NEKI NOVI KLINCI /

Inovativna edukacija za djecu: Mentori STEMwave - Škole budućnosti govore o svojoj viziji obrazovanja

Image

Osnovne i srednje škole diljem Hrvatske iskazuju sve veći interes za mentorskim programom "STEMwave - Škola budućnosti", a učenici rade prava čuda – od AI chatbotova za gluhe i nagluhe, pa do robota koji plešu na koreografiju Mama ŠČ

27.6.2023.
10:33
VOYO logo

Modernizacija obrazovnog sustava u Hrvatskoj već je godinama teška tema o kojoj se mnogo priča, a se malo toga konkretnog poduzima, a područje u kojem osobito zaostajemo je STEM (skraćenica za znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika). Ta je činjenica potaknula nekoliko društveno odgovornih tvrtki na pokretanje inicijative "STEMwave - Škola budućnosti" koji u hrvatske škole donosi tehnologije budućnosti i znanja potrebna za stvaranje nove generacije inovatora i tech stručnjaka koji će stvarati podlogu za kvalitetnije gospodarstvo i naprednije i bolje društvo sutrašnjice.

U pilot projektu koji je pokrenula tvrtka Stemi školske godine 2020./21. sudjelovalo je ukupno 60 škola, 1000 učenika i 150 učitelja. Dvije godine kasnije, u trećem izdanju "STEMwave - Škola budućnosti" u suradnji s partnerima Infobip i A1 Hrvatska, broj škola i učenika koji sudjeluju se gotovo udvostručio, što dovoljno govori o uspješnosti ovog programa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O iskustvima s mentorskim programom Škole budućnosti i njihovom vizijom obrazovanja pričali smo s mentorima – a jedna od njih je nastavnica računalstva u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik Margarita Lucin Zlatković, a koja je ujedno i nastavnica informatike u Biskupijskoj klasičnoj gimnaziji Ruđera Boškovića Dubrovnik.

Image

"Nastava računalstva koje se predaje u srednjoj školi nije se mnogo mijenjala posljednjih 20-ak godina. Mi kao profesori možemo ponešto dodavati i samostalno, ja sam primjerice u nastavni program uvrstila nešto programiranja i Excela, no to i dalje nije dovoljno. Zato je "STEMwave - Škola budućnosti" došla kao pravo osvježenje", kaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kada smo se prve godine u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik prijavili na sudjelovanje u projektu Škole budućnosti, prvih mjesec dana nije bilo velikog interesa među učenicima. Ali kada su vidjeli što i kako radimo, pridružilo nam se još dvadesetak učenika iz svih strukovnih smjerova", otkriva. "Od četiri tima jedan tim je došao na ideju izrade AI chatbota kojeg su razvijali u suradnji s Udrugom gluhih i nagluhih osoba Dubrovačko-neretvanske županije. Svi su bili izuzetno motivirani, ljudi iz Udruge su im bili na raspolaganju 0-24 sata, a učenici su uz pomoć gospođe Ani iz Udruge snimili i video, tako da chatbot imao i video materijale, a ne samo pisane poruke", ponosno objašnjava nastavnica Margarita Lucin Zlatković.

"Nakon mentorskog programa, 50 posto mojih učenika razmišlja o nastavku obrazovanja u STEM području"

"Škola budućnosti uspjela je potaknuti veći interes za daljnje obrazovanje u tom smjeru, pa tako 50 posto učenika koji su sudjelovali u mentorskom programu sada razmišljaju o upisivanju nekog od fakulteta iz STEM područja, iako im to ranije nije bilo u planu", kaže profesorica Lucin Zlatković.

"Od ove godine, "STEMwave - Škola budućnosti" je prisutan u obje škole u kojima predajem, a u okviru programa radi se robotika i izrada robota Hexapoda, kalibriranje, 3D modeliranje, programiranje, izrada aplikacija… Učenicima je to jako poticajno i zanimljivo, ali i zabavno, pogotovo u onom dijelu kada su robote programirali da plešu na zadanu koreografiju. Jedan tim je svojeg robota "učio" da pleše na pjesmu "Mama ŠČ" Leta 3, a drugi tim na glazbu "Crab Rave", prepričala je. Najvažnije, reakcije djece su više nego pozitivne. Jedna moja učenica kaže da bi mentorski program kakav imamo u sklopu "STEMwave - Škole budućnosti" trebao biti dio redovne nastave, ne samo nešto dodatno ili privremeno – a ja se s njom u potpunosti slažem i nadam se da će se obrazovanje razvijati u tom smjeru", dodaje naša sugovornica.

"Nekoliko učenika mi je javilo da rade na aplikaciji s kojom će se prijaviti na školsko županijsko natjecanje. Prvi put u posljednjih 18 godina, otkako radim kao nastavnica informatike, netko iz naše Dubrovačko-neretvanske županije se odlučio prijaviti na školsko županijsko natjecanje iz informatike. Već i to smatram pokazateljem kvalitete ovog projekta i velikim pomakom", zaključuje nastavnica Margarita Lucin Zlatković.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U projektu "STEMwave - Škola budućnosti" podjednako se dobro snalaze i osnovnoškolci, a odličan primjer su učenici Osnovne škole Petrijanec u Zagorju.

Gradivo i projekti prilagođeni interesima učenika

Nastavnica Jasminka Belščak prijavila je svoju školu za sudjelovanje u programu Škole budućnosti čim je program lansiran, u drugom polugodištu školske godine 2020/21. Kao nastavnica informatike radi od 1999. godine, dakle pune 24 godine. "Kada sam počela raditi, informatika je bila nov predmet, nismo imali udžbenike, plan i program, bili smo prepušteni sami sebi", prisjeća se. "To se s vremenom počelo mijenjati, no digitalne tehnologije se mijenjaju još brže pa se nastavnici često bore sa zastarjelim kurikulumom koji je često neprilagođen pojedinim školskim uzrastima i odviše štur. Recimo, imamo situaciju da je gradivo za učenike 5. razreda previše opsežno, a gradivo za sedmaše i osmaše ne odgovara njihovim interesima", objašnjava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stoga, kada je čula za projekt "STEMwave - Škola budućnosti" kojeg su pokrenule tvrtke Stemi i Infobip i A1 Hrvatska, nije previše dvojila i odmah je prijavila svoju školu. "Na početku nismo znali što očekivati, pa se prve godine prijavila mala grupa učenika koja je htjela sudjelovati u mentorskom programu. No, iz godine u godinu interes djece sve više raste, odaziv je velik i to je zaista super", otkriva nastavnica Jasminka.

Image

"Naši su učenici prve dvije godine mentorskog programa Škole budućnosti radili chatbotove, a ove godine su izrađivali robote "paukove" koji plešu narodne plesove na kompilacije zagorskih plesova i tako predstavljaju kraj iz kojeg dolaze. Samu plesnu koreografiju programirali su u aplikaciji za koju im je poslužio MIT App Inventer, a robotom upravljaju preko virtualne palice na svojem pametnom telefonu", objašnjava naša sugovornica. "Projekt "STEMwave - Škola budućnosti" je izvrsno osmišljen jer kod učenika potiče kritičko razmišljanje, kreativnost, visoku dozu samostalnosti, suradnju i stvara izuzetno poticajno okruženje – što nije uvijek moguće na satovima redovne nastave“, kaže nastavnica.

A što o svemu kažu učenici? "Oduševljeni su! Kada smo na završnici projekta "STEMwave - Škola budućnosti" posjetili konferenciju Innovation day, gledali su sve te simulatore, robote i digitalne inovacije, prva reakcije im je bila – kad ćemo opet? Svakako ćemo se prijaviti i sljedeće školske godine, jer je učenicima cijelo ovo iskustvo bilo izuzetno zanimljivo i korisno. Kao što samo ime kaže, to je škola budućnosti", zaključuje nastavnica Belščak.

Sve je više djevojčica koje budućnost vide u STEM zanimanjima

Od samog početka projekta "Škole budućnosti", sudjeluje i učiteljica informatike Zvijezdana Žigolić Južvak, mentorica u Osnovnoj školi Zorke Sever u Popovači. Kako je i sama navela, glavna motivacija za prijavu bila je to što je svojim učenicima željela ponuditi aktivnosti vezane za poslove budućnosti. "Prve dvije godine radili smo chatbotove na bazi umjetne inteligencije, a ove smo godine počeli raditi u dva programa, Greentech IoT te Robotika i automatizirani sustavi", kaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"S projektom Greentech IoT krenuli su u veljači, sadnjom paprike, a učenici su razvijali pametne senzore Paprix, Eye i Detector putem kojih prate temperaturu, vlažnost tla i ostale uvjete važne za rast i uzgoj biljaka i rade grafove pomoću kojih procjenjuju koliko su povoljni uvjeti za rast. Uključila se i naša učiteljica biologije koja nam je pomogla pri sadnji, presađivanju i oprašivanju paprika. Naime, budući da smo papriku sadili u zatvorenom prostoru, nije moglo doći do oprašivanja, stoga nam je učiteljica Tamara Đurđević Filipović pokazala neke tehnike kistom kako bi kod paprika došlo od cvijeta do ploda“, objašnjava.

Image

Zanimljivo je i to, otkriva mentorica Zvijezdana, što je sve veći interes djevojčica za STEM područje. "Kod nas je omjer 60 naprema 40 u korist djevojčica, djevojčice su nešto aktivnije i više sudjeluju u mentorskom programu. Ali svi učenici u timovima koji su do sada prošli program "STEMwave - Škola budućnosti" izuzetno su zadovoljni. Kažu da im je super zanimljivo jer to je nešto što ne uče na redovnoj nastavi", priča nam učiteljica Žigolić Južvak. Kaže i kako je potvrda da su mentorski programi ono čega nam više treba u obrazovanju stigla i na panelu održanom u okviru završne konferencije Innovation Day, organizirane u okviru projekta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

"Na tom panelu srela sam bivšeg učenika kojem sam bila mentorica na jednom projektu i on mi je sam rekao kako su ga upravo ti mentorski programi u sklopu izvannastavnih aktivnosti ponukali da upiše studij mehatronike i robotike. Mentorstvo je nešto što učenike koji imaju određeni interes za neko područje pogura u pravom smjeru, pomogne im da se pronađu u toj materiji i lakše shvate čime se zaista žele baviti", kaže.

"Mi ćemo i dalje prijavljivati svoju školu za sudjelovanje, a ja moram pohvaliti ekipu "STEMwave - Škole budućnosti" jer je zaista od prvog dana pokazala entuzijazam, strast i volju da nešto promijeni u obrazovanju i da se nešto pokrene. I nešto se pokreće. Tradicionalni sustav obrazovanja se sporo mijenja, a zahtjevi današnjice diktiraju brzi tempo promjena, stoga su ovakve inicijative potrebne kako bi naši učenici stekli potrebna znanja, razvili interese i motivaciju za usvajanje novih tehnologija i lakše se pronašli u poslovima budućnosti".

Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo