GENETSKI MODIFICIRANI KOMARCI: / Obećavajući rezultati istraživanja o virusu zika na otoku Marlona Branda

Foto: AFP, LUIS ROBAYO
1.4.2016.
AFP, LUIS ROBAYO

Polinezijski otok Tetiaroa, s prekrasnim pješčanim plažama, okružen tirkizno plavim morem, koji je šezdesetih godina prošlog stoljeća kupio glumac Marlon Brando, središte je obećavajućih rezultata istraživanja o borbi protiv virusa zike u trenutku kada znanstvenici diljem svijeta rade na iskorjenjivanju epidemije.

Francuski biolog i voditelj Odjela entomologije na Institutu Louis Malarde u glavnome gradu Francuske Polinezije Pepeeteu, zajedno sa suradnicima je u rujnu 2015. na otok Tetiaroa 'pustio' više od milijun genetski modificiranih muških insekata kako bi ondje postali nositelji bakterije wolbachije.

Parenje te vrste insekta sa ženkom komarca Aedes aegypti, prijenosnikom virusa zike koji živi i na Teitaroi, "rezultira blokadom razvoja embrija i ženke postaju sterilizirane. Iz njihovih novih jajašaca neće se ništa izleći", objasnio je znanstvenik.

VIRUS ZIKA: /

Alternativna terapija za siromašne majke djece oboljele od mikrocefalije

VIRUS ZIKA: /

Alternativna terapija za siromašne majke djece oboljele od mikrocefalije

18 laboratorija pokušava isto

Cjepivo protiv virusa zike istodobno se nastoji dobiti u još 18 laboratorija diljem svijeta uz pomoć iste vrste genetski modificiranih insekata i bakterije wolbachije jer je Aedes aegypti uzročnik još nekih teških bolesti poput groznice denge i groznice čikungunje.

Istraživanje u Francuskoj Polineziji s 300.000 dolara financiraju francuska i polinezijska vlada, no puno je i privatnih donatora, rekao je Herve Bossin, dodajući da se u studiju polažu velike nade.

Virus zika Francusku Polineziju poharao je u razdoblju između listopada 2013. i ožujka 2014., kada je bilo zaraženo između 60 i 70 posto populacije. Opasnost je prevladana kampanjom senzibilizacije, zaprašivanjem insekticidima i isušivanjem voda stajaćica, glavnog mjesta za reprodukciju komaraca.

Godinu dana ranije, Bossin je zamijetio da atol Tetiaroa posjeduje "idealne" uvjete za provođenje istraživanja jer je prilično zaštićen i jer se ondje može vrlo dobro kontrolirati izolirana grupa komaraca.

Najslavniji stanovnik

Zasluga Marlona Branda u istraživanju je ta što se u otok zaljubio 1962. kada je ondje snimana Pobuna na otoku Bounty te u oporuci napisao da nakon njegove smrti atol od 75 hektara mora poslužiti za istraživanje bioraznolikosti te za istraživanja povezana s očuvanjem okoliša.

Na Tetiarou je odlazio uvijek kada je želio pobjeći od holivudske užurbanosti i vreve, sve do smrti 2004. Njegovi su nasljednici prije nekoliko godina ondje otvorili hotel The Brando te ga ustupili Bossinu i njegovim kolegama kako bi ispoštovali glumčevu želju.

Bossin kaže da je jako zadovoljan dosadašnjim tijekom istraživanja. Tvrdi da se broj ženki komaraca na otoku smanjio u tolikoj mjeri da ondje više nitko ne koristi insekticide za zaštitu od njihovih uboda.

Ako se u srpnju, na kraju studije, pokaže da su konačni rezultati pozitivni, biolog i njegovi kolege metodu će premjestiti na ostale velike otoke poput Moorea, Bora Bore i Tahita na kojima je više turista, a u konačnici se ona može primijeniti i u drugim područjima pogođenim opasnim virusom.