Sretan Božić

COCA COLA KULTURA: Božić treba samo preživjeti

Sretan Božić! Ho-ho-ho, hoćete li kupiti nešto? Drvce barem, puricu i petarde. Hoćete li uletjeti u svoj najdraži shopping-centar, probijati se kroz gužvu i pristojno se nasmiješiti svaki put kad vas netko gurne, jer pobogu, nije sada vrijeme za biti nadrkan? Hoćete li peglanjem plastike slaviti Isusa?

On ustvari nema pojma da mu je rođendan. Prema svemu što o njemu znamo, nekako slutim da niti nije tip koji bi slavio vlastiti rođendan i očekivao poklone. Vjerojatno bi mu bilo drago da smo spremni darivati, ali ne sami sebe i ne samo jednom godišnje. Ma zabole Isusa za Božić.

 

Pravo na kaos

Naime, poganski narodi rimskog carstva uveli su praznik “Saturnalia” kao jednotjedno razdoblje bezakonja između 17. i 25. prosinca. U tom su vremenu rimski sudovi bili zatvoreni, a vlasti su utvrdile da se tada nikoga ne smije kazniti za kršenje propisa. I narod je slavio svoje pravo na kaos.

Festival je počinjao rimskim izborom nasumične osobe kao “Gospodara bezvlađa”, a završavao 25. prosinca – brutalnim ubojstvom ovog nedužnog jadnika. Rimljani su vjerovali da se time bore protiv mračnih sila.

U četvrtom stoljeću su kršćani počeli koristiti Saturnalia praznike za regrutiranje novaka i probraćanje pogana, ali problem je bio u tome što Saturnalia nije imala baš nikakve veze s kršćanstvom, pa su vjerski vođe odlučili proglasiti zadnji dan festivala, 25. prosinca – Isusovim rođendanom. Nije posve jasno da li su i kada prestali na isti dan ubijati onog jadnog “Gospodara bezvlađa”. Vjerojatno su se dvije tradicije barem nekoliko desetljeća preklapale. Ono, sretan Božić, pa sjekira u glavu.

 

Od kaosa do praznika maloprodaje

Znači, sve je krenulo od slavljenja bezakonja i kaosa, pa se problikovalo u regrutiranje novih križara pod maskom Isusovog rođendana, da bi na koncu Božić postao praznik maloprodaje. Sretan Merkator i veseli Agrokor ti želim!

U SAD-u se jedna četvrtina osobne potrošnje odvije u blagdansko vrijeme. Kod nas je to možda tek malo manje izraženo, ali predviđa se potrošnja od oko 11 milijardi kuna. Istovremeno, nova vlada treba srezati deficit za 9 milijardi. Najbolje da za sada šute kako će to izvesti, jer ne bi valjalo ugroziti blagdansku potrošnju od koje će se neka milijardica ipak preliti u državnu kasu. A onda, kada Isusa skinemo s bora i stavimo ga nazad na križ – vlada objavi rezove, a trgovci sniženja. Šoping se nastavlja. Blažena Coca-Cola kultura.

Istraživanje iz 2005. godine je utvrdilo da četvrtina ljudi od blagdanskog shoppinga dobije glavobolju, a 11% nesanicu. U isto vrijeme se producira 25% više smeća nego inače. Kućni požari porastu za 140% zbog svijeća i zapaljivih ukrasa, broj saobraćajnih nesreća se multiplicira zbog alkohola, a smrtnost zbog srčanih problema naraste, što zbog lijenosti odlaska kod doktora u ovo slavno vrijeme, što zbog povećane konzumacije svega što ne valja. Aha, ipak Saturnalia! Slavlje kaosa!

 

Alternativno darivanje? Nema šanse…

Tek rijetki se okrenu tzv. ‘alternativnom darivanju’, tj. davanju donacija onima od potrebe umjesto kupovanju poklona onima od blagostanja. Možda bi upravo ovaj koncept mogao pomiriti sva tri povijesna značaja ovog blagdana – donacijama bi borba protiv ‘mračnih sila’ bila postignuta bolje nego tradicijama Saturnalije, Isusov duh darivanja bi svakako bio vjernije obilježen, a današnji maloprodajni praznik bi u dužem roku profitirao od istrijebljenja siromaštva, tj. od posljedičnog povećanja održive potrošnje (naglasak na ‘održive’).

Dakle, umjesto sušija za dragu – grah za beskućnike, umjesto super-bicikla i mobitela za klince – štake za bolnicu i voda u pustinji. Da… Ne znam koga zavaravamo. Nema šanse. Pa mi se ipak volimo gurati kroz zvončiće punih kolica i praznih džepova, dobaciti kunu prosjaku na izlasku iz shopping-centra te na koncu doma otvoriti neki loši kvazi-šampanjac i rokati petarde i rakete do besvijesti. Naime, u ovom kratkom razdoblju su eksplozivna sredstva nakratko legalizirana. Viva Saturnalia!

 

Treba samo preživjeti

I što sada ako vam je od svega toga muka? Idemo prevrtati štandove? Ne, bolje ne, to ostaje zabranjeno, raja će nas razapeti. Bacimo ‘ignore’ na cijelu spiku? Pa to je skroz asocijalno. Orijentiramo se na ‘alternativno darivanje’, koliko si možemo priuštiti? Netko će vam sigurno reći da se samo pravite važni.

Vjerojatno je najbolje ovo vrijeme samo preživjeti. Paziti da vas netko ne obilježi ‘Gospodarom bezvlađa’ i zatuče batkom od purice ili da vas ne pregazi neki šoping stampedo. I možda darivati uvijek, koliko možeš i tamo gdje stvarno treba.

Ipak, ne mogu odoljeti… Oprostite, pošto su vam ove sandale za hodanje po vodi?

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr