ULTIMATVINA KOLEKCIJA KOJA TO NIJE / Damir Urban je stvarno zaslužio bolji presjek karijere!

Objavljivanje ovakve kompilacije bez ikakvog popratnog teksta ili rijetkih i nepoznatih fotografija u civiliziranom svijetu nije zabilježeno već desetljećima, a prigovori postaju još izraženiji uzmemo li u obzir vrijeme i društveni kontekst u kojem su Damir Urban i Laufer započeli svoju karijeru

16.10.2015.
13:58
VOYO logo

Laufer i Urban & 4: Ultimate Collection (Croatia Records)

Recenziju svakog "Ultimate Collection" izdanja Croatia Recordsa naprosto se mora započeti kritikom nevjerojatne šlampavosti i odrađivanja čitavog projekta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Objavljivanje ovakve kompilacije bez ikakvog popratnog teksta ili rijetkih i nepoznatih fotografija u civiliziranom svijetu nije zabilježeno već desetljećima, a prigovori postaju još izraženiji uzmemo li u obzir vrijeme i društveni kontekst u kojem su Damir Urban i Laufer započeli svoju karijeru.

Tih dana, u prvoj polovici devedesetih, stvarno se činilo kako su se Hrvati u potpunosti pozdravili s mozgom, točnije onim dijelom mozga koji razlikuje kvalitetnu glazbu od
čistog smeća, zbog čega su radijskim eterom i top-listama dominirale isključivo dance budalaštine i šablonizirane domoljubne pjesme.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rock bendovi skoro da i nisu imali gdje svirati pošto je i vlasnicima klubova ubrzo postalo jasno da su izvođači koji zijevaju uz "playback" mnogo jeftiniji i isplativiji pa ne treba čuditi što su Laufer svoj debitantski album "The Best Off" izvorno objavili u Sloveniji.

Samim time, lako je pretpostaviti da bi ostali samo još jedan u moru opskurnih, underground sastava koji bi u Hrvata uspjeli iskopati samo kritičari i uporni glazbeni "diggeri" da u svojoj pjesmarici nisu imali instant everegreene poput "Moja voda" i tada toliko prigodne "Svijet za nas".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Spomenute pjesme, uz još poneke Hladnog piva, Pipsa, Majki i Leta 3, doslovno su natjerale ostatke glazbenog biznisa u Hrvatskoj da im daju šansu, posebno jer su u kratkom roku okupili zavidan broj obožavatelja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Lauferi su u tom trenutku bili upravo savršeni bend za domaću publiku, smješten negdje između tada sveprisutnog grungea i Milana Mladenovića, čovjeka čija nam je glazba ratnih godina najviše nedostajala.

Uz to, imali su i pjevača čiji ste vokal, kada bi ga čuli na radiju, sa sigurnošću prepoznavali već nakon jednog ili dva stiha i kojem ste vjerovali čak i kada su stihovi bili razumljivi i dokučivi samo njemu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upravo Urban ih je i dokrajčio, odbijajući igrati po bilo čijim pravilima, zbog čega su kasnija izdanja, "EP" i "Pustinje", bila znatno ekstremnija i svjesno nekomercijalna, iako su uspjela iznjedriti poneki hit laganijeg tempa, kao što su akustično remek-djelo "Govorim u snu" ili "Mjesečev rog". S druge strane, žešće stvari poput "Matematička" i "Viđeno" nisu baš najbolje ostarile i iz današnje perspektive spadaju na samo dno Urbanovog opusa.

Samostalnu karijeru započeo je prvijencem "Otrovna kiša", ovdje sramotno zastupljenim "tulumskim" koncertnim verzijama "Astronauta" i "Nuclear Baby", nakon čega je svoju viziju, tada već prilično ukorijenjenu u trip-hop i ostale popularne grane elektronske glazbe, do savršenstva razvio na albumu "Žena dijete", možda i kreativnom vrhuncu hrvatske glazbe u posljednjih četvrt stoljeća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Odlučio sam da te volim", "Ruke", naslovna pjesma i "Black Tattoo" danas zvuče jednako dobro i aktualno kao te 1997., čemu nije naškodila ni činjenica da ih na TV-u i radiju na dnevnoj bazi slušamo već 18 godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon toga uslijedili su nešto slabiji albumi na kojima se mogao pronaći poneki klasik ("Mjesto za mene"), sve do velikog povratka u formu ovogodišnjim "Mamutom" koji, kao ni prethodni EP "Kundera", na ovoj "ultimativnoj" kolekciji nisu ni spomenuti.

Ocjena: 7/10

Tekst se nastavlja ispod oglasa
TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo