Kad te oko 70 lipa razlike u cijeni dovede do propasti

Dok u Hrvatskoj nove pekarnice, pogotovo u većim gradovima, u posljednje vrijeme niču kao gljive poslije kiše, u ovoj razvijenoj europskoj zemlji ih se sve više zatvara.

25.9.2012.
16:59
VOYO logo

Iako Nijemci ne mogu zamisliti svoj život bez tradicionalnih pekarskih proizvoda, pa su pekari dugo vremena mogli biti sigurni da će moći živjeti od svojeg umijeća, u posljednje vrijeme se nadvijaju tamni oblaci nad njemačke pekarnice. Svakog dana negdje u Njemačkoj jedna pekarnica mora zatvoriti svoja vrata, a već se za opstanak moraju boriti i manji lanci pekarnica.

Udruga njemačkih velepekarnica upozorava da se lako može dogoditi da čak 6.000 pekarnica u ovoj zemlji prestane postojati do 2020. godine. Postoje dva razloga za taj trend: kvalitetno pecivo ima svoju cijenu i "obična" peciva od bijelog brašna u pekarnicama u pravilu koštaju oko 25 centi. Za sve više ljudi u Njemačkoj je i to previše, pa po pekarske proizvode odlaze u diskonte poput Aldija ili Pennya. Tamošnje pecivo možda nije tako ukusno kao kod "pravog" pekara, ali tamo slično pecivo košta samo 15 centi, piše Deutsche Welle.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uništavaju ih cijene i 'pekarske stanice'

Pored diskontera, sve se brže šire lanci gdje se industrijski pripremljeni pekarski poluproizvodi još samo trpaju u pećnicu. Sve je više industrijskih pogona koji nude polugotove proizvode, prijesno i konzervirano pecivo i kruh, već postavljeno na standardne limove koje samo treba staviti u peć koja se nalazi u trgovini. U Njemačkoj trenutno postoji oko 15 tisuća takvih "pekarskih stanica", a u slijedeće dvije-tri godine bi moglo doći još njih desetak tisuća.

Drugi razlog odumiranja tradicionalnih pekarnica u Njemačkoj je neizdrživo povećanje troškova. Helmut Klemme, predsjednik Udruge njemačkih velepekarnica, podsjeća kako je došlo do golemog povećanja cijena žita i žitarica. Povrh toga, za ispeći kruh je potrebna energija, a ona je sve skuplja. I na kraju, dobro je poznato da posao pekara nije lagan a i povezan je s "neljudskim" radnim vremenom, tako da i troškovi rada sve više rastu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Posljedica svega toga je samo jedna: svjesni da ne mogu poskupiti svoje proizvode, pekari odjavljuju svoj zanat. U pravilu su građani zaprepašteni kad otkriju da je "njihova" pekarnica iza ugla prestala s radom. Mnogi priznaju da tih nekoliko centi razlike nije trebao biti razlog da neka pekarnica propadne nakon što je možda već stoljećima prelazila s koljeno na koljeno. Ali kad vrata ostanu zatvorena, onda je prekasno za kuknjavu o nekadašnjem ukusnom kruhu i pecivu iz "njihove" pekarnice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo