Okus dobivamo od dabra, sir često nema veze sa sirom, a doručkujemo metal

Kulinarski pisac Daniel Tapper objavio je knjigu u kojoj je odlučio istražiti mitove i činjenice o namirnicama koje jedemo i odati nam, često neugodnu, istinu o tome kako su se one našle na našem tanjuru.

Nikad nemojte podgrijavati rižu iz dostave

Svake godine u Velikoj Britaniji oko 1.7 milijuna osoba završi na Hitnoj zbog trovanja hranom, a 15 posto njih tu se nađe zbog jedenja podgrijane riže. To se događa zahvaljujući bakterijama Baccilus cereus koje se nalaze u zemlji gotovo svih područja otkuda dobivamo rižu, a nema dovoljno dobrog ispiranja kojim bi se one mogle ukloniti. Dapače, neke toleriraju čak i kipuću vodu. U suhim uvjetima bakterija ostaje u sporama, no u toplim i vlažnim uvjetima raste i razmnožava se. To je pogotovo problem kod riže koja ostane stajati nakon kuhanja na sobnoj temperaturi više sati.

Baciti ili pojesti? Vodič među plijesnivim namirnicama

Kruh
Bacite ga. Iako neki ljudi tek uklone plijesnivi dio, znajte da može sadržavati plijesan Aspergillus flavus koja sadrži izuzetno otrovne toksine koji su čak povezani s rakom jetre.

Tvrdi sirevi
Zadržite ih. Ako vidite samo malu količinu bijele, puderaste plijesni, uglavnom se može koristiti. Samo odrežite veći dio, operite nož prije rezanja dobrog dijela i zamotajte poslije sir u drugi omot.

Orašasti plodovi i maslac od kikirikija
Bacite sve. Mogu sadržavati iste toksine kao i kruh.

Trajni suhomesnati proizvodi i sušena šunka
Zadržite. Ovi proizvodi su često prekriveni tankim slojem bijele plijesni, koja je najčešće benigna.

Jogurt i kiselo vrhnje
Odmah bacite. Gljivice i bakterije se mogu raširiti unutar namirnice, a neće biti vidljive.

Čvrsto voće i povrće
Zadržite ih. Povrće poput mrkve može imati malu količinu plijesni na površini, no i dalje je potpuno jestivo jer ona neće ući u ostatak povrća.

Mekano voće
Bacite ga. Vrlo mekano voće poput jagoda, postat će nejestivo, no plijesan se može i proširiti.

Jutarnja porcija metala

Ako ujutro iznad tanjura žitarica prijeđete s magnetom, vidjet ćete da će se nekoliko žitarica pomaknuti. To se događa zbog toga što se u njih dodaje željezo, točnije sićušni komadići čistog metala željeza, koji su prerađeni na način da se ne osjeti nikakav okus. Inače, željezo je tek jedno od mnogih hranjivih tvari i vitamina koje se dodaju u cornflakes.

Koliko je svjež čisti sok od naranče?

Kako bi usporili truljenje, veliki proizvođači sok od naranče podvrgnu poluminutnom ‘grijanju’ na temperaturama koje se penju i do 95 stupnjeva Celzijusa, a zatim puste nitrogen kroz njega kako bi istisnuli kisik. Nakon što je sok prošao ovu proceduru, smješta se u velike tankove za hlađenje, u kojima može stajati i do dvije godine.

To nije nimalo svježe, no najveća briga je visoka razina fruktoze, tj. voćnog šećera koji se nalazi u svim tipovima soka od naranče. Fruktozu naime metabolizira jetra, pa ostatci prelaze u masti koje mogu uzrokovati cirozu jetre, srčano-žilna oboljenja, te čak i karcinom jetre. Ono što je još gore jest da je teško uočiti osobe koje muči fruktoza, jer najčešće nemaju problema s viškom kilograma.

Jeste li za okus dabra?

Iako na tržištu možete naći namirnice za koje se navodi da se sastoje 100 posto od voća, proizvođačima je jeftinije koristiti umjetne okuse. Pomoću biokemije, znanstvenici su izvukli kemikalije s aromama iz tisuća prirodnih izvora, kao što su biljke, povrće, ali i iz različitih namirnica. Tako primjerice znajte da se u proizvodnji okusa malina koriste mirisne žlijezde dabra.

Kad sir uopće nije sir

Unatoč tome što stvarno na tržištu imamo poveći broj sireva, postoji ih mnoštvo koji uopće ne bi smjeli koristiti naziv sir. Njih se naziva sirnom hranom, sirnim namazima i sirnim proizvodima, zbog količine aditiva i drugih sastojaka koji se koriste u njihovoj proizvodnji. Tu je uključena voda (koja zna činiti do 56 posto krajnjeg proizvoda), dok sam sir zna činiti tek 10 posto proizvoda.

Pet nezdravih ‘zdravih’ namirnica

Granole
Kombinacija žitarica, meda, sušenog voća i orašastih plodova obično se smatra vrelom zdravlja. No većina granola sadrže vlaknima bogatu zob kao temeljni sastojak, a ta činjenica ih ne čini automatski zdravom hranom, a niti niskokaloričnim odabirom. Većina granola uz to sadrži puno šećera.

Namirnice s manje ili bez masti
Iako zvuče sjajno, pogotovo ako ste na dijeti, većinom činjenica da imaju manje masti znači da imaju više dodanog šećera ili soli.

Energetske pločice
Najčešće se prozivaju gorivom za sportaše, pa ih mnogi (koji se ne bave nikakvom tjelovježbom) smatraju zdravom hranom. U biti je riječ o visokokaloričnim čokoladicama koje bi vam mogle zatrebati jedino ako ste profesionalni sportaš.

Smrznuti jogurt
Iako djeluje puno zdravije i ‘laganije’ od sladoleda, te ima manje zasićenih masti, kad pričamo o kalorijama, nije daleko od sladoleda.

Probiotici
Prirodni jogurt je dobar za bakterije koje putuju vašim probavnim traktom, no stručnjaci tvrde da postaje bespomoćan kad se izloži ekstremnim temperaturama, recimo pri zamrzavanju.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr