Serijska proizvodnja ruskih lovaca pete generacije T-50 (PAK FA) odgođena je već više puta. Prvo je trebala otpočeti još prošle godine, da bi ove ipak bila odgođena na neodređeno vrijeme.
Zamjenik ministra obrane RF Jurij Borisov izjavio je 2. veljače 2017. kako trenutačno postoje slični modeli zrakoplova koji zadovoljavaju potrebe oružanih snaga te da stoga nema potrebe za trošenjem novca na kupnju novih, skupih letjelica, prenosi Russia Beyond The Headlines.
SUHOJ 34: Ovo je glavno rusko oružje u borbi protiv Islamske države
"To će najvjerojatnije biti naredni državni program naoružavanja, tj. razdoblje 2018.-2025.", izjavio je Borisov, dodavši kako T-50 i tako još treba usavršiti.
AMERIČKI ODGOVOR RUSIMA I KINEZIMA: Kreću u razvoj šeste generacije lovaca-bombardera
Konstantna odgađanja
No, stručnjaci tvrde kako je ionako uobičajena praksa da se nova letjelica nastavi usavršavati i nakon što krene serijska proizvodnja.
"Priče o zastoju su običan mit. U medijima su puštane slične 'bube', ali u stvarnosti nema nikakvog zastoja. Sve faze u radu na novom lovačkom avionu teku po planu, i zapovjedništvo Zračno-svemirskih snaga Rusije je s time upoznato", rekao je glavni urednik lista Arsenal otečestvu Viktor Murahovski.
Dodaje kako konstruktori sada rade na novom motoru pete generacije "Izdelije-30", kako bi lovac odgovarao svim zahtjevima nove generacije.
Letna testiranja novog motora trebala bi početi potkraj 2017. i početkom 2018. godine.
"To znači da će konstruktori potrošiti još dvije-tri godine na usavršavanje projekta prije nego što bude pokrenuta serijska proizvodnja i avion postane dio arsenala ruskih Zračno-svemirskih snaga", pojasnio je Murahovski.
Karakteristike novog motora
Motor bi trebao omogućiti brzine od 1,6 maha, ili blizu 2000 km/h te krstarenje nadzvučnim brzinama. Proizvodi se od kompozitnih materijala zbog kojih će ga biti teže otkriti radarom.
"Rad na konstruiranju motora je privremeno obustavljen tijekom 1990-ih i početkom 2000-ih zbog raspada zemlje i tehnološkog zastoja. Znanstveno-tehnički programi se u to vrijeme nisu financirali ili su za njih izdvajana minimalna sredstva. Zbog toga konstruktori danas moraju u kratkom vremenu nadoknaditi propušteno vrijeme", objašnjava Murahovski, koji tvrdi kako je i to jedan od razloga zašto su SAD pretekle Rusiju u lovcima pete generacije.
Novo naoružanje za T-50
Novi će lovac biti opremljen topom 9-A1-4071K, koji je među najlakšima u svojoj klasi. Namjena mu je uništavanje oklopnih vozila i objekata, a imat će 150 granata.
Uz to, lovac će biti opremljen i projektilima zrak-zrak i zrak-zemlja koji se projektiraju posebno za njega. Trenutačno se još testiraju na poligonima te još nisu predstavljene javnosti.
Datum ulaska novog lovca u službu
Ruske bi oružane snage trebale već ove godine dobiti prvu isporuku lovca T-50, ali opremljenog motorima i instrumentima lovaca generacije '4++' S-35S.
"Kompletirane zrakoplove pete generacije ruska vojska će dobiti tek dvije-tri godine nakon završetka testiranja. To znači da će od 2021. godine rusko nebo štititi najmoderniji zrakoplovi T-50", izjavio je Pavel Bulat, rukovoditelj međunarodnog laboratorija Mehanika i energetski sustavi Sveučilišta informacijskih tehnologija.
Prodaja u inozemstvo
Dozvola za prodaju ovog lovca stranim zemljama dobit će se tri godine nakon uvođenja u ruski arsenal, negdje oko 2024.
"Taj zrakoplov će biti moćniji od američkog lovca pete generacije F-22, koji nam je glavna konkurencija. Bit će bolji od njega i po manevarskim mogućnostima, i po naoružanju i po radijusu leta", rekao je predsjednik RF Vladimir Putin, koji je i istaknuo da će T-50 biti trostruko jeftiniji od stranih modela iste klase.
No, konkretna je cijena još nepoznata zbog neravnomjernog tečaja rublje.
"Prvi klijenti će biti Indija, Alžir i Peru. Oni su već najavili da žele kupiti taj avion. Njihovu namjeru mogu osujetiti samo promjene na geopolitičkoj sceni", ustvrdio je Murahovski.