36 milijuna eura / RTL.hr doznaje tko je obnavljao skupu signalizaciju kod Novske gdje je u sudaru vlakova poginulo troje

Image
Foto: Edina Zuko/Pixsell

Prugu se obnavljalo od 2012. do 2014., bilo je i odlazaka s gradilišta zbog neplaćanja, ali signalizacija nije stajala

16.9.2022.
17:45
Edina Zuko/Pixsell
VOYO logo

Samo nekoliko sati nakon prošlotjednog sudara putničkog i teretnog vlaka na pruzi u mjestu Rajić kod Novske naš portal je došao do prvih neslužbenih informacija da se dogodilo nešto "čudno" sa signalizacijom na tom dijelu dionice željeznice od Novske do Okučana.

Dva dana nakon nesreće u kojoj je prošlog petka troje ljudi poginulo, Sindikat strojovođa ustvrdio je da "signalizacija između kolodvora Okučani i mjesta sudara vlakova nije radila". E, da bi RTL doznao da se signalizacija na tom istom dijelu pruge u srijedu, kad je u promet pušten i drugi kolosijek – pokvarila odmah po puštanju u rad.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
detalji velike nesreće /

'Tu je pruga automatizirana i da bi prošao kroz crveno, morao je to svjesno napraviti', govore nam u HŽ-u

Image
detalji velike nesreće /

'Tu je pruga automatizirana i da bi prošao kroz crveno, morao je to svjesno napraviti', govore nam u HŽ-u

U gužvi vijesti o žrtvama, o migrantima kojih je također bilo među ozlijeđenima, o pitanjima zašto je strojovođa u teretnom vlaku bio zaustavljen na pruzi, o svemu i svačemu, provlačio se i podatak da je signalizacija na tom dijelu pruge obnovljena relativno nedavno.

Provjerili smo među službenom dokumentacijom HŽ-a i našli da se pruga doista obnavljala od 2012. do 2014., da je bila riječ o modernizaciji dionice 16,8 kilometara od Okučana do Novske i o rekonstrukciji željezničke stanice u Okučanima u dužini oko tri kilometra, sve skupa 85 posto o trošku EU-ovog pretpristupnog programa IPA, a 15 posto na račun RH.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za svaki slučaj smo to sve provjerili i kod HŽ Infrastrukture, što su nam i potvrdili:

"Ugovor o izvođenju radova na građevinskim i elektrotehničkim postrojenjima u sklopu projekta obnove i rekonstrukcije dionice pruge Okučani – Novska, sklopljen je s tvrtkom Salcef SpA., Italija. Vrijednost sklopljenog ugovora bila je 25.726.699,98 €."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ugovor o izvođenju radova na signalno sigurnosnim i telekomunikacijskim uređajima sklopljen je s tvrtkom Bombardier Transportation Italy S.P.A., Italija. Vrijednost sklopljenog ugovora bila je 8.566.800,00 €", bili su jasni oko toga tko je radio na poslovima signalizacije, na sigurnosnim i na telekomunikacijskim uređajima.

Još nešto manje od dva milijuna koliko je potrošeno na plaćanje specijaliziranim tvrtkama za nadzor i dolazimo do toga da se nakon 36 milijuna eura i niti desetljeće poslije na mjestu gdje je obnovljena pruga i ugrađena moderna, automatizirana signalizacija - događa nesreća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A onda još i to, nakon policijskog očevida i raščišćavanja krša, kad su opet uključili signalizaciju, ona se istog trenutka pokvarila. Možda i opet…

E sad, kao što je u ponedjeljak na konferenciji za medije predsjednik Sindikata strojovođa Nenad Mrgan ostavio otvorenim pitanje: "Pitanje je zašto je (strojovođa teretnog vlaka) zaustavio vlak baš u blizini svoje kuće, zašto ljudi izjavljuju da su iz teretnog vlaka izašli 40-50 migranata?", posebna je priča.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Signalizacija je zasebna dimenzija, o čemu je dopredsjednik Sindikata strojovođa Dalibor Petrović rekao: "Mogu potvrditi da imamo čvrste… dokaze da signalizacija između kolodvora Okučani i mjesta udara putničkog u teretni vlak nije radila! Nije bila u funkciji i nikako nije mogla pružati informacije strojovođi. Prave informacije po kojima bi on sukladno propisanim procedurama donosio odluke o vožnji i prometu vlaka."

A inače, kad bi radila, bilo bi to automatski: "Između dva kolodvora promet se može odvijati prema automatskom pružnom bloku i u kolodvorskom razmaku koji znači da između dva kolodvora može biti samo jedan vlak."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rekli su tada i to da na tom mjestu imaju tri kilometra pruge na kojoj se smije voziti najviše 70 kilometara na sat, umjesto "redovne brzine" od 160 kilometara na sat.

Inače, gledajući nekoliko godina unazad, vijesti od rujna 2012. sve do 2014. opisuju vrlo živa događanja tijekom tog projekta. Prvo ona anegdota s tvrtkom Salcef SpA za koju je Novi list primijetio u prosincu 2013. da je naprosto otišla s gradilišta zato što im nije na vrijeme plaćeno nešto manje od pola milijuna eura. I na tome su ustrajali sve dok im ne plate.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istodobno su, međutim, s radovima nastavljali njihovi sunarodnjaci iz Bombardiera, oni koji su radili na signalizaciji. Kao i tvrtke koje su obavljale nadzor. A nadzor je i nova anegdota...

U studenome 2012. Posavska Hrvatska objavila je članak u kojem kaže da je "Općina Okučani postala veliko gradilište", kao i to da: "Nadzor nad radovima obavlja njemački DB International za 1,56 milijuna eura, koji će raditi u konzorciju s hrvatskom Granovom."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Riječ je bila o konzorcijumu tada postojeće tvrtke Deutsche Bahn International GmbH i tvrtke Granova d.o.o. koji su nadzor obavljali, prema službenim podacima, za 1,812.481 eura. Dotična tvrtka, DB International, bila je tvrtka kći njemačkog državnog diva Deutsche Bahna (DB) koji godišnje ostvaruje desetke milijardi eura prihoda.

To je već drugi put u kratko vrijeme da RTL.hr nailazi na neku tvrtku kći DB-a na željezničkim poslovima u Hrvatskoj. Prethodni put bila je riječ o priči da je "Debeljakov DIV u 5 mjeseci objavio 0,67% vrijednosti najvećeg infrastrukturnog projekta u RH", odnosno na projektu Križevci-Dugo Selo, vrijednosti 1,5 milijardi kuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tada smo utvrdili da je Debeljakov DIV, premda bez ikakvog bitnijeg prethodnog iskustva sa željeznicama, svoj dio posla – koji će se se odugovlačiti da će ga pamtiti još nekoliko generacija u Hrvatskoj – dobio zato što se "pri dokazivanju tehničke sposobnosti oslonila na svojeg podizvoditelja, DB Bahnbau Gruppe GmbH".

Taj dio nove povijesti radova na željeznicama u Hrvatskoj postala je još zanimljivija kad smo na stranicama DB Bahnbau Gruppe pronašli da ta tvrtka kći DB-a posao na projektu Križevci-Dugo Selo, prolongiran da završi tek 2023., a očito je da neće biti gotov niti tada, napisala da je svoj dio posla završila još 2018. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na nekoliko upita upravi te kompanije, nisu nam odgovorili ništa, e da bi nam iz HŽ-a kazali da su Nijemci svoje obavili "u mjeri u kojoj je to bilo moguće", ali kako DIV nije do kraja obavio svoje, niti DB-ova tvrtka nije dovršila posao. Ali se svejedno njime reklamira pred potencijalnim novim mušterijama diljem svijeta kao da je posao gotov.

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo