Velika obljetnica Volva / Pola stoljeća pogona Torslanda

Image

Tijekom posljednjih 50 godina, Volvo tvornica u Torslandi proizvela je preko 6,8 milijuna automobila koji su vlasnike pronašli diljem svijeta.

1.5.2014.
8:47
VOYO logo

Automobili kao što su Amazon, P1800 i 240 postali su dio švedskog kulturnog naslijeđa, dok su modeli XC90 i S80 uveli Volvo u budućnost. Ovom prilikom donosimo pregled najvažnijih modela koji su se u proteklih 50 godina proizvodili u pogonu Torslanda.

Volvo Amazon je bio prvi proizvedeni model u pogonu Torslanda 1964. godine. Automobil, koji je već bio u proizvodnji od 1957. godine, brzo je postao vrlo popularan, a glavnog konkurenta imao je u još jednom Volvo modelu - PV544. Amazon je bio jedan od automobila koji je obilježio švedske prometnice tijekom 60-tih godina prošlog stoljeća. Ipak, prestanak rada zbog praznika 3. lipnja 1970. godine, označio je i kraj za Amazon koji je proizveden u ukupno 667.322 primjerka.
Drugi model koji se počeo proizvoditi odmah po otvaranju tvornice bio je Volvo P1800, predivni sportski automobil predstavljen 1961. godine. Glumac Roger Moore vozio ga je kao Simon Templar u britanskoj tv seriji „Svetac“ te tako pomogao modelu P1800 da dostigne svjetsku slavu. Danas je P1800 jedan od najtraženijih klasičnih Volvo modela.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jesen 1966. godine označila je lansiranje potpuno novog modela - Volva 140, koji se odmah počeo proizvoditi u Torslandi. Ovaj je automobil Volvu priskrbio titulu lidera na području sigurnosti s tehničkim rješenjima kao što su kočioni sustav s dvostrukim protokom, disk kočnice na svim kotačima, sigurnosno kolo upravljača te karoserija sa zonama upijanja energije udarca. Šest mjeseci kasnije, stigao je i karavanski 145 koji je pokrenuo kult Volvo karavana, kako u Švedskoj, tako i diljem svijeta.

Volvo je 1974. godine predstavio automobil koji će biti dugogodišnji simbol švedskog proizvođača. U pitanju je dakako kultni Volvo 240, jedan od najdugovječnijih automobila svih vremena, s obzirom na to da se proizvodio do 1993. godine. Početkom 80-tih godina predstavljena je turbo izvedba modela 240. Bio je to prvi turbo model Volva i istinski kolekcionarski primjerak. Od 1974. do 1982. godine serija 240, zajedno sa 6-cilindarskom izvedbom 260, bila je jedini model u proizvodnom programu tvornice Göteborg.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Godine 1982. modelu 240 pridružio se još jedan kultni automobil - Volvo serije 700, koji je obilježio novo doba za Volvo. Prvo je stigao model 760, a dvije godine kasnije 740. Mnogi su ljudi, prvenstveno u Švedskoj, reagirali na veličinu automobila jer je 700 bio osjetno veći od modela 240 na koji su bili naviknuti. No, dizajnerski trik tu je odigrao svoje jer 740/760 bio je iste dužine i visine kao i 240. Naglašene kockaste linije bile su u potpunoj suprotnosti sa zaobljenim automobilima drugih proizvođača. No, prednost je bio bezvremenski izgled, mnoštvo prostora i na veliko iznenađenje dobra aerodinamika.

Te 1991. godine Volvo je pokrenuo revoluciju. Predstavljen je model 850. Njegov razvoj je bio najopsežniji i najskuplji u povijesti švedskog proizvođača, a automobil je za mnoge bio nešto najvažnije što se dogodilo u švedskoj industriji. S poprečno postavljenim pet-cilindarskim motorom, Volvo 850 bio je nešto sasvim novo. Bio je to i prvi Volvo s prednjim pogonom. Proizvodnja tog modela najprije je započela u Ghentu u Belgiji, ali nakon par godina počeo je izlaziti i iz proizvodnih pogona Torslanda. Ovom sjajnom automobilu pridružio se i nešto tradicionalnije oblikovan 940/960.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako se približavao kraj milenija, bilo je vrijeme da 850-ka 1997. godine dobije nasljednika u vidu modela S70. Godinu dana kasnije stigao je i veliki S80. Dizajniran u Volvo studiju u Kaliforniji, ovaj je automobil odisao elegancijom i autoritetom kao malo koji Volvo automobil. U dizajnerski jako osviještenoj Italiji, Volvo S80 se okitio vrijednom titulom najljepšeg automobila. I s tim je automobilom Volvo još jednom potvrdio svjetsko vodstvo na području sigurnosti, uvođenjem bočnih zračnih zavjesa i WHIPS sustava.

Novi milenij započeo je iscrpljujuće za pogon Torslanda. U proizvodnji su se osim S70 i S80 modela, našli i novi V70 i XC70, a 2002. godine Volvo je odlučio ući u potpuno novi segment SUV automobila koji su bili izrazito traženi u Sjedinjenim Američkim Državama. Mnogi su govorili kako je model XC90 na tržište stigao prekasno, ali vrijeme će pokazati da su jako pogriješili.  
Volvo XC90 je bio veliki, terenski nastrojen karavan sa sedam sjedala, ali s istim sigurnosnim, ekološkim, dinamičkim i praktičnim vrijednostima klasičnog Volvo automobila. Kupcima i struci se to svidjelo, i nagrade su počeće „pljuštati“ sa svih strana, a najvažnija je titula terenca godine u SAD-u.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Prvi primjerci nisu još bili ni izašli iz Torslande, a knjiga narudžbi već je imala 15.000 potpisnika. Godišnje se proizvodilo oko 60.000 primjeraka uglavnom za izvoz, pa je XC90 već sada najveći izvozni proizvod Švedske svih vremena. No, nasljednik je već iza ugla, pa proizvodnja prve generacije Volva XC90 prestaje krajem ove godine.

Trenutno se u Torslandi proizvodi šest različitih Volvo modela - S60, V60, V70, XC70, S80 i XC90. Dodamo li njima i model V60 plug-in hybrid, koji zbog kompleksnosti zahtijeva poseban proizvodni proces, broj trenutnih proizvoda pogona Torslanda je sedam. Svi se automobili proizvode na istoj liniji i po posebnom redu narudžbi kupaca diljem svijeta. Logistika je toliko komplicirana da je nekome izvan tvornice to zaista teško pojmiti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon 50 godina, preko 3.000 zaposlenika priprema se za sljedeću generaciju Volvo modela, temeljenih na SPA platformi. Prvi na redu je potpuno novi XC90.

U žarištu proslave 50-godišnjice pogona Torslanda njeni su zaposlenici, tj. ljudi koji stoje iza njenog stalnog razvoja. Time jedna od najfleksibilnijih automobilskih tvornica na svijetu ponovno postavlja mjerila za sve druge proizvođače.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za područje Gothenburga, tvornica Torslanda bila je i ostala jedinstveno te idealno radno mjesto. Ukupan broj radnika, koji su prošli kroz tvornicu, teško je izračunati, ali se sigurno radi o stotinama tisuća zaposlenika. Kada je tvornica imala najveću potrebu za radnicima svakodnevno je zapošljavala preko 11.000 ljudi. Usporedbe radi, 1945. godine Volvo je proizveo 5.000 automobila, a 1974. godine, deset godina nakon što je Torslanda počela s radom, ta je brojka porasla na čitavih 270.000. Žene u tvornici čine preko 20 posto radne snage.

Skriveno u raju
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo