Prekrasan prizor / Zavirili smo u špilju koju skriva tunel Sveti Rok: 'Fenomenalna prostorija u različitim bojama'

Posjetiteljima je pristup strogo zabranjen zbog sigurnosnih razloga pa su špilje imali prilike vidjeti samo stručnjaci

6.7.2019.
17:45
VOYO logo

Za krško područje speleolozi će reći da su šupljikavi poput sira ementalera i da kriju brojna iznenađenja. Ipak, malo tko zna da je ispod cijevi tunela Sv. Rok prava mreža špilja i špiljskih prolaza otkrivenih dok se gradio tunel. Posjetiteljima je pristup strogo zabranjen zbog sigurnosnih razloga pa su te špilje imali prilike vidjeti samo speleolozi, građevinski radnici, vatrogasci koji se brinu o sigurnosti tunela, a sada - i naša ekipa.

Dok se voze kroz tunel Sveti Rok, samo nekoliko vozača zna da jedna od servisnih vrata u tunelu vode duboko u srce Velebita, u špilju pod tunelom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ona je duboka, ispod nas se nalazi jedna dvorana. Speleolozi koji su istraživali kažu 160 m2", rekao je Mile Ročak, zapovjednik Vatrogasne postrojbe HAC-a.

Jedan od onih koji su istraživali ukupno 48 špilja ispod Svetog Roka je speleolog svjetskoga glasa, nekadašnji profesor zagrebačkoga Građevinskog fakulteta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To je stvarno jedna fenomenalna prostorija s posebnim vrstama siga, kao da su od voska. Različitih boja, zelenih, crvenih i tako dalje. Ukupna dužina tih kaverni je otprilike 7 kilometara. Najduža je otprilike oko dva kilometra, a najdublja je oko 180 metara", kazao je speleolog Mladen Garašić.

U svijetu je istraženo oko 2 tisuće kaverni, odnosno špilja koje nemaju prirodni otvor, nego su otkrivene tijekom građevinskih radova. Od toga čak ih je 110 u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Snažno strujanje hladnog zraka dokazuje da ova špilja ima otvor i na nekoj drugoj strani, u dubini.

Špiljski sustav otkriven je tijekom gradnje tunela 90-ih godina, a dvorana ispod tunela ispunjena je pitkom vodom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje bi li se ona mogla koristiti za nešto unutar sustava ovog tunela, Ročak odgovara:

"Vjerojatno bi mogla jer je to spremnik vode gdje bi trebalo neku pumpu ugraditi i jednostavno pumpati vodu vani u naše sustave za gašenje".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U slučaju požara bijeg u špilju nije moguć, ali spas se može potražiti u dvoranama sazidanima između krških špilja. Kroz posebna vrata mogu prolaziti i automobili.

"Tunel ima izgrađene i okretnice svakih kilometar, kilometar i pol u tunelu nalaze se okretnice za prebacivanje prometa iz jedne cijevi u drugu", rekao je Ročak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vatrogasci iz Centra sv. Rok brinu se o sigurnosti u tunelskim cijevima, a provjeravaju i stanje u špiljama. Šupljikavi krški teren uvijek može donijeti i iznenađenja u vidu nenadanih bujica.

Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo