ISTRAGA SE NASTAVLJA

GOOGLE DOBIO REKORDNU KAZNU: Zbog manipulacije s podacima moraju platiti 2,42 milijarde eura

Europska komisija kaznila je Google novčanom kaznom od 2,42 milijardi eura zbog kršenja protumonopolskih pravila EU-a. Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica dajući nezakonitu prednost drugom Googleovom proizvodu, tj. usluzi za uspoređivanje cijena proizvoda, doznaje se iz ureda Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj.

Zbog favoriziranja vlastitog Google Shopping servisa Google mora platiti rekordnu kaznu, odlučila je Europska komisija koja je ovaj slučaj straživala punih sedam godina. U tijeku je i istraga nad Androidom te Googleovim AdSense oglašivačkim servisom. Google će zbog manipulacije razultatima pretraživanja koji su išli njima u korist morati platiti 2,42 milijarde eura.

Imaju pravo na žalbu

Google sada mora u roku od 90 dana prekinuti takvo ponašanje ili se izlaže plaćanju novčane kazne u iznosu od 5 posto prosječnog dnevnog prihoda Googleova matičnog društva Alphabet na svjetskoj razini.

‘Google je osmislio brojne inovativne proizvode koji su nam promijenili život. To je dobro. No Googleova strategija za uslugu uspoređivanja cijena nije se temeljila samo na privlačenju potrošača proizvodom koji je bolji od konkurentskih proizvoda. Umjesto toga, Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica davanjem prioriteta vlastitoj usluzi za uspoređivanje cijena u svojim rezultatima pretraživanja te snižavanjem poretka rezultata konkurentskih proizvoda’, rekla je povjerenica za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager.

‘Googleovo je postupanje nezakonito u okviru pravila EU-a o zaštiti tržišnog natjecanja. Na taj je način drugim poduzećima uskratio mogućnost tržišnog natjecanja na temelju kvalitete i inovacija, a najvažnije je da je europskim potrošačima uskratio mogućnost stvarnog izbora usluga i ostvarivanje potpune koristi od inovacija’, dodaje.

Kršenje protumonopolskih pravila EU-a

Googleove prakse zlouporaba su vladajućeg položaja u pružanju usluga općeg pretraživanja interneta gušenjem konkurencije na tržištu usluga za uspoređivanje cijena.

Prema protumonopolskim pravilima EU-a, vladajući položaj na tržištu sam po sebi nije nezakonit. Međutim, poduzetnici u vladajućem položaju posebno su odgovorni da ne zloupotrijebe svoj snažan položaj na tržištu ograničavanjem natjecanja na tržištu na kojem su u vladajućem položaju ili na odvojenim tržištima.

‘Zaključak je današnje Odluke da Google ima vladajući položaj na tržištima općih pretraživanja interneta u cijelom Europskom gospodarskom prostoru (EGP), tj. u svim zemljama EGP-a (njih 31). Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica dajući nezakonitu prednost svojoj usluzi za uspoređivanje cijena. Istaknuto mjesto u rezultatima pretraživanja davao je samo svojoj usluzi za uspoređivanje cijena, dok je konkurentskim uslugama snižavao poredak. Gušio je tržišno natjecanje na temelju kvalitete na tržištima uspoređivanja cijena’, objašnjavaju iz Komisije.

Dodaju da je Google tu praksu uveo u svih 13 zemalja EGP-a u kojima je predstavio svoju uslugu za uspoređivanje cijena, počevši od Njemačke i Ujedinjene Kraljevine u siječnju 2008. Zatim je tu praksu proširio na Francusku u listopadu 2010., Italiju, Nizozemsku i Španjolsku u svibnju 2011., Češku u veljači 2013. i Austriju, Belgiju, Dansku, Norvešku, Poljsku i Švedsku u studenome 2013.

Zbog nezakonitih praksi promet Googleove usluge za uspoređivanje cijena znatno se povećao, dok su konkurentske usluge pretrpjele znatno i trajno smanjenje prometa.

‘Od početka svake zlouporabe promet Googleove usluge za uspoređivanja cijena povećao se 45 puta u Ujedinjenoj Kraljevini, 35 puta u Njemačkoj, 19 puta u Francuskoj, 29 puta u Nizozemskoj, 17 puta u Španjolskoj i 14 puta u Italiji. Nakon što je Google konkurentskim uslugama za uspoređivanje cijena snizio mjesto na ljestvici rezultata, njihov se promet znatno smanjio. Na primjer, Komisija je konkretno utvrdila da je određenim konkurentskim web-stranicama u Ujedinjenoj Kraljevini promet naglo pao za 85 %, u Njemačkoj do 92 % te u Francuskoj za 80 %. Ti se nagli padovi ne mogu tumačiti drugim razlozima. Neki su se konkurenti prilagodili i uspjeli povratiti dio prometa, ali nikada u cijelosti. Zajedno s ostalim nalazima Komisije to pokazuje da Google svojim praksama guši natjecanje na temelju kvalitete na tržištu usluga za uspoređivanja cijena i time europskim potrošačima onemogućuje slobodan izbor i inovacije’, navode.

Prikupljeni dokazi

Komisija je pri donošenju Odluke prikupila i temeljito analizirala širok raspon dokaza, među ostalim: dokumente Googlea i drugih sudionika na tržištu iz odgovarajućih razdoblja; velike količine stvarnih podataka, uključujući 5,2 terabajta stvarnih rezultata pretraživanja s pomoću Googlea (oko 1,7 milijardi upita za pretraživanje); pokuse, analize i ankete, a posebno učinak vidljivosti u rezultatima pretraživanja na ponašanje potrošača i stopu klikova na oglas (click-through); financijske podatke i podatke o prometu koji ističu komercijalnu važnost vidljivosti u Googleovim rezultatima pretraživanja te učinak snižavanja poretka i opsežno istraživanje ponašanja korisnika i konkurenata na predmetnim tržištima (Komisija je uputila upitnike na adrese nekoliko stotina društava).

Drugi predmeti u vezi s Googleom

Komisija je već donijela preliminarne zaključke da je Google svoj vodeći položaj zloupotrijebio u dva druga predmeta koji se još uvijek istražuju. Riječ je o predmetima:

1)   operativni sustav Android, gdje Komisiju brine to što je Google ograničio izbor i inovacije u nizu mobilnih aplikacija i usluga sveobuhvatnom strategijom za mobilne uređaje s ciljem zaštite i širenja svojeg vladajućeg položaja u području općeg pretraživanja interneta i

2)   AdSense, gdje Komisiju brine to što je Google ograničio izbor sprečavanjem objavljivanja oglasa Googleovih konkurenata na web-mjestima trećih osoba.

Komisija nastavlja istragu i o Googleovu postupanju u pogledu rezultata pretraživanja njegovih drugih specijaliziranih usluga pretraživanja. Današnja Odluka presedan je kojim se uspostavlja okvir za ocjenu zakonitosti ove vrste ponašanja. Istovremeno, to ne znači da nije potrebno provesti specifičnu analizu za određeni slučaj kako bi se uzela u obzir posebna obilježja svakog tržišta.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr