VIDEO: / Prvi put snimljen udar kometa u Sunce!

26.5.2010.

Istraživači su potom pogledali podatke sa zemaljskog Mauna Loa solarnog opservatorija na Havajima, te su otkrili prikaz u predviđenoj točki nečega nalik kometu koji se približava rubu Sunca iz smjera iza Solarnog diska, javlja portal znanost.com.

Opservatorij STEREO (Solar TErrestrial RElations Observatory), lansiran 2006. godine, sastoji se od dvije identične svemirske letjelice koje orbitiraju oko Sunca, pružajući stereo pogled na Sunce. "Vjerujemo da je ovo prvi put da je komet praćen u 3D prostoru ovako nisko u Sunčevoj koroni", izjavila je Claire Raftery sa Sveučilišta Sveto Trojstvo u Dublinu.

Tim je prezentirao ove podatke 24. svibnja na sastanku Američkog astronomskog društva u Miamiu, Florida.

Kometi koji orbitiraju oko Sunca sastavljeni su od prašine, stijena i leda i rijetko se se mogu pratiti blizu Sunca jer ih Sunčeva svjetlost jednostavno jača.

Raftery i njeni kolege, Juan Carlos Martinez-Oliveros, Samuel Krucker i Pascal Saint-Hilaire, zaključili su da je komet pripadnik Kreutz obitelji kometa, roja trojanskih ili grčkih kometa koje je Jupiter izbacio iz svoje orbite 2004. godine.

Martinez-Oliverosovu pažnju privukao je komet nakon što je vidio da ga se spominje u sažetku promatranja napravljenih STEREO-m i SOHO-m (Solar and Heliospheric Observatory) 12. ožujka 2010. godine.

Kometov dugi, jarki rep sastavljen od prašine i iona označio ga je kao Sunčev komet koji su uočavali solarni astronomi i zvjezdarnice poput SOHO-a.

Pretpostavljajući da će obići oko Sunca, znanstvenici su odlučili provjeriti da li su STEREO podaci dovoljno dobri da pomoću njih izračunaju njegovu putanju.

Podaci su bili dovoljno dobri da su po njima mogli ucrtati putanju dva dana prije sudara. Procijenivši zonu sudara u krugu od 1.000 kilometara u promjeru, tražili su online podatke Mauna Loa kako bi odredili hoće li moći vidjeti komet blizu Sunčevog ruba u ultraljubičastom dijelu spektra.

Otkrili su kratku putanju, koja je trajala otprilike šest minuta, samo nekoliko tisuća kilometara iznad Sunčeve površine u milijun stupnjeva vrućoj koroni i 100 000 stupnjeva vrućoj kromosferi. Na temelju kometovog relativno kratkog repa, dugačkog otprilike 3 milijuna kilometara, znanstvenici vjeruju da je komet sadržao teže elemente koji ne isparavaju smjesta.

Tim je za svoje istraživanje koristio dva kronografa na STEREO A i B i nekoliko instrumenata na SOHO-u, "pokazujući važnost promatranja iz više pozicija nesolarnih fenomena".