JESU LI HRVATI NAJPAMETNIJI NA SVIJETU? / Jedini eksperimentiramo s novim sustavom naplate cestarina, a stručnjacima se vrti u glavi samo jedno pitanje: 'Sve je sumnjivo!'

Mnogi nagađaju da se od klasičnih vinjeta odustalo zbog toga što bi njihovim uvođenjem bez posla ostao velik broj radnika na čije plaće ide gotovo 30% rashoda

30.8.2023.
9:36
VOYO logo

Novi sustav naplate cestarina dolazi potkraj iduće godine. Neće biti zaustavljanja, uzimanja kartica i plaćanja na mjestu: puno je prigovora na elektronički sustav naplate. Zašto s time eksperimentiramo doslovno jedini na svijetu, pitaju se stručnjaci, umjesto da jednostavno uvedemo vinjete?

"Krajnje je vrijeme. Ne znam što da drugo kažem. Drugdje su to već riješili", kaže za Danas.hr Edin iz Zagreba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Super ideja. Ići će puno brže promet, neće biti gužvi", govori Dragan iz Zagreba.

Hrvatski model

Kućice na ulazima autocesta otišle bi u povijest, cestarina bi se naplaćivala skeniranjem tablica na ulazima, izlazima i račvanjima autocesta. Bez zaustavljanja. Vozači će moći birati između nešto sofisticiranijeg ENC-a ili online registracije računa s kojeg će se novac za cestarine povlačiti direktno s kartice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za razliku od zemalja u susjedstvu, koje imaju klasične vremenske vinjete, Hrvatska uvodi posve novi način naplate koji u kratkom vremenu mora skenirati veliki broj tablica. Hoće li se to pokazati kao najbolje rješenje – tek će se vidjeti.

Image
'OVAJ MODEL NEMA NITKO U EUROPI' /

Stiže novi sustav cestarina, ali...: 'To je siva zona u kojoj se luta. Avantura naplate koju nitko nije isprobao'

Image
'OVAJ MODEL NEMA NITKO U EUROPI' /

Stiže novi sustav cestarina, ali...: 'To je siva zona u kojoj se luta. Avantura naplate koju nitko nije isprobao'

Mišljenje stručnjaka

"To ovisi o kvaliteti sustava koji će se instalirati. Činjenica je da ovakav sustav FreeFlow, bez zaustavljanja, na ovako velikoj mreži nigdje ne postoji. Izazov je veličina mreže", govori Marko Ševrović s Prometnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za bivšeg ministra gospodarstva, dvojbe nema – ovo je skup i nepotreban eksperiment koji u Europi nema nitko. Građani će plaćati više, a na cestama će biti manje vozača nego kad bi se uvele vremenske vinjete. Sve je, kaže, sumnjivo.

"Ovaj model za koji je kao raspisan natječaj, i za koji već same brojke govore, je potpuno sumanut. Jer ako vi na natječaju imate 10 ponuđača gdje je najniža ponuda 80 milijuna eura, a najviša 240, znači da već u startu nešto ne štima jer takvog modela u Europi nema", kaže bivši ministar gospodarstva Goranko Fižulić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I pogled na kartu potvrđuje da smo iznimka. Njemačka, zemlje Beneluxa i Skandinavije ne naplaćuju cestarine. Španjolska, Portugal, Italija i Francuska cestarinu naplaćuju po kilometru i imaju klasične kućice. Švicarska, Austrija, Slovačka, Češka, Mađarska, Rumunjska, Bugarska i Slovenija – imaju vremenske vinjete. Jedino Hrvatska ima novi eksperimentalni sustav.

Hoće li stranci htjeli otvarati posebne račune na stranicama HAC-a i davati brojeve bankovnih kartica s kojih će se skidati novac - veliko je pitanje. Mnogi nagađaju da se od klasičnih vinjeta odustalo zbog toga što bi njihovim uvođenjem bez posla ostao velik broj radnika na čije plaće ide gotovo 30% rashoda. Kako god bilo, Fižulić je uvjeren da smo trebali kopirati susjede.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

POGLEDAJTE VIDEO: U Rokovcima u Vukovarsko-srijemskoj županiji nepoznati počinitelj je ukrao ležečeg policajca

Zašto ne slovenski sustav?

"Provedba slovenskog rješenja, ako njega simplificiramo, je ne samo u samom startu jednostavnija i jeftinija nego bi donijela i daleko veće financijske koristi kako HAC-u tako i hrvatskom gospodarstvu i bila bolja i za hrvatske građane", govori Fižulić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto je Oleg Butković odustao od klasičnih vinjeta koje je pompozno najavljivao pri dolasku na ministarsku funkciju, nije jasno. Je li napravljena studija isplativosti novog sustava, nismo uspjeli saznati jer nas je ministarstvo preusmjerilo na Hrvatske autoceste, koje su nam pak odgovorile da ništa ne smiju komentirati dok traje natječaj. U moru otvorenih pitanja ima i jedna dobra vijest.

"Ako se pokažu problemi, ova tehnologija može se koristiti i za vremensku vinjetu. Tako da postoji jedan izlaz, danas, sutra, za godinu dvije ako vidimo da neće funkcionirati", kaže Ševrović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Konačni sud novog režima moći će se dati jednom kada se on isproba, no i prije uvođenja jasno je da ostaje mnogo upitnika.

Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo