GDJE IDU RABLJENI AUTOMOBILI IZ NJEMAČKE? / Dizelaši na istok Europe, a benzinci, čak i totalno skršeni - u Afriku

Image
Foto: AFP

Istraživanje o izvozu rabljenih automobila iz EU pokazalo je da je prosječna cijena 1930 eura, a odredišta su diljem Afrike: Džibuti, Dar-es-Salam, Lagos...

2.8.2018.
16:22
AFP
VOYO logo

Nagađanja oko sudbine dizelskih automobila nakon afere "Dieselgate" uznemirila su tržište rabljenih automobila u Njemačkoj, piše Deutsche Welle napominjući kako posao i dalje ide odlično jer se čak i automobili zreli za otpad se mogu prodati u Africi. Riječ je mahom o vozilima bez katalizatora za koju bi u Njemačkoj nadogradnja koštala koliko i sam polovni automobil.

Vozila koja se jeftino prodaju preko interneta ponekad su "zrelija" za otpad nego za izlazak na cestu. No, takvi automobili najčešće odlaze u Afriku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tko će u Africi kupovati štedljive dizelaše?"

"Taj ide u Afriku! Isto kao i onaj Audi kabriolet, na žalost nakon "totalke". 250 tisuća kilometara, prva cijena je 950 eura. Ali, dogovorit ćemo se. Sve se može prodati, pogotovo razvikana imena: Audi, BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen... I dobri Japanci su traženi", kaže za Deutsche Welle Haydarm, porijeklom Iračanin, koji u Njemačkoj skupa s ocem prodaje rabljene automobile. U isto vrijeme, njegov otac se u baraci cjenkao s nekoliko tamnoputih ljudi.

„Oni su došli iz Afrike na dva tjedna, samo da bi u Njemačkoj kupili automobile", dodaje Haydarm.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A dok je on govorio, dva su muškarca upravo utovarala jedan Mercedesov kombi na kamion: registracijska oznaka kamiona kaže da su došli iz Litve. Nisu odoljeli obaviti jedan "poslić" prije nego što krenu u domovinu: 750 eura su platili taj kombi, 25 godina star sa 250 tisuća kilometara. Sad ga tovare i voze u Hamburg. Otamo – u Afriku, točno takva vozila se tamo odmah dobro prodaju, piše Deutsche Welle.

Sami Nijemci teško se odlučuju kupiti rabljeni auto, naročito dizelaše, jer su propisi o čistoći zraka u gradovima sve stroži. Haydarm i njegov otac, međutim, uopće ne trguju dizelašima. To je drugi posao, kažu, za one koji su specijalizirani za istok Europe. Haydar i njegov otac okrenuti su "tržištu" u Africi gdje dizelaše gotovo nitko ne treba. "Znaš li koliko košta pun spremnik goriva u Libiji? Oko jedan euro. Tko će tamo kupovati nekakve štedljive dizelaše", kaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
PLANIRATE ZA NJEMAČKU? PAZITE KAKVIM AUTOM IDETE: /

Još jedan grad od početka 2018. zabranio ulazak svim dizelašima

Image
PLANIRATE ZA NJEMAČKU? PAZITE KAKVIM AUTOM IDETE: /

Još jedan grad od početka 2018. zabranio ulazak svim dizelašima

Ako ne ide drugačije, auto rastave i prevezu u dijelovima

Uvoz rabljenih automobila zabranjen je u tek malom broju afričkih država.

"Uopće, svi ti propisi i zakoni: negdje se ne smiju uvoziti automobili stariji od toliko i toliko godina, negdje automobili pak moraju biti stariji od određenog broja godina. Jedna carina traži ovo, druga ono – ali pogotovo u Africi, gotovo nigdje se ne traži svjedodžba o ekološkoj podnošljivosti i niskoj razini zagađivanja. Zaboravi na propise. Ako znaš prave ljude, baš svaki auto ćeš dovesti u bilo koju zemlju. A ako ne ide nikako drugačije, auto se uvijek može rastaviti i prenijeti u komadima", kazao je Haydarm novinarki Deutsce Wellea.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema statističkim podacima, 2015. je gotovo četvrtina izvoza u Afriku bila u kategoriji motorna vozila i dijelovi. Haydarm kaže kako zna trgovce rabljenim automobilima koji čak imaju posebnu ponudu automobila iz Velike Britanije, s volanom na desnoj strani za afričke zemlje gdje se također vozi po lijevoj strani. Doduše, to je obično tek u metropolama: na mnogim lokalnim cestama Afrike nerijetko vlada načelo da se ne vozi lijevo ili desno, nego tamo gdje su rupe manje. A na toj strani i ostaje onaj čiji su živci čvršći.

Image
Foto: afp
Image
Foto: afp

Benin u pet godina uvezao više do 200.000 automobila

Istraživanje o izvozu rabljenih automobila koje je za Europsku uniju provela jedna ekološka udruga pokazalo je kako je prosječna cijena 1930 eura, a odredišta su diljem Afrike: Džibuti, Dar-es-Salam, Lagos... Glavna zemlja uvoza je Benin. U tu zapadnoafričku zemlju je od 2013. do 2015. otišlo oko 210.000 automobila, gotovo svaki treći koji je uvezen u Afriku, što nije loše za zemlju s desetak milijuna stanovnika. No, Benin je tek ulazna luka za tržište čitave Zapadne Afrike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Haydarm ističe kako on i otac osjećaju da u Afriku polako dolazi blagostanje. Nema tome dugo, kaže, da su se tražili veliki automobili, nevažno u kakvom stanju.

"Ako je tehnika kvalitetna, u Africi ima dovoljno jeftinih majstora koji će gotovo svaki auto dovesti u vozno stanje. Ali sad se i za Afriku sve više traže srednja i manja vozila za već prepune gradove Crnog kontinenta i za srednji sloj koji si polako može priuštiti auto. Jedini uvjet je sad – klima uređaj. Bez nje se i u Africi sve teže može nekome prodati auto", ističe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ukrajinci ne pitaju za cijenu, samo nek' je terenac

Većina dizelaša iz Njemačke odlazi, pak, na istok Europe. Euro propisi o ispušnim plinovima trebaju na isti način vrijediti u čitavoj EU, ali razlike su još uvijek velike. Zbog mogućnosti zabrane dizelaša u Njemačkoj, cijena im je drastično pala, no potom opet počela rasti zbog kupaca s istoka i jugoistoka EU te Rusije gdje je dizel jeftiniji i gdje se toliko ne vodi računa o očuvanju okoliša.

Zanimljivo je i tržište Ukrajine. Trgovci u Njemačkoj već znaju: ako imaš terenac, bio luksuzan s kožnim sjedalima ili prastara Lada, Ukrajinci će kupiti baš sve. Dijelom i zbog rata koji se tamo vodi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I, na koncu, Deutsche Welle spominje i zanimljivu zagonetku, koju je otrkio njemački ured za okoliš. Dok se u Njemačkoj davala premija za uništavanje starog i kupnju novog automobila prije desetak godina, utvrđeno je da u međuvremenu preko milijun vozila odjavljeno te im je bila zabranjena nova registracija. No, tih vozila jednostavno više nema. Ili su rastavljena na dijelove ili ilegalno izvezena tko zna gdje, pogotovo u zemlje gdje vas nitko ništa ne pita, ako znate prave ljude.

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo