U OSTACIMA METEORITA PRONAŠLI PROTEIN IZVANEMALJSKOG PODRIJETLA? / Što kažu naši stručnjaci? 'Ili su sve izmislili ili nisu ništa'

Foto: Alamy / Profimedia

'Ako je ovo prijevara, onda je netko uložio mnogo truda u nju.

29.2.2020.
Alamy / Profimedia

Troje znanstvenika s Harvarda, Plex Corporationa i Bruker Scientifica, Julie E. M. McGeoch, Sergei Dikler i Malcolm. W. McGeoch, tvrde da su u ostacima meteorita ACFER 086 pronašli protein izvanzemaljskoga podrijetla što bi, ako se pokaže točnim, bio prvi znanstveni dokaz da negdje u svemiru postoji temelj za izvanzemaljski život. Proteini se, naime, mogu naći samo u živim bićima.

Pozornost na taj znanstveni rad skrenuo je hrvatski znanstvenik Igor Rudan, direktor istraživačkog centra za globalno zdravlje i voditelj suradnog centra Svjetske zdravstvene organizacije na Sveučilištu u Edinburghu.

'Je li ovo istina ili izmišljotina?'

On je o tome napisao objavu na Facebooku, pripomenuvši da je riječ o znanstvenom radu koji nije prošao recenzije ni provjere, ali ako se potvrdi onda bi to mogao biti potencijalno najzanimljivije znanstveno otkriće našega doba.

"Za sada su to objavili na Arxiv bazi radova, znači na nije prošlo ozbiljne recenzije ni provjere. Ali ako je prijevara, onda je netko uložio mnogo truda u nju. A ako nije prijevara, onda je ovo najzanimljivije znanstveno otkriće našeg doba uopće. Rad potpisuje znanstvenica s Harvarda u suradnji s PLEX Corporationom i Bruker Scientificom. Što tko misli, je li ovo istina ili izmišljotina? Jer, čini se da ne može doista biti baš ništa između, ne radi se o pogrešci mjerenja ili tako nečem - ili je sve izmišljeno, ili nije ništa", napisao je Rudan na Facebooku.

Meteoritski protein koji sadrži željezo i litij

Slobodna Dalmacija piše kako je bilješka o ovome radu objavljena na službenoj web stranici američkog Sveučilišta Cornell pod naslovom Hemolitin: meteoritski protein koji sadrži željezo i litij. Rad opisuje pronalazak prvoga proteina otkrivenoga u meteoritu uz pomoć visoko precizne MALDI masene spektrometrije.

"Analiza kompletnog spektra izotopa povezanih sa svakim molekularnim fragmentom pokazuje 2H poboljšanja iznad zemaljskih u prosjeku 25.700 dijelova na tisuću (sigma = 3.500, n = 15), potvrđujući izvanzemaljsko podrijetlo, a samim tim i postojanje ove molekule unutar matičnog tijela asteroida klasa meteorita CV3", jedna je od ključnih opaski u opisu istraživanja. Prema datoteci svjetskog Meteoritskog društva, ACFER 086 kao dio nepoznatog nebeskog tijela pao je još 1990. godine u Alžiru, na koordinatama 27° 40'N, 4° 11'E. Meteorit nije bio nadziran tijekom pada, pa se zapravo pouzdano ne zna kojom je putanjom i odakle dospio na zemlju. Njegova registrirana masa u katalogu iznosi samo 173 grama, no uz to stoji i napomena kako su mjere težine preuzete iz Meteoritskog biltena. Zanimljivo je kako je ACFER 086 jedan od čak 991 potvrđenog meteorita pronađenog u Alžiru, uz još 26 nepotvrđenih i četiri znakovita kratera".

'Ako je ipak polipeptid, ništa nije senzacionalno'

Nakon Rudanove objave javili su se i neki domaći znanstvenici koji iskazuju sumnju u ovo otkriće. Prof. dr. Gordan Lauc s Farmaceutsko-biokemijskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, u temeljnim konturama ove objave ne nalazi ništa senzacionalno.

"Ako (u svemiru) postoje aminokiseline, a znamo da postoje, nije nevjerojatno da se određeni broj njih polimerizirao u polipeptid. U recenziji će se vjerojatno morati promijeniti naziv protein u polipeptid i onda to više neće zvučati tako senzacionalno", ustvrdio je Lauc.

Molekularni biolog Boris Lenhard skeptičan je, pak, spram skromnog znanstvenog opusa dvoje vremešnih istraživača koji potpisuju rad, a koji su ujedno i supružnici. Oni su u dosadašnjoj karijeri imali dosta necitiranih samostalnih radova u kojima su također pokušavali dokazati izvanzemaljske peptide.