dinosaur i perje u boji / Važno otkriće u razumijevanju evolucije

Znanstvenici otkrili prvog grabežljivca koji je koristio živahne boje svoga perja u procesu zavođenja partnerica. Iridiscencija je danas veoma raširena u prirodi.

9.3.2012.

Ekipa kineskih i američkih paleontologa objavila je u četvrtak da je otkrila kako je perje malenog dinosaura koji je živio prije 130 milijuna godina bilo živih boja koje su, pretpostavljaju, bile presudne u zavođenju partnera.

Perje tog grabežljivca s četirima krilima velikog poput goluba, imalo je crno-modri odsjaj kao kod gavrana. Hranio se kukcima, a živio je u krošnjama drveća na području današnje sjeveroistočne Kine.

Riječ je o prvom dinosauru čije su osobine perja znanstvenici rekonstruirali na temelju fosila pronađenog 2003. godine.

"Ovo istraživanje prvi put baca svjetlo na izgled te životinje", ističe Mark Norell, predsjednik paleontološkog odsjeka Američkog prirodoslovnog muzeja, jedan od autora napisa objavljenog u američkom časopisu Science od 9. ožujka.

Iridiscencija je danas veoma raširena u prirodi. Velik broj kukaca, leptira, riba i ptica duguje svoje žive boje tom optičkom fenomenu zbog kojega se čini da neka površina mijenja boju prema kutu iz kojega se promatra i poprima boje duge.

"Perje današnjih ptica ima višestruku namjenu, od regulacije temperature preko zavođenja do mimikrije", rekao je Matt Shawkey, profesor biologije na sveučilištu u Akronu, u Ohiu, koji je također sudjelovao u istraživanju.

Ovo otkriće pokazuje da je iridiscencija boja bila važna u zavođenju razmjerno rano u evoluciji vrsta.

Fosil ove životinje je iznimno važan jer "jasno svjedoči da je ova vrsta prijelazan oblik između dinosaura i ptica čije mnoge morfološke osobine ima". Poput dinosaura ima zube, oblik prednjih nogu te dug i uzak koštani rep.

"Zahvaljujući brojnim otkrićima okamina ptica i cvjetnica, danas znamo da je u doba krede (prije 145,5 milijuna godina do 65,5 milijuna godina prije Krista) svijet bio pun boja i da je ovaj Microraptor bio sedefaste boje", ističe Ke-Qin Gao s pekinškog sveučilišta, drugi autor studije.

KSW 94