sankcije na snazi / Poskupljenje ili nestašica? Što za Hrvatsku znači europska zabrana naftnih prerađevina iz Rusije

Image
Foto: RTL

Sve se događa u trenutku kada je jedina rafinerija nafte u Hrvatskoj – ona u Rijeci – zatvorena, jer je u procesu modernizacije, ali vladajući uvjeravaju – skladišta su puna, nestašice goriva neće biti

5.2.2023.
22:00
RTL
VOYO logo

Na snagu je stupila europska zabrana uvoza prerađenih naftnih proizvoda iz Rusije. Provjerili smo što to znači za Hrvatsku, čeka li nas veliki rast cijena goriva, posebno dizela, i je li moguća nestašica?

I uz vladine intervencije važe se svaka dva tjedna. Točiti ili čekati nove cijene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pitanje je hoće li i koliko na cijenu goriva, posebno dizela utjecati odluka Europe o zabrani uvoza prerađenih naftnih derivata iz Rusije morskim putem.

Marijan Krpan, direktor Agencije za ugljikovodike govori: "Dugoročno ćemo vidjet kako će se kretat tokovi globalno, jer taj ruski dizel će se preusmjerit na tržišta Azije pa će vjerojatno putevi dobave dizela sada u Europu biti duži, što znači da će i transportnih troškovi biti veći".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ograničavanjem cijena žele se skresati ruski prihodi od prodaje nafte, no pitanje je koliko će ih to zaista lupiti po džepu.

Image
Što kažu, pošto tank benzina? /

Građani strepe od poskupljenja goriva, mali naftaši od zamrzavanja. A što kažu gastarbajteri, turisti?

Image
Što kažu, pošto tank benzina? /

Građani strepe od poskupljenja goriva, mali naftaši od zamrzavanja. A što kažu gastarbajteri, turisti?

Bivši hrvatski veleposlanik u Rusiji, Božo Kovačević navodi: "Nisu samo ruske kompanije igrači na globalnom tržištu, tu su i kompanije s Bliskog istoka, i tu su američke kompanije – tim kompanijama odgovara da dođe do nestašice kako bi se povećala cijena".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Paket sankcija koji je stupio na snagu dogovoren je još prošle godine, pa su države članice, ali i one zemlje koje nemaju sankcije prema Rusiji imale dovoljno vremena za pripremu.

"Konkretno, za Indiju se pretpostavlja da su oni u pogonu s velikim kapacitetima u rafinerijama, da se prerađuje ruska nafta, i onda kako ćete dokazati podrijetlo derivata – nikako. Tako da iz ove priče neće biti ništa", kaže Davor Štern, naftni stručnjak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve se događa u trenutku kada je jedina rafinerija nafte u Hrvatskoj – ona u Rijeci – zatvorena, jer je u procesu modernizacije.

Stručnjak za istraživanje ugljikovodika, Ivica Jakić kaže: "Situacija je takva da se ta nafta doveze do Omišlja i ide u Mađarsku i onda se derivati vraćaju iz Mađarske u Hrvatsku, što se može osjetiti na mogućnostima transporta i hoće li se moći transportirati brzo i pitanje cijene".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vladajući uvjeravaju – skladišta su puna, nestašice goriva neće biti.

"Mi inače ne uvozimo dizel iz Rusije, sva komercijalna skladišta su puna. Ina je objavila da je nabavila dovoljno derivata, pa i dizela. Na kraju krajeva i Agencija ima obaveze zalihe nafte i naftnih derivata, tako da dosta nema razloga za zabrinutost", rekao je Krpan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U isto vrijeme, analitičari upozoravaju - era skupe nafte trajat će i nakon što rat završi.

TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo