ABECEDA POJMOVA / I kao indeks, izbori, izborna kampanja...

Image
Foto: RTL

Indeks razmjernosti je pokazatelj stupnja razmjernosti izbora, a izračunava se na temelju razlika u udjelima izbornih aktera u glasovima birača i u mandatima.

18.11.2011.
12:09
RTL
VOYO logo

Indeks razmjernosti - pokazatelj stupnja razmjernosti izbora, a izračunava se na temelju razlika u udjelima izbornih aktera u glasovima birača i u mandatima. Može se odnositi na izborni i parlamentarni stranački sustav: ako se odnosi na izborni stranački sustav, osnova za utvrđivanje indeksa su glasovne vrijednosti, a ako se odnosi na parlamentarni stranački sustav, polazište su mandatne vrijednosti. U suvremenim izbornim studijama primjenjuje se više metoda izračunavanja razmjernosti odnosno nerazmjernosti izbora, a najstandardniji su Loosemore-Hanbyjev, Raeov i Roseov indeks.

Izbori - u širemu tehničkom smislu, različiti institucionalni postupci i sredstva uspostave predstavničkih političkih tijela i postavljanja pojedinaca na javne položaje  prema nasljednom pravu, službenom položaju, aklamacijskim izborima, imenovanjem, investiturom i odlučivanje kockom ili ždrijebom. Premda su to neizborne metode, s izborima ih povezuje to što je riječ o institucionaliziranim načinima uspostave političkih tijela i zauzimanja javnih položaja, nasuprot neinstitucionalnim nasilnim metodama, poput ratova, revolucija, vojnih pučeva, državnih udara, uzurpacija vlasti itd. Izbori u užemu, sadržajnom smislu jesu proces oblikovanja političke volje koja se temelji na mogućnosti birača da se odluče za jednu od više ponuđenih političkih opcija i njihovih nositelja, te na slobodi njihova izbora među tim opcijama, koja nije ograničena pravnim ili samovoljnim propisima i činima. Sukladno tome, izborima u strogom smislu mogu se smatrati samo kompetitivni izbori u demokratskim političkim porecima. Kako ne udovoljavaju navedenima pretpostavkama, nekompetitivni izbori u totalitarnim diktaturama samo su izbori u tehničkom smislu, dok su polukompetitivni izbori u autoritarnim režimima ponajprije izbori u tehničkom, a tek djelomice i u sadržajnom smislu, jer dopuštaju samo ograničene mogućnosti izbora i ograničenu slobodu biranja. Kompetitivni, polukompetitivni i nekompetitivni izbori tri su glavna tipa izbora u suvremenom svijetu. Izbori se uređuju ustavnim i zakonskim aktima koji čine izborno pravo.

Izborna administracija - skup pravila, postupaka i aktera zaduženih za organizaciju i provedbu izbora. Brine se za poštovanje i primjenu temeljnih ustavnih i zakonskih normi i pravila o registraciji birača, kandidata i političkih stranaka koje sudjeluju u izborima, kao i promatrača koji nadziru izbore, za primjenu i poštovanje pravila nominacije kandidata za izbore, za organiziranje glasovanja, prebrojavanje glasova i objavu rezultata glasovanja, informiranje i podučavanje birača o načinu glasovanja i izbornom postupku uopće i dr. Zadužena je i za utvrđivanje i primjereno uređenje biračkih mjesta u glasačkim okruzima, vremena otvaranja i zatvaranja birališta, rad biračkih odbora, organiziranje i provedbu glasovanja u odsutnosti ako je ono dopušteno zakonom itd. Taj posao obavljaju izborna administrativna tijela koja se strukturiraju prema trima modelima: (1) izvršna vlast i njezina tijela preuzimaju poslove izborne administracije, pri čemu najvažniju ulogu imaju lokalna vlast i lokalna administracija; (2) stvaraju se stalna izborna administrativna tijela koja su neovisna o izvršnoj vlasti i podložna pravosudnom nadzoru, a nastaju kao izraz načelnog nepovjerenja u političku nepristranost izvršne vlasti (npr. stalna državna izborna povjerenstva); (3) formiraju se privremena, ad hoc izborna administrativna tijela koja su mjerodavna samo za organizaciju i provedbu jednih izbora. Prva dva modela tipična su za stabilne demokrat ske poretke, dok se trećemu utječe obično u uvjetima promjene političkog režima. Izborna administracija u demokratskim sustavima mora biti učinkovita, politički neutralna i javno odgovorna.

Izborna kampanja - planirana i organizirana politička djelatnost kojom izborni akteri nastoje dobiti što veću potporu birača za vlastite političke opcije i tako osvojiti vlast ili steći što veći udio u vlasti. Formalno počinje raspuštanjem parlamenta ili prestankom mandata nekoga drugog izbornog tijela i traje do dana glasovanja, a praktično znatno dulje. U fazi pripreme i planiranja kampanje, za koju se obično kaže da počinje onoga trenutka kad se zatvore biračka mjesta na prethodnim izborima, istražuje se političko tržište, angažiraju politički savjetnici i konzultantske ustanove, te osmišljavaju “distribucijske mreže”, odnosno sredstva odašiljanja poruka biračima i komuniciranja s njima. U fazi organizacije i provedbe kampanje izborni akteri nastoje ostvariti planirane ciljeve. Izborna kampanja ima tri glavna cilja: mobilizirati birače kako bi u što većem broju sudjelovali u izborima, predstaviti kandidate, stranke i njihove političke programe biračima, te prikupiti novac i regrutirati aktiviste za kampanju. Strategija izborne kampanje obuhvaća pet strukturnih elemenata: teme kampanje ili najvažnije poruke što ih izborni akteri upućuje biračima; primatelje poruka ili birače koje treba pridobiti za vlastite ciljeve; sredstva kampanje ili najdjelotvornije metode prenošenja poruka potencijalnim biračima; vrijeme ili najpovoljnije termine za odašiljanje poruka; napokon, ljudske, financijske i vremenske resurse i potencijale koji se mogu uložiti u kampanju.

Izborna koalicija - skupina političkih aktera koji su se udružili u politički savez kako bi pobijedili u izborima ili maksimirali izbornu dobit. Na stvaranje izbornih koalicija najviše utječe izborni sustav, te su izborne koalicije tipične za većinske, ali nisu isključene ni u razmjernim izborima. U izborima relativnom većinom rijetke su i mogu nastati samo prije prvoga i jedinog kruga glasovanja; u izborima apsolutnom većinom obično se stvaraju prije drugog kruga glasovanja, kad se ideološki i politički srodne stranke udružuju kako bi zajedno poduprle kandidata one članice koalicije koji je u prvom krugu dobio najviše glasova birača; u razmjernim izborima stranke sastavljaju zajedničke koalicijske liste. Izborno koaliranje podrazumijeva da je svaka članica koalicije pretpostavila zajedničko maksimiranje glasova i mandata izbornom promicanju vlastitoga stranačkog programa i očuvanju pune stranačke kohezije i identiteta. Izborne koalicije dijele se: (1) prema brojnosti na dvočlane ili minimalne i višečlane ili velike koalicije; (2) prema ideološkom sastavu na jednodimenzionalne ili prirodne (npr. lijeve i desne) i višedimenzionalne ili umjetne (npr. lijevo-desne); (3) prema orijentaciji na resursno i sadržajno usmjerene. Pobjedničke izborne koalicije obično prerastaju u parlamentarne i vladine koalicije, dok gubitničke koalicije malokad opstaju u formalnim oblicima opozicijske koalicije.

Izborna lista - popis kandidata koje su političke stranke i drugi politički akteri nominirali za natjecanje u izborima. Listu može istaknuti svaki politički ili društveni akter ako ispuni zakonske uvjete za to, to jest ako prikupi propisani broj potpisa građana koji podržavaju njegovu kandidaturu. Izborna je lista, dakle, oblik kandidature i natjecanja političkih stranaka, ko alicija i ostalih aktera u izborima. U anglosaksonskim izbornim studijama obično se razlikuju otvorene i zatvorene liste, pri čemu se zatvorena lista dodatno diferencira na blokiranu i neblokiranu podvrstu. Neki se autori unutar te tradicije priklanjaju razlikovanju zatvorenih, otvorenih i slobodnih lista, pri čemu je otvorena lista istovjetna zatvorenoj neblokiranoj listi, a slobodna lista otvorenoj listi iz prethodne klasifikacije. U kontinentalnoj njemačkoj tradiciji razlikuju se zatvorene, slabo vezane i otvorene liste, s tim da zatvorena lista odgovara zatvorenoj blokiranoj, a slabo vezana zatvorenoj neblokiranoj listi. Oblikom liste utječe se na odnos birača prema kandidatima i zastupnicima, ali i na odnos kandidata i zastupnika prema političkim strankama. S obzirom na razinu natjecanja, liste mogu biti okružne, regionalne i nacionalne. Unutar nekoga izbornog sustava svaka od tih lista može se istaknuti zasebno (npr. samo lista na razini izbornog okruga), mogu se istaknuti sve tri vrste lista istodobno (okružna, regionalna i nacionalna), a mogu se primijeniti i ostale kombinacije (okružna i nacionalna lista, okružna i regionalna lista, regionalna i nacionalna lista).

Izborna politika - skup aktivnosti kojima se stvara, održava ili mijenja široki pravno-institucionalni okvir za provedbu izbora. Obuhvaća tri razine djelovanja: oblikovanje temeljnih pravila “izborne igre”, oblikovanje pravila primjene tih temeljnih pravila i oblikovanje pravila utvrđivanja rezultata izbora. Prva skupina obuhvaća pravila izbornog natjecanja (normiranje biračkog prava, utvrđivanje izbornog obrasca, veličinu i granice izbornih okruga, broj mjesta u predstavničkom tijelu, vrijeme provedbe izbora i dr.) i pravila upravljanja izborima (registraciju birača, kandidata i političkih stranaka, financiranje i reguliranje izborne kampanje, promatranje izbora, oblikovanje glasačkih listića i utvrđivanje biračkih mjesta, sastav tijela zaduženih za provedbu izbora, uvjete i načine osporavanja rezultata izbora i dr.). Druga skupina obuhvaća pravila o primjeni temeljnih normi i načela za provedbu izbora. Tiče se uspostave učinkovite, politički neutralne i javno odgovorne izborne administracije koja je zadužena za organizaciju izbornog postupka. Treća skupina obuhvaća pravila o potvrđivanju i osporavanju rezultata izbora (institute pravne zaštite izbornog prava, zaprimanje žalbi i pritužbi, procesuiranje slučajeva, objavu i potvrđivanje izbornih pobjednika).

Izborna propaganda - najvažniji oblik političke propagande kojim izborni akteri nastoje intenzivnim širenjem svojih ideja, uvjerenja, vrijednosti i ciljeva utjecati na mišljenje i ponašanje birača kako bi dobili njihove glasove i tako osvojili ili zadržali političku vlast. Pripada izravnoj političkoj propagandi u kojoj se odašiljanjem jasnih političkih poruka u kratkom roku nastoje pridobiti birači za potporu ostvarenju konkretnih političkih ciljeva. Gotovo svaka izborna propaganda sadržava pozitivnu (promicanje vlastitoga izbornog programa, kandidata i stranke) i negativnu dimenziju (kritiziranje i prokazivanje izbornih suparnika). Suvremenu “komercijalnu varijantu” izborne propagande čini izborni marketing kao znanost o utjecaju na masovno ponašanje u kompetitivnim situacijama. Nastao je po uzoru na ekonomski marketing i analogan mu je utoliko što izborni takmaci nastoje dobiti političku potporu od “ciljne publike” u kompetitivnim uvjetima u kojima pojedinac može birati između više političkih “proizvoda”. I formalno je strukturiran kao ekonomski marketing, jer se na političkom tržištu kupcima (biračima) nastoji prodati polit ička roba (ideje, programi, imidži, politike, kandidati, stranke) za njihove glasove. Glavna sredstva izbornog marketinga jesu političko oglašavanje i medijski publicitet. U  nekim zemljama komercijalno političko oglašavanje nije dopušteno, ali su zato elektronički mediji dužni, prema određenim pravilima, ustupiti besplatno propagandno vrijeme strankama i kandidatima.

Izborna reforma - obuhvaća promjene izbornog prava koje se očituju u potpunoj ili djelomičnoj promjeni biračkog, registracijskog i nominacijskog prava, izbornog sustava, pravila o oblicima i akterima izbora, organizaciji, nadzoru i financiranju izborne kampanje, ulozi medija u izborima i dr. U povijesti su najvažnije bile reforme biračkog prava i izbornog sustava: prvima se nastojalo utvrditi tko ima pravo birati političke predstavnike, a drugima kako će oni biti izabrani. Nakon ozakonjenja demokratskoga biračkog prava, najvažnija je postala reforma izbornog sustava. Temeljita reforma podrazumijeva potpunu zamjenu jednoga tipa izbornog sustava drugim (npr. zamjenu većinskog sustava izbora razmjernim), dok se djelomična reforma ograničuje na promjenu pojedinih strukturnih elemenata ili tehničkih pojedinosti postojećega izbornog sustava (granica i veličine izbornih okruga, oblika izbornih lista i postupka glasovanja, metode pretvaranja glasova u mandate, visine zakonskoga izbornog praga itd.). Osmišljene izborne reforme podrazumijevaju dva koraka: (1) znanstveno i političko vrednovanje funkcionalnost postojećega izbornog sustava, to jest provjeru ispunjava li on svoje temeljne funkcije: reprezentativnost (pravedno političko predstavljanje svih relevatnih društvenih skupina), koncentraciju i efektivnost (agreriranje društvenih interesa i političkih mišljenja radi donošenja političkih odluka), participativnost (mogućnost birača da biraju između osoba i stranaka), jednostavnost (razvidnost i jasnoću izbornog postupka) i legitimnost (prihvaćenost izbornih rezultata i političkog sustava u cjelini); (2) na temelju tih nalaza u drugom se koraku definiraju ciljevi izborne politike koji se mogu izraziti trima opcijama: zadržavanje postojećega izbornog sustava, njegovo djelomično institucionalno redizajniranje ili dizajniranje potpuno novoga izbornog sustava.

Izborna strategija - dio izborne kampanje što ga čini opći “plan djelovanja” provedbom kojega izborni akteri nastoje ostvariti svoje temeljne političke ciljeve i interese. Akteri izbora grade svoje strategije nastupa u izborima na postignuću jednoga, dva ili sva tri opća cilja: (1) maksimiranju glasova birača, a time i predstavničkih mandata do apsolutne većine; (2) stjecanju što većeg nadzora nad institucijama vlasti; (3) provedbi određenih javnih politika. Kako akteri objektivno ne mogu računati na ostvarenje sva tri strateška cilja, nastale su i druge, složenije i suptilnije strategije djelovanja, poput pivotiranja i oligopolističke konkurencije. Strategija pivotiranja zasniva se na usmjerenosti izbornog aktera na to da zauzme položaj koji mu omogućuje diktiranje uvjeta uspostave koalicijske vlade unatoč malom broju mandata. Oligopolistička konkurencija podrazumijeva usmjerenost na uklanjanje političkih aktera koji računaju na potporu istih ili sličnih skupina birača i maksimiranje njihove potpore. Izborna strategija obuhvaća i primjenu određenih taktičkih obrazaca izborne borbe: (1) personalizaciju izborne borbe, njezino svjesno usredotočenje na “proizvodnju” ili isticanje pojedinih političkih ličnosti, glavnih kandidata, koji preuzimaju obrasce ponašanja “političkih zvijezda”; (2) polarizaciju izborne borbe, hotimično i svjesno stvaranje sukoba među izbornim takmacima kako bi se mobilizirali nezainteresira ni birači i prikrila programska i politička neprofiliranost stranaka; (3) harmonizaciju izborne borbe, odnosno potiskivanja stvarnih društvenih i političkih sukoba u ime zajedništva, pomirenja, “obiteljskog mira” u državi, uspostave političke ravnoteže i sl.  

Izborni ciklus - normirani vremenski razmak u kojemu se održavaju izbori za određeno političko tijelo ili politički položaj. Parlamentarni se izbori održavaju: (1) isključivo u ustavno propisanim redovitim ciklusima bez izvanrednih izbora (npr. Norveška), (2) u obvezatnim redovitim ciklusima koji ne isključuju mogućnost izvanrednih izbora, ali se samo redoviti ciklusi smatraju početkom i svršetkom zakonskog mandata, što znači da se redoviti izbori moraju održati u propisanom roku neovisno o tome je li u međuvremenu bilo izvanrednih izbora (npr. Švedska); (3) u redovitim i izvanrednim ciklusima, pri čemu se i jedni i drugi smatraju početkom zakonskog mandata, kako je uvriježeno u većini suvremenih demokracija. Parlamentarni izbori u većini suvremenih država održavaju se u četverogodišnjim, rijetko u trogodišnjim (npr. Australija, Meksiko, Novi Zeland), a još rjeđe u petogodišnjim ciklusima (npr. Bjelorusija, Kuba, Laos). Predsjednički izbori nisu tako ciklički ujednačeni, te se provode svake četvrte, pete, šeste ili sedme godine. Normirano ciklično održavanje izbora nije tehničko nego supstancijalno pitanje. Njime se osigurava da narod u ulozi suverena redovito provjerava one na koje je prenio svoju suverenost i potvrđuje ili mijenja svoju prethodnu izbornu odluku.

Izborni dan - dan ili dani izlaska birača na glasačka mjesta.  Može biti zakonski točno određen ili neodređen, na što utječu tradicija i običaji, ustavne i zakonske norme neke zemlje. U nekim je zemljama to radni dan, a u većini država nedjelja ili zakonski blagdan. Izborni dan katkad može trajati i dva dana (npr. u Finskoj, Italiji, Norveškoj, Švicarskoj) ili više dana (npr. pet dana u Indiji), osobito ako je ozakonjeno glasovanje u odsutnosti, ako je zemlja prostorno velika i ima brojno stanovništvo, ako je otežan pristup glasačkim mjestima u zemlji i dr. U suvremenim demokracijama samo je po sebi razumljivo da se izbori u cijeloj zemlji održavaju istoga dana.  Zakonsko određenje dana izbora često je samo formalno jer su u suvremenim demokracijama, ponajprije u “koalicijskim državama”, uobičajeni prijevremeni izbori zbog izglasavanja nepovjerenja vladi u parlamentu, raspada parlamentarnih i vladinih koalicija, samoraspuštanja parlamenta, izvanrednih političkih događaja u zemlji ili inozemstvu i sl.

Izborni dizajn - oblik institucionalno-političkog dizajna kojim se oblikuju normativna i institucionalna izborna pravila, poglavito izborni sustav, tako da postižu određene političke ciljeve i ispunjavaju određene političke funkcije. Tri su načina dizajniranja izbornog sustava: samostalnom odlukom vladajuće stranke, kompromisom dviju glavnih političkih stranaka ili grupacija, te konsenzusom svih glavnih političkih aktera. Kako se izborni sustav smatra jednom od glavnih političkih institucija, preferira se odlučivanje o njemu konsenzusom ili makar kompromisom glavnih političkih snaga u jednoj zemlji. U dizajniranju izbornog sustava valja paziti na to da on ispunjava nekoliko nužnih demokratskih uvjeta: da osigurava nastanak zemljopisno, funkcionalno i deskriptivno reprezentativnog parlamenta koji dobro predstavlja pojedine dijelove zemlje, “stranačko-političko stanje” u zemlji i strukturu društva; da osigurava pristup birača izborima i va žnost izbornih institucija; da omogućuje uspostavu stabilne i djelotvorne vlade i odgovornih zastupnika; da promiče parlamentarnu opoziciju, potiče političke aktere na sporazumijevanje, nagodbu i pomirenje i sl. Pojam izbornog dizajna u načelu je istovjetan pojmu izbornog inženjeringa, premda je posljednji poprimio pežorativnije značenje. Izborni inženjering načelno valja razlikovati od različitih nelegalnih postupaka krivotvorenja izbora jer isključuje uporabu formalno nelegalnih sredstava utjecaja na političke rezultate izbora.

Izborni obrazac - pojam pod kojim neki autori razumijevaju cijeli izborni sustav, a drugi samo pravila i metode odlučivanja o izbornom pobjedniku kao jedan od strukturnih elemenata izbornog sustava. Neki autori pomiruju dva oprečna pristupa, te izborni obrazac određuju i kao opći obrazac izbora (većinski i razmjerni) i kao matematički obrazac pretvaranja glasova u mandate (npr. D.Hondtova I Hareova metoda).

Izborni okrug - teritorijalna jedinica u kojoj birači glasuju za pojedinačne kandidate ili izborne liste i u kojoj se glasovi birača pretvaraju u mandate. Tipološki se dijele na jednomandatne ili uninominalne (M = 1) i višemandatne ili plurinominalne okruge (M > 1). Različiti tipovi izbornih okruga u načelu su spojivi sa svim sustavima većinskih i razmjernih izbora, ali su jednomandatni okruzi općenito tipični za većinske, a višemandatni za razmjerne izbore. Postupkom podjele zemlje na izborne okruge utvrđuju se njihov broj, veličina i granice. Broj jednomandatnih okruga u većinskim izborima jednak je broju mjesta u predstavničkom tijelu za koje se provode izbori, dok se broj, veličina i granice višemandatnih okruga u razmjernim izborima utvrđuju izbornim zakonodavstvom. Granice izbornih okruga mogu se podudarati s granicama postojećih administrativno-upravnih cjelina (općina, gradska četvrt, grad, arrondissement, departmant, vojvodstvo, provincija, županija itd.) ili se iscrtavaju neovisno o njima. Osnovica podjele zemlje na izborne okruge može biti broj birača ili broj stanovnika. U postupku podjele ključno je osigurati jednaku vrijednost glasova svih birača, a to znači da jednog zastupnika mora birati približno jednak broj birača. Jednakost se osigurava primjenom biračke kvote, koja je količnik ukupnog broja birača ili stanovnika i broja mjesta u predstavničkom tijelu za koje se provode izbori. Najvažnije obilježje izbornog okruga jest njegova veličina, pod kojom se razumijeva broj mandata što se dijele u okrugu, odnosno broj zastupnika koji se biraju u njemu. Veličina izbornog okruga znatno utječe na stupanj razmjernosti i reprezentativnosti izbora: što je okrug veći, izbori su razmjerniji i reprezentativniji. Veličina okruga stoga utječe na broj stranaka u parlamentu i na tip stranačkoga parlamentarnog sustava.

Izborni postupak - normativno točno propisan i institucionalnim pravilima uređen dio izborno-političkog procesa. Obuhvaća tri temeljne faze: nominiranje kandidata, glasovanje i utvrđivanje rezultata glasovanja. Pod nominacijom se razumijeva legalni proces podnošenja kandidatura mjerodavnim tijelima, provjera valjanosti tih kandididatura u skladu sa zakonskim uvjetima i administrativnim propisima, te njihovo prihvaćanje ili odbijanje. Nominacijski proces nije istovjetan kandidacijskom postupku  u kojemu političke stranke biraju svoje kandidate za opće izbore i koji nije državno-politički nego unutarstranački postupak. Kandidati istaknuti pojedinačno ili na izbornim listama u političkim strankama postaju službeni kandidati u i zborima tek kad njihovu kandidaturu potvrdi i prihvati mjerodavno državno tijelo. Kandidatura se može odbaciti zbog formalnih ili sadržajnih razloga (nedostatak propisanog broja potpisa birača koji je podupiru, pojava krivotvorenih potpisa, zakašnjelo podnošenje kandidature, neispravan postupak izbora kandidata, kandidiranje pojedinaca koji nemaju i aktivno i pasivno biračko pravo, kandidiranje pojedinaca koji obavljaju poslove što su nespojivi s kandidaturom itd.). Glasovanje je formalni postupak davanja glasova birača na sam dan izbora, a koji mora biti proveden tako da se zbog proceduralnih i “tehničkih” razloga ne dovedu u pitanje legalnost i legitimnost tog čina. Utvrđivanje rezultata glasovanja počinje nakon što se završi glasovanje, zatvore se biračka mjesta i posljednji birač napusti biralište. Birački odbori utvrđuju rezultate glasovanja samo na svojemu biračkome mjestu, i to tako što najprije utvrde koliko je birača glasovalo, potom odvoje važeće od nevažećih glasačkih listića i, naposljetku, ustanove koliko je glasova dobio svaki kandidat ili svaka lista. Izborni postupak čini središnji, najnormiraniji i najinstitucionaliziraniji dio izbornog procesa..

Izborni prag - zakonska ili prirodna prepreka koju neki izborni akter mora prijeći da bi sudjelovao u postupku raspodjele mandata. Naziva se i prohibitivnom i reprezentativnom klauzulom, klauzulom ekskluzivnosti i inkluzivnosti. Razlikuje se više vrsta i oblika izbornih pragova. (1) Zakonski prag je zakonom propisan postotak glasova ili broj izravnih mandata što ih stranka mora osvojiti da bi mogla sudjelovati u raspodjeli mandata. Može se propisati na jednoj ili više razina raspodjele mandata (na razini temeljnoga izbornog okruga, saveza izbornih okruga ili cijele države), te za raspodjelu svih mandata ili samo ostatka mandata na višim razinama raspodjele. Zakonski prag može biti jedinstven - svi izborni akter, pojedinačne stranke i izborne koalicije imaju jednake uvjeti za pristup mandatima i diferencirani - više zakonske prepreke postavljaju se pred izborne koalicije nego pojedinačne stranke. (2) Prirodni prag stvarna je prepreka u pristupu stranaka mandatima koju ponajprije određuje veličina izbornog okruga, a označuje minimalni postotak glasova što ih stranka mora dobiti da bi osvojila mandat u izbornom okrugu. (3) Efektivni je prag “kompozitna varijabla zasnovana na zakonskom pragu i veličini okruga” (Lijphart) . Zakonski prag i veličina izbornog okruga zapravo su dvije dimenzije efektivnog praga: ako nema zakonskog praga, njegovu ulogu preuzima veličina izbornog okruga, i to tako da mali okruzi imaju jednak učinak kao visoki zakonski pragovi. Smisao je izbornog praga da potakne tvorbu parlamentarne većine koja je sposobna sastaviti vladu i donositi političke odluke.

Izborni program - formalni dokument kojim se politička stranka obraća biračima u izborima i koji sadržava ciljeve što ih stranka kani ostvariti ako dođe na vlast ili bude sudjelovala u vlasti. Obično ima dvije vrste sadržaja: (1)  tradicionalne stranačke stavove koji proistječu iz opće ideologije i politike stranke, izražavaju njezine dugoročne strateške ciljeve i interese prema kojima birači prepoznaju njezin politički profil. Isticanjem tih stavova kane se zadržati stranački birači kojima je u glasovanju presudan element dugoročna politička identifikacija sa strankom; (2) posebne izborne sadržaje kojima se nude rješenja za probleme što prevladavaju u političkome i društvenom životu zemlje u vrijeme izbora i koji ujedno definiraju konkretne javne politike (monetarn u, socijalnu, kulturnu, zdravstvenu, obrazovnu i dr.) što ih stranke kane ostvariti ako dođu na vlast. Izborni programi obično se usvajaju na nacionalnim predizbornim konvencijama i imaju posebno simboličko značenje. Premda stranke često dijele izborne programe svojim članovima i biračima, oni malokad dospijevaju do većine birača koji nevoljko čitaju duge stranačke dokumente. Stoga stranke nastoje medijski odaslati svoje temeljne programske poruke u obliku izbornih slogana.

Izborni slogan - kratki, sažeti, dobro osmišljeni, dojmljivi i pamtljivi iskaz, “mikrotekst”, pomoću kojega izborni akteri nastoje utjecati na mišljenje birača i dobiti njihove glasove. To je “stereotip u pozitivnom smislu”, sredstvo lako razumljive komunikacije koje budi emocije birača i olakšava prodor neke političke zamisli ili poruke do milijuna ljudi. Izborni slogan ima više funkcija: pobuđuje i usmjerava pozornost na kandidate i stranke, pojednostavnjuje složenu političku stvarnost i svodi je na političke simbole, pobuđuje i usmjerava pozornost birača na problem koji neka stranka smatra najvažnijim, uvjerava birače da prihvate određenu poruku i da se poistovjete s programom, kandidatom ili strankom koja je odašilje, razdvaja birače različitih stranaka i međusobno ih polarizira, prokazuje i provocira političke protivnike i dr. Razlikuju se: (1) personalni slogani koji su povezani s ličnostima kandidata i usmjereni na to da potporu birača usmjere ponajprije na određenu osobu; (2) tematski ili programski slogani koji se odnose na glavne teme izborne propagande i tipični su za izbore za predstavnička tijela; (3) mobilizirajući slogani koji su usmjereni na pridobivanje birača i nalik su na izborne apele;  (4) profilirajući slogani koji ističu glavne odrednice političkog programa neke stranke ili kandidata; (5) provokativni slogani usmjereni na političko prokazivanje, omalovažavanje i vrijeđanje izbornih protivnika; itd. Mobilizirajući i provokativni slogani najbliži su izvornom značenju izraza koje potječe od galske riječi sluagh-ghairm, - ratni krik.

Izborni sustav - institucionalni modus unutar kojega birači izražavaju svoje političke preferencije u obliku glasova i unutar kojega se glasovi birača pretvaraju u mandate. Čini ga četiri glavna strukturna elementa: podjela na izborne okruge, način glasovanja, način izbornog natjecanja i metode pretvaranja glasova u mandate. Neki autori dodaju izborni prag, broj mjesta u parlamentu, zakone i stranačka pravila o uređenju nominacijskog postupka itd. Izborni sustavi tipološki se razlikuju: (1) prema pravilima odlučivanja o izbornom pobjedniku tipološki se svrstaju u većinske, koji se temelje na odlučivanju većinom (apsolutnom ili relativnom), i razmjerne, koji se temelje na razmjernom pravilu odlučivanja ugrađenome u metode izbornoga i najvišeg broja; (2) prema načelima predstavništva dijele se na većinske, utemeljene na funkcionalnom načelu tvorbe stabilne i djelotvorne parlamentarne većine i jednostranačke vlade, i razmjerne, koji se zasnivaju na načelu pravednoga političkog predstavljanja svih dijelova biračkog tijela; (3) prema političkim učincima ne mogu se unaprijed tipološki odrediti nego se svrstavaju naknadno, sukladno konkretnim političkim učincima na birače, stranke i strukturu parlamenta. Pobornici dihotomne tipologije tvrde da se svi izborni sustavi mogu svrstati u većinske i razmjerne na osnovi pravila odlučivanja i načela predstavništva. Protivnici dihotomne tipologije zastupaju stajalište da određenje izbornog sustava ovisi o stvarnim političkim učincima, koji nerijetko odstupaju od polazni h tipoloških obilježja. Izborni je sustav “najtemeljniji element predstavničke demokracije“ (Lijphart) i “najbitniji dio djelovanja političkog sustava” (Sartori) koji katkad može odrediti političku sudbinu cijele zemlje, a ne samo neke stranke ili stranačkog sustava.

Izbornik - izabrana, imenovana ili pod dužnosti postavljena osoba koja sudjeluje u izboru parlamenta, predsjednika države ili drugih političkih institucija. Tu ulogu obavlja kao pojedinačni član kolektivnoga izborničkog tijela koje je ustavno ili zakonski ovlašteno za izbor nekoga političkog tijela ili pojedinca. Izbornici se nazivaju i biračima drugog stupnja, jer djeluju kao međukarika između općega biračkog tijela i izbornih institucija u posrednim izborima. Najpoznatije je suvremeno izborničko tijelo electoral college u izborima predsjednika SAD-a. Birači SAD-a ne biraju predsjednika i potpredsjednika države općim i izravnim izborima, nego biraju predsjedničke izbornike (electors) u svim američkim saveznim državama. Broj izbornika jednak je ukupnom broju članova Predstavničkog doma i Senata Kongresa iz svake države. Izbornici 50 država i Državnog okruga Kolumbija – ukupno 538 osoba – čine izborničko tijelo. Jedina je dužnost izborničkog tijela da izabere predsjednika i podpredsjednika države. Kandidat koji je dobio najviše glasova u nekoj državi dobiva sve izborničke glasove te države. Da bi pobijedio kandidat mora dobiti natpolovičnu većinu izborničkih glasova. Ako to ne pođe za rukom nijednom kandidatu, predsjednika SAD-a bira Predstavnički dom američkog Kongresa, tako da svaka država ima po jedan glas, a potpredsjednika bira Senat, tako što svaki senator ima jedan glas.

Izborno natjecanje - element izbornog sustava koji obuhvaća pravila i oblike borbe izbornih aktera za glasove birača. Dva su temeljna oblika izbornog natjecanja: natjecanje pojedinačnih kandidata i natjecanje izbornih lista. Prvi se oblik načelno vezuje uz većinske, a drugi uz razmjerne izbore., premda postoje razmjerni izbori s natjecanjem pojedinačnih kandidata, kao i većinski izbori s listovnim natjecanjem. Pojedinačni kandidati mogu biti predstavnici političkih stranaka, izbornih koalicija, biračkih i građanskih udruženja, neovisni kandidati i dr. Natjecanju pojedinačnih kandidata pripisuje se niz prednosti. Tvrdi se da ono proširuje prostor izbornog natjecanja s političkih stranaka na neovisne pojedince, građanska udruženja, pokrete, inicijative i sl., smanjuje “anonimnost izbora” i jača njihovu personalističku crtu, čvršće povezuje izabrane zastupnika i njihove birače te povećava kvalitetu izbornog natjecanja i političkog predstavni&scar on;tva jer se kvalitetno, responzivno i transparentno političko predstavništvo pretpostavlja jakome stranačkom sustavu. Suprotnim argumentima dokazuje se, pak, da se i izbor među pojedinačnim kandidatima svodi na izbor među političkim strankama jer su u “stranačkoj demokraciji” izbori područje stranačkog natjecanja neovisno o oblicima u kojima se ono provodi. Tvrdi se, nadalje, da pojedinačni izbor ugrožava temelje modernih demokracija jer slabi strukturu parlamentarnih stranačkih frakcija, političkih stranaka i stranačkog sustava u cjelini kao temeljnih sastavnica sustava predstavničke demokracije. Izborne liste mogu biti stranačke, koalicijske ili liste neovisnih kandidata. Rezultati izbornog natjecanja izražavaju se u (1) potpunoj smjeni vlasti u kojoj jedna stranka posve preuzima svu vlast od druge; (2) djelomičnoj smjeni vlasti u kojoj u vladi ostaje jedna ili više stranaka iz prethodnog sastava; (3) nepostojanju smjene vlasti jer ista stranka zadržava isključivu kontrolu nad vlašću.

Izborno ponašanje - obuhvaća motive, oblike i posljedice političkog ponašanja građana u izborima. U načelu obuhvaća tri velike skupine problema. Prvu skupinu čini odnos pojedinih skupina birača i pojedinih političkih stranaka iz kojega se vidi koje skupine birača glasuju za određene stranke. Biračke skupine razvrstavaju se prema socijalno-demografskim obilježjima (spolu, dobi, naobrazbi, profesiji, socijalnom statusu, vjerskoj, etničkoj, rasnoj ili regionalnoj pripadnosti, članstvu u crkvama, sindikatima, profesionalnim udruženjima i dr.), te se iz tih obilježja izvodi politička bliskost i potpora različitim političkim opcijama i njihovim nositeljima. S obzirom na dobne razlike, u potpori određenim političkim strankama ili opcijama konstituiraju se “biračke generacije”; s obzirom na spolne razlike, utvrđuju se “rodne skupine” i istražuje postojanje “rodnog jaza” (gender gap) među biračima; s obzirom na etničku ili rasnu pripadnost, stvaraju se “generički birači”; itd. Drugu skupinu problema čine motivi koji utječu na određeni politički izbor, napose stavovi i obrasci ponašanja koji su osnova izborne mobilizacije birača u korist određenih političkih opcija. Tipičan je primjer razlikovanje materijalističkih i postmaterijalističkih birača na temelju njihove vrijednosne orijentacije i stila života. Treća skupina obuhvaća posljedice političkog ponašanja pojedinaca i društvenih skupina u izborima na opći proces oblikovanja političke volje i institucija nakon izbora. Ukratko, izborno ponašanje obuhvaća pitanja tko glasuje za koga, zašto to čini i kakve su posljedice izbornih odluka na sustav vlasti u cjelini.

Izborno pravo - skup pravnih dokumenata kojima se uređuje izborna problematika i koji se ubrajaju u temeljne pravne akte u modernim državama. Neke države, poput SAD-a, nemaju jedinstveni izborni zakon, nego se izborno zakonodavstvo sastoji od niza ustavnih odredaba, pravnih propisa, pravila, statuta i političke tradicije pojedinih saveznih država i zemlje u cjelini; na saveznoj razini normirani su samo biračko pravo i podjela zemlje na izborne okruge. Britansko izborno pravo čine zakoni koji su usvojeni u vrlo različitim razdobljima i uvjetima britanske političke povijesti: Zakon o biračkom pravu (Franshise Act), Zakon o narodnom predstavništvu (The Representation of the People Act), Zakon o glasovanju (Ballot Act), Zakon o podjeli zemlje na izborne okruge (Redistribution Act), Zakon o korupciji (Corrupt Practices Act) i drugi oblici pisanoga i običajnog prava. Izborna zakonodavstva suvremenih država mogu se podijeliti na jednostavna, u kojima je cjelokupno izborno pravo uređeno jednim ili dvama zakonima, i ekstenzivna, u kojima izborno pravo normirano u više zakona. “Pridruženim” organskim dijelovima izbornog prava smatraju se i zakoni o političkim strankama i medijima, protukorupcijski zakoni i dr. Ekstenzivnost izbornog prava bitno ovisi o državno-političkom uređenju svake zemlje: “čiste” parlamentarne demokracije nemaju zakone o izborima predsjednika države, ekskluzivne reprezentativne demokracije nemaju zakone o referendumu, unitarne države nemaju zakone o izborima članova regionalnih predstavničkih tijela itd. Budući da su izborni zakoni najčešće shvaćeni kao organski nacionalni zakoni, za njihovo usvajanje ustavno se zahtijeva kvalificirana (npr. dvotrećinska) ili tzv. posebna (natpolovična većina svih zastupnika) parlamentarna većina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izborna šutnja - razdoblje u kojem je zabranjena svaka izborna promidžba, objavljivanje procjena izbornih rezultata, kao i objavljivanje neslužbenih rezultata izbora, objavljivanje fotografija u sredstvima javnog inforrniranja, izjava i intervjua nositelja lista, odnosno kandidata, te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela. Počinje 24 sata prije dana održavanja izbora, a traje do zatvaranja biračkih mjesta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo