NITKO NEMA OVAKAV SUSTAV / Evo kako će izgledati novi model naplate cestarina, HAC: 'Izbjegavanje plaćanja će se sankcionirati'

Image
Foto: Kristina Štedul Fabac/Pixsell

Hrvatska vlada odlučila se na rješenje koje nema nitko u Europi - naplatu u digitalnoj formi e-vinjeta, za prijeđeni kilometar

30.8.2023.
18:38
Kristina Štedul Fabac/Pixsell
VOYO logo

Promet na naplatnim kućicama iz godine u godinu raste, a ove godine veći je za 11 posto dok je iznos naplaćene cestarine veći za 9 posto u odnosu na isto razdoblje lani.

Bivši ministar gospodarstva Radimir Čačić izjavio je, gostujući na N1, da Hrvatske Autoceste (HAC) mjesečno na rad kućica troše 1,7 milijuna eura. Hrvatska se, stoga, odlučila na novi model koji bi trebao ukinuti naplatne kućice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cestarine se naplaćuju po dva modela: na naplatnim kućicama, po prijeđenoj udaljenosti, te kroz vinjete gdje se naplaćuje vrijeme korištenja autoceste.

Hrvatska vlada odlučila se, međutim, na treće rješenje, koje nema nitko u Europi - naplatu u digitalnoj formi e-vinjeta, za prijeđeni kilometar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
JESU LI HRVATI NAJPAMETNIJI NA SVIJETU? /

Jedini eksperimentiramo s novim sustavom naplate cestarina, a stručnjacima se vrti u glavi samo jedno pitanje: 'Sve je sumnjivo!'

Image
JESU LI HRVATI NAJPAMETNIJI NA SVIJETU? /

Jedini eksperimentiramo s novim sustavom naplate cestarina, a stručnjacima se vrti u glavi samo jedno pitanje: 'Sve je sumnjivo!'

Ne prije 2025.

Iz HAC-a su za N1 objasnili da je u tijeku postupak pregleda i ocjene ponuda dobivenih u otvorenom postupku javne nabave novog sustava elektroničke naplate cestarine. Više informacija bit će dostupno nakon sklapanja ugovora s odabranim ponuđačem.

Predviđeno vrijeme trajanja radova je 24 mjeseca od uvođenja odabranog ponuđača u posao što znači da novi sustav neće zaživjeti prije 2025. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Po uvođenju novog sustava nestala bi potreba za naplatnim kućicama koje bi, kako su potvrdili iz HAC-a, bile sukcesivno uklanjane kako bi se u potpunosti postigla što veća protočnost.

Osjetna razlika

Novi model trebao bi omogućiti prolazak 3.000 vozila po satu, dok naplatne kućice imaju protok od tek 200 vozila, ako se radi o blagajni, odnosno 350 ako se radi o automatu za naplatu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sustav bi dozvoljavao prolazak naplatne točke pri brzini do maksimalnih 130 km/h iz čega je jasno zašto bi fluktuacija prometa trebala biti puno brža.

Cijena novog sustava

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture 2019. procijenilo je da će investicija koštati do 570 milijuna kuna, odnosno nešto iznad 75 milijuna eura međutim, pristigle ponude kreću se od 80 do 220 milijuna eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tome treba pribrojiti oko 20 milijuna eura, na koliko je iste godine procijenjen trošak uklanjanja kućica, a koja je u ovih nekoliko godina sigurno porasla.

“Radnici koji sada rade na naplati cestarine će i dalje ostati na poslu. Dobar dio njih, oko 300 osoba, u sljedeće dvije godine stječe uvjet za mirovinu i oni će otići van s otpremninom. Na kraju će po projekcijama i faliti radnika”, kazao je za N1 predsjednik Nezavisnog cesarskog sindikata u HAC-u, Anđelko Kasunić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz Ministarstva su 2019. naglasili i kako bi za održavanje takvog sustava godišnje bilo potrebno 7,3 milijuna eura u prvim godinama, a zatim oko 6 milijuna eura, nakon što bi dio korisnika prešao na ENC uređaje.

Način prijave u sustav

Riječ je o naplati cestarine u slobodnom protoku vozila, dakle bez rampi, blagajnika i naplatnih kućica. Cijeli sustav temelji se na ALPR sustavu - tehnologiji automatskog prepoznavanja registarskih pločica. Sličan sustav koriste Mađarska i Slovenija jer su nove digitalne vinjete vezane za registraciju vozila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hrvatska i sada ima elektronski sustav vidu elektronske naplate cestarine (ENC), ali kako je u pitanju sustav s rampama i zaustavljanjem automobila, odustalo se od njegove nadogradnje.

Korisnicima će se u sustav naplate moći prijaviti online, na samoj autocesti, u prodajnim uredima HAC-a i koncesionara te na prodajnim mjestima trećih osoba s kojima će HAC sklopiti ugovor (vjerojatno benzinske pumpe).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, prijava na autocestu putem interneta, ili na prodajnim mjestima, automatima na frekventnim lokacijama (npr. granični prijelazi) ili preko pozivnog centra (autorizacijom kreditne kartice) mogla bi gužve s autocesta preseliti na te punktove. Ali, sličan problem postojao bi i s vinjetama.

Kazne za neplaćanje cestarine

Izravno gotovinsko plaćanje na autocesti tako više ne bi bilo moguće, jer ne bi bilo zaustavljanja prometa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Oni koji se na autocesti zateknu bez da su prethodno platili, platit će kaznu, objasnili su u HAC-u. Koliku? Još se ne znam, jer je zakon tek u pripremi.

“Po uzoru na bilo koju drugu zemlju koja je uvela sličan sustav naplate, izbjegavanje plaćanja cestarine će se sankcionirati sukladno odredbama novog Zakona o naplati cestarine, koji je u pripremi”, kažu u HAC-u.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Neplatiše će sustav sam prepoznati putem portala na lokacijama sadašnjih naplatnih postaja, a njihov točan broj i razmještaj definirat će se u drugoj fazi projekta.

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo