ROMANOPISAC / Tužna vijest pogodila književnu scenu: U 81. godini umro je akademik Nedjeljko Fabrio

Image
Foto: Davor Visnjic/PIXSELL

Fabrio se u hrvatskoj književnosti najprije javio kao pjesnik i novelist, zatim kao dramatičar, a sredinom 1980-ih i kao romanopisac

4.8.2018.
16:00
Davor Visnjic/PIXSELL
VOYO logo

Hrvatski književnik i akademik Nedjeljko Fabrio umro je u subotu ujutro u Rijeci u 81. godini, potvrđeno je Hini u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti (HAZU).

Fabrio je rođen u Splitu 1937. godine, a hrvatski jezik i južnoslavenske književnosti te talijanski jezik i književnost diplomirao je 1961. na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Radio je u riječkim kulturnim ustanovama, Narodnom sveučilištu, časopisu Riječka revija, HNK Ivana pl. Zajca, mjesečniku Kamov, a od početka 1970-ih živi i djeluje u Zagrebu (urednik Dramskoga programa Hrvatske televizije, predavač na Akademiji dramske umjetnosti).

Nedjeljko Fabrio redoviti je član HAZU-a, bio je predsjednik Društva hrvatskih književnika od 1989. do 1995. godine te je dobitnik državne Nagrade "Vladimir Nazor" za životno djelo 2007. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pjesnik, novelist, dramatičar, romanopisac

Fabrio se u hrvatskoj književnosti najprije javio kao pjesnik i novelist, zatim kao dramatičar, a sredinom 1980-ih i kao romanopisac. U dramskom dijelu Fabrijeva opusa prevladava povezivanje povijesnih tema i suvremenih iskustava, najčešće u obliku sukoba između istaknutoga pojedinca i svjetovne ili duhovne vlasti (''Reformatori'', 1967.; ''Admiral Kristof Kolumbo'', 1968.; ''Čujete li svinje kako rokću u ljetnikovcu naših gospara?'', 1969.; ''Meštar'', 1970.; ''Kralj je pospan'', 1971.; ''Magnificat'', 1978.). 

Njegov se novelistički postupak (''Partite za prozu'', 1966.; ''Labilni položaj'',1969.; ''Lavlja usta'', 1978.; ''Izabrane pripovijetke'', 1990.) temelji na dotjeranosti jezične izvedbe, eksperimentiranju oblikom i vještom fabuliranju koje se podudara s postmodernističkim tendencijama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Postmodernistička je poetika i u temelju Fabrijevih romana. Romani ''Vježbanje života'' (1985.) i ''Berenikina kosa'' (1989.) pripadaju odvjetku postmodernističke historiografske metafikcije i hibridne su strukture u kojima se prepoznaju sastavnice povijesnog i obiteljskoga (genealoškog) romana te romana o sazrijevanju.

U romanu ''Smrt Vronskog'' (1994.) Fabrio također tipično postmodernistički miješa uvjetne razine tekstualne zbilje i fikcije. Roman ''Triemeron' '(2002.), određen kao "treći dio Jadranske duologije", pretiskan je 2005. s ''Vježbanjem života'' i ''Berenikinom kosom'' pod skupnim nazivom ''Jadranska trilogija''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Središnji su predmet Fabrijeve književnopovijesne, književnokritičke i prevoditeljske djelatnosti hrvatsko-talijanski dodiri. Bavio se temama iz povijesti talijanske književnosti, posebice sustavno piscima (F. Tomizza, S. Slataper) koji su podrijetlom, zavičajno i tematski vezani uz hrvatski prostor, fenomenom tršćanske književnosti te njezinim vezama sa slavenskim svijetom (''Apeninski eseji'', 1969.; ''Štavljenje štiva''., 1977.).

Fabrio je adaptirao i niz proznih djela za kazalište i televiziju, priredio antologiju talijanske pripovijetke ''Posljednji dio puta'' (1984.), prevodio djela C. Goldonija, L. Pirandella, A. Moravije, Slatapera i drugih talijanskih pisaca, a objavio je i nekoliko knjiga ogleda i kritika o književnim, općekulturnim, kazališnim i glazbenim temama (''Odora Talije'', 1963.; ''Kazalištarije'', 1987.; ''Koncert za pero i život'', 1997.; ''Maestro i njegov šegrt'', 1997.; ''Ruža vjetrova: sjevernojadranski i drugi eseji'', 2003.; ''Orfejeva djeca'', 2008.).

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo