NE POMAŽU NI VISOKE CIJENE NI ZASTRAŠUJUĆE FOTOGRAFIJE: / Broj pušača u Hrvatskoj se ne smanjuje, a industrija bilježi stalan rast

Image
Foto: PIXSELL

U Hrvatskoj puši oko 1,1 milijuna pušača, a iako odnedavno, s novim zastrašujućim fotografijama na kutiji cigareta, stoji i telefonski broj 0800 7999,

28.12.2017.
7:02
PIXSELL
VOYO logo

Prije nekoliko dana, u skladu s prilagodbom direktivama o oporezivanju cigareta EU-a, proizvođači cigareta su podigli cijene duhanskih proizvoda, a time je Hrvatska ispunila obvezu podizanja stope trošarina do devedeset eura po tisuću komada cigareta. Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, u Hrvatskoj puši 31,1 posto stanovništva starijeg od 15 godina ili ukupno oko 1,1 milijun pušača. Prosječni hrvatski pušač popuši jednu kutiju cigareta dnevno, čija je cijena dvadeset i više kuna, što znači da godišnje potroši na cigarete više od osam tisuća kuna. Ukupan trošak pušenja u EU procjenjuje se na na 544 milijardi eura, piše Glas Slavonije.

Unatoč visokim cijenama, kontinuirano raste prodaja

No, unatoč visokim cijenama duhanskih proizvoda, u duhanskoj industriji bilježe stalan rast prodaje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stručnjaci stoga ističu kako u borbi protiv pušenja država treba istovremeno provoditi više mjera, kao što su zorna upozorenja, bezlična pakiranja, zakon o zabrani pušenja na javnim mjestima, organiziranje klinika za odvikavanje i slično, a posebno su efikasni visoki porezi na duhanske proizvode.

Istraživanja o efektu zastrašujućih fotografija na kutijama za sada pokazuju različite rezultate. Tako, prema studiji Sveučilišta u Baselu, uznemirujuće poruke na kutijama cigareta koje upozoravaju na moguće fatalne posljedice pušenja u biti tjeraju ljude da zapale cigaretu. Takav je učinak povezan sa psihološkom teorijom poznatom kao “teror-menadžment”, prema kojoj neki ljudi osjećaju tako ekstremnu anksioznost zbog mogućnosti umiranja da trebaju konstantno nečim poticati samopouzdanje kako bi se s time mogli nositi. Oni koji samopouzdanje crpe iz pušenja, jer se zbog toga osjećaju seksepilno ili “kul”, počet će još više pušiti kako bi nadvladali vlastite strahove. U sustavnom pregledu što ga je u svibnju objavio Cochrane rezultati su pokazali da se prevalencija pušenja zbog pakovanja cigareta smanjila tek za oko 0,5 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zastrašujuće fotografije nisu polučile željeni efekt

"Jedan od problema također je i to što se ljudi na različite načine snalaze kako ne bi morali gledati zastrašujuća upozorenja i fotografije. Sjećam se, bila sam 2003. godine na ljetnoj školi u Kanadi. Oni su tada uveli prve kutije sa slikama. U našoj grupi bila je jedna kolegica koja je pušila pa mi je dala više kutija. Ja sam ih donijela na povjerenstvo u ministarstvo i pokazala im. No i u Kanadi i u Hrvatskoj ljudi koji nisu htjeli prestati pušiti, odnosno koji nisu bili motivirani za promjenu, brzo su se snašli - nabavili su si tabakere. U kioscima se također mogu kupiti gumene kutije u koje se cigarete mogu spremiti tako da se upozorenja ne vide. Zato kažem da jedna intervencija sama za sebe nikada nije dovoljna", rekla je psihijatrica, doc. dr. Marta Čivljak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo