSKO TIJELO: /

Nakon svemirskih letova stanje astronauta je kao kod starih alkoholičara

"Ove se brze čestice sudaraju s molekulama u atmosferi, te stvaraju lančanu reakciju raspadanja atoma. Dok smo mi uglavnom zastićeni od ovog zračenja na zemlji, gore u prorjeđenoj atmosferi stratosfere ove čestice mogu djelovati kako na ljude tako i na elektroniku" objašnjavaju iz NASA-e.

Foto: Paul Stocker/Flickr

Mjerenje zračenja u stratosferi

Kako bi proučila učinke ovog svemirskog zračenja, svemirska je agencija u sklopu projekta RaD-X, poslala divovski balon ispunjen helijem u stratosferu kako bi izmjerila svemirsko zračenje koje nam dolazi od Sunca i iz međuzvjezdanog prostora, piše The Sun.

Otkriveno je da su zbog dosta vremena provedenog u višim slojevima atmosfere posade zrakoplova izložene gotovo dvostruko većim količinam zračenja u odnosu na nas koji živimo i radimo na tlu.

Izlaganje svemirskom zračenju predstavlja problem i kod svemirskih putovanja.

"Saznati kako zaštititi ljude od izlaganja zračenju ključan je korak u budućem istraživanju svemira", dodala je NASA.

Svemirsko zračenje opasno šteti mozgu

Izlaganje visoko energetski nabijenim česticama, poput onih koje se nalaze u svemirskom zračenju koje će bombardirati astronaute tijekom dugotrajnijih svemirskih letova, prouzročilo je znatna oštećenja na mozgovima ispitnih glodavaca.

Rezultati toga su pogoršanja kognitivnih sposobnosti i demencija.

"Rezultati RaD-X projekta koristiti će se za poboljšanje svemirskih metereoloških modela, koji predviđaju pojačanja zračenja. Ta će predviđanja koristiti piloti komercijalnih letova kako bi znali kada i gdje se nalaze previsoke količine svemirskog zračenja, što bi im omogućilo da promijene rutu leta ako se to pokaže nužnim."