EKSKLUZIVNO / Pitali smo finsku stručnjakinju što se događa s obrazovanjem u Hrvatskoj. Evo što nam je odgovorila

Image
Foto: MZO

'U Finskoj potičemo učenike, pokušavamo im usmjeriti fokus na pozitivno razmišljanje i na vlastito razvijanje'

13.12.2018.
8:22
MZO
VOYO logo

Je li finski obrazovni sistem zaista najbolji u svijetu, pitam gospođu Päivi Nilivaara, međunarodnu stručnjakinju iz Finske koja je u Zagrebu educirala 170 mentora koji su trenutno u Školi za život, a svoja bi znanja o implementaciji kurikularne reforme trebali prenijeti na 32 tisuće učitelja u hrvatskim školama koji iduće jeseni kreću frontalno u reformu.

U domaćim medijima, naime, čitamo o finskom obrazovnom sistemu koji je odbacio tradicionalne metode učenja i okrenuo se digitalnom dobu. Nilivaara već na početku razgovora demistificira tu tvrdnju. "Imamo podosta i tradicionalnog pristupa učenju. Digitalna sredstva koriste se u raznim predmetima u funkciji ostvarivanja ishoda učenja, a ICT vještine dio su našeg kurikuluma. Pokušavamo djecu naučiti kako koristiti digitalna sredstva u svrhu učenju", tvrdi i dodaje kako i učitelji imaju odriješene ruke u biranju metoda koje će koristiti u vlastitim predavanjima. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Objašnjava kako finsko obrazovanje ima vrlo jasan cilj, a to je da učenici steknu vještine koje će im biti potrebne u životu. "Pokušavamo s djecom raditi na tome da mogu riješiti stvarne životne probleme. U našem kurikulumu važna je stavka da se djecu usmjerava i konzultira, želimo da učenici budu svjesni toga jer će im to olakšati da izaberu put koji im odgovara", tvrdi Nilivaara.

'Na pravom ste putu'

Naglašava kako veliku ulogu igra i činjenica da se učenicima pokušava objasniti kako učiti s razumijevanjem. "Treba shvatiti vlastite procese učenja. Recimo, ako moram pročitati knjigu na stranom jeziku, onda ću zapisivati ono što je najvažnije. Bitno je analizirati vlastiti proces učenja i otkriti koje su metode dobre za vas da savladate određeno gradivo. U Finskoj zbilja pokušavamo pomoći učenicima da shvate ono što uče, a prema mom iskustvu pristup učenju trebao biti više individualan. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iskoristit ću jednu metaforu. Svaki predmet je poput prozora, a kada otvorite prozore onda svijet vidite iz različitih kuteva. Ljudi jednostavno moraju shvatiti na koji način funkcioniraju stvari oko nas u svijetu, a to će postići samo ako razumiju ono što su naučili", tvrdi. 

Ističe kako je to cilj i obrazovanja u Hrvatskoj. "Pročitala sam cijeli kurikulum i involvirana sam u tu priču još od travnja. Hrvatski kurikulum je fokusiran na vještine potrebne za 21. stoljeće, a to je za učenike najbitnije. U vašem kurikulumu je cilj da se pronađe smisao u učenju i to je dobro. Škola se mora mijenjati i mislim da ste na pravom putu", govori Nilivaara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Roditelji bi također trebali poticati djecu da uče'

Kaže kako vidi da hrvatska kurikularna reforma ima jako puno sličnosti s finskom, poput fokusa na školi za život. "Recimo dio u kurikulumu koji se odnosi na metode učenja je odličan, čak je i bolje napisan nego kod nas u Finskoj. Učimo cijeli život, rješavamo probleme i potrebna su nam i vještine, a ne samo znanje", tvrdi. 

Ono što joj se još sviđa u hrvatskom kurikulumu, i što smatra da je potrebno, jest aktivno sudjelovanje učenika u donošenju odluka u školi. "Nedavno sam posjetila školu gdje je učeničko vijeće dobilo određenu količinu novaca kako bi kupilo namještaj za školu. Učenici su razgovarali s ravnateljem i zajednički donijeli odluku o tome koji će namještaj kupiti. Također učenici uče i učitelje. Recimo, imamo sistem učenika mentora koji starije učitelje uče ICT vještinama, jer znamo da su djeca nekada bolja od nas u tim stvarima. U Finskoj potičemo učenike, pokušavamo im usmjeriti fokus na pozitivno razmišljanje i na vlastito razvijanje, a to čeka i vas u Hrvatskoj", objašnjava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nilivaara ne isključuje niti ulogu roditelja u takvim procesima. "Roditelji bi također trebali poticati svoju djecu da uče, a to znači da moramo zajednički raditi na tome. U našem kurikulumu se fokusiramo na školske zajednice koje povezuju roditelje, učenike i učitelje kako bi oni zajedno odredili neke ciljeve i diskutirali o procesima učenja. To bih voljela osvijestiti i ovdje. Jednostavno treba shvatiti da se promjene ne događaju preko noći, nego za njih treba vremena", zaključuje.

TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo