Hrana koju volimo, a koja nam uništava zube

Redovito četkanje i čišćenje zubnim koncem te prehrana bogata za zube zdravom hranom, recept je za zdravi niz lijepih zuba i širok osmijeh. Jednako tako, loš izbor hrane može doprinijeti bržem trošenju zuba. Na koju hranu posebno morate paziti?

Da bi preživjele, bakterije koje žive u ustima trebaju šećer. Nusprodukt izgaranja šećera je kiselina koja otapa zubnu caklinu i uzrokuje karijes.

Namirnice koje su i ljepljive i slatke su posebno loše za zube. Naime, ljepljiva hrana ostaje duže na zubima, što daje veću šansu da bakterije iskoriste šećere i učine zlo caklini.

Kisela hrana također može biti loša za zube, jer sama kiselina može oštetiti zubnu caklinu. To znači da namirnice i pića koji su kisela i slatka (kao što su gazirani napici), stvaraju dvostruko više problema na zubima.

Srećom po nas, usta su puna sline koja je odlična u prirodnom čišćenju usta od malih čestica hrane, te sprečava lijepljenje hrane na zube. To znači da sve što ometa proizvodnju pljuvačke – uključujući i neke lijekove koji stvaraju efekt suhih usta – nije dobro za zube.

Neke od namirnica navedene u popisu koji slijedi nisu nužno loše za zdravlje – poput sušenog voća – ali stručnjaci potiču da se zubi četkaju i usta ispiru nakon njihovog konzumiranja kako bi se spriječilo propadanje. Pogledajte sedam najopasnijih neprijatelja zdravih zubi:

Suho voće

Da, sušeno voće je korak naprijed u usporedbi s nizom drugih slatkiša punih rafiniranog šećera. Pa ipak, ne treba zaboraviti da suho voće također sadrži šećere. Bakterije se mogu gostiti na ostacima što može promicati zubnu eroziju.

To ne znači da ih ne trebate jesti, samo ne budite nemarni već operite zube nakon konzumacije.

Zanimljivo da svježe voće, koje je također puno šećera, obično nema isti efekt jer žvakanje potiče slinu, a ona čisti i čuva zube.

Zaslađeni napici

Zaslađena pića, kao što su gazirani napici, vrlo su loši za zube. Posebno ako ih pijuckate često, zubi se nepresatno kupaju u sloju kiseline. Zbog toga je sjesti i popiti cijelu čašu gaziranog napitka uz obrok bolje nego pijuckati je kroz duže vrijeme.

Tvrdi slatkiši (dakako ni mekše verzije nisu poželjne)

Budući da se dugo tope u ustima, a i ljepljivi su, tvrdi slatkiši su vrlo štetni za zube.

Alkohol

Alkoholni napici smanjuju proizvodnju sline, tvrde iz Yale Medical Groupe. Osim toga, alkoholičari imaju češće bolesti zubnog mesa i kvarne zube jer alkohol iritira meko tkivo u ustima te smanjuje količinu prirodne sline. Što je još gore, prevelike količine alkohola štete delikatnom tkivu unutar usta pa su češći slučajevi raka usta i grla.

Citrusna/kisela pića

Hrana bogata kiselinom, poput citrusa ili rajčice, može promicati karijes, pogotovo ako se jede sama. No, slobodno ih jedite ako nakon toga isperete zube vodom – ne četkajte ih odmah jer je caklina osjetljivija.

Citrusi su kiseli, a sadrže i šećer pa ljudi koji imaju naviku sisati kriške limuna ili limete zapravo mogu oštetiti zube.

Hrana puna škroba

Čips ili bijeli kruh se lako zaglave između zuba, a zaostali komadi hrane postaju gozba za bakterije koje stvaraju plak.

Kava

Ne samo da napici kao što su kava ili čaj ostavljaju mrlje na zubima, već se zubi mogu i oštetiti jer ih ovi napici čine ljepljivijima – to znači da će se na njima lakše nakupljati ostaci hrane.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr