ULTIMATIVNI ROCK BUNTOVNIK / Prije točno 10 godina utihnuo je glas generacije

Image

U svijetu pop kulture stvaranje mitova o samome sebi jednako je važno, nerijetko i važnije od samog pisanja pjesama, zbog čega se itekako potrebno sjetiti glazbenika koji je zaista bio sve ono što su pisali o njemu, bilo to dobro ili loše.

15.12.2012.
9:29
VOYO logo

Ovog tjedna napunit će se 10 godina od smrti Joea Strummera, frontmena velikih The Clash redovno proglašavanog glasom generacije, Che Guevarom s električnom gitarom i ultimativnim rock buntovnikom. U svijetu pop kulture stvaranje mitova o samome sebi jednako je važno, nerijetko i važnije od samog pisanja pjesama, zbog čega se itekako potrebno sjetiti glazbenika koji je zaista bio sve ono što su pisali o njemu, bilo to dobro ili loše.
Strummer, sin britanskog diplomata koji je rođenjem namijenjenu poziciju u društvu odbacio čim je svladao osnovne akorde na gitari, punku je podario socijalnu svijest, a onima s društvenog dna glavnu ulogu u pjesmama. Nitko prije The Clash nije tako direktno i neuvijeno pjevao o beznađu života u londonskom predgrađu i nezaposlenosti koja je milijunima mladih oduzimala svaku šansu i prije 18. rođendana. U takvoj situaciji, Britanija je sasvim očekivano postala „plodno tlo“ za neonacističke i rasističke organizacije, a glavni junak naše priče sa svojim je bendom stao na prednju liniju obrane, prvo spajajući punk s reggaeom, a potom i predvodeći velike „Rock Against Racism“ koncerte. Koliko su traga na tadašnje klince ostavili takvi nastupi najbolje svjedoči izjava ljevičarskog kantautora i aktivista Billyja Bragga: „Zbog čega nije bilo opasnosti da ću ikad postati jedan od onih koje su ispred moje škole vrbovali neonacisti? Jednostavno, gledao sam The Clash kada mi je bilo 17!“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa


Bezbrojni izvođači u posljednja su tri desetljeća isticali kako su odnos s publikom naučili upravo od Joea i njegovog benda – klince bez ulaznice na stražnji su ulaz ubacivali na vlastite koncerte i dopuštali im da prespavaju na podu njihovih hotelskih soba. Danas, u vrijeme kada je  intervjuirati neku svjetsku rock-zvijezdu duže od 15 minuta ravno znanstvenoj fantastici, činjenica da je Strummer na vlastiti nastup na njujorškom Shea stadionu stigao podzemnom zaista djeluje kao scenarij iz nekog neuvjerljivog holivudskog filma. Njegova životna priča imala je upravo takav, filmski nastavak i završetak kojeg, usprkos preuranjenoj smrti, možemo proglasiti sretnim. Godinama je pokušavao prihvatiti ulogu koju dugo nije želio, onu gurua i glasnogovornika generacije, a kada se konačno pomirio s tim, The Clash se raspao, a mladi se okrenuli bedastoćama poput Duran Duran. Sve više tonuo je u zaborav i gubio vrijeme glumeći u nezavisnim filmovima i snimajući pjesme koje su zanimale samo najvjernije, sada već sredovječne obožavatelje. Krajem devedesetih, međutim, okuplja novi bend nazvan Mescaleros i snima briljantne albume „Rock Art and X-Ray Style“ i „Global a Go-Go“ kojima konačno vraća nekadašnje pozicije.



Na posljednjem koncertu kojeg je održao, organiziranom za pomoć vatrogascima u štrajku, nakon 20 godina na pozornici mu se, bez ikakvog prethodnog dogovora, pridružio nekadašnji partner iz The Clasha Mick Jones i ispisao najljepše posljednje poglavlje priče o Joeu Strummeru. Desetak dana kasnije, preminuo je od urođene srčane mane, nakon čega su o njemu pisali ne samo glazbeni, već i brojni politički komentatori, a priopćenje povodom njegove smrti objavio je čak i gradonačelnik Londona. Većina tih nekrologa isticala je jednu jedinu činjenicu – „Joe Strummer i The Clash su mi promijenili život“.
Na kraju 2012., skoro čitavu planetu razara ekonomska kriza, prosvjedi na ulicama postali su gotovo svakodnevna pojava i sve to neodoljivo podsjeća na Britaniju 1976. godine. Prestar sam da bih vjerovao kako bilo tko može popraviti svijet, no ljudi poput Strummera sada su nam potrebniji nego ikad. Ako ništa drugo, da bi nas u najtežim trenucima uvjerili da ti sav novac ovog svijeta ne može kupiti čist obraz i spasili od ispraznih parola poput onih kojima nas iz svojih luksuznih vila redovno bombardiraju likovi poput Bono Voxa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo