Pismo o prijetnjama Emira Hadžihafizbegovića

Oliver Frljić, hrvatski kazališni redatelj, otvorenim pismom oglasio se na ispad glumca Emira Hadžihafizbegovića, koji 'neodređenom prijetnjom pokušava napraviti pritisak i umjetničku cenzuru'.

3.10.2011.
22:57
VOYO logo

Hadžihafizbegović je, naime, nakon premijere Frljićeve predstave Pismo iz 1920. u Zenici zaprijetio da će upasti na sarajevsku premijeru predstave i odgovoriti glumcima na spominjanje njegovog lika i djela u spomenutoj predstavi. O čemu se točno radi, pročitajte u Frljićevom otvorenom pismu koje s RadioSarajeva prenosimo u cijelosti:

'U Bosanskom narodnom pozorištu u Zenici 30. rujna 2011. godine u 19 sati i 30 minuta održana je premijera moje predstave Pismo iz 1920. inspirirane istoimenom pripovijetkom Ive Andrića.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

2. listopada 2011. godine u 13 sati i 39 minuta zazvonio mi je mobitel. Nisam mogao ni pretpostaviti da se iza broja +38761141882 krije glumac Emir Hadžihafizbegović. Gospodin Hadžihafizbegović se predstavio i odmah prešao na stvar. Postavio je pitanje je li točno da se u mojoj predstavi koristi audiozapis njegove ratne monodrame Godine prevare. Odgovorio sam potvrdno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Radeći Pismo iz 1920. kao autorski projekt za polazište, nisam uzeo nikakav dramski tekst, nego je predstava nastajala kroz istraživanje različite dokumentarne građe. U jednom trenutku sam otkrio i spomenutu monodramu. Nastala tijekom rata, ona je s ove vremenske distance sjajan dokument jednog vremena u kojem ratnohuškačka retorika eksploatira patnju i negativne sentimente napaćenog bosanskog naroda. Godine prevare Hadžihafizbegović završava sljedećim pozivom: 'Zakuni se narode moj krvlju rahmetli Hajre Mešića i sakatom djecom bosanskom, da halaliti više nikada nećeš. Ko halali, dabogda ga rođena djeca proklela...'

Navedeni završetak, kao i cijela monodrama u predstavi su dovedeni u kontekst današnjeg društvenog realiteta Bosne i Hercegovine. U tom kontekstu glumci postavljaju pitanje na kojim temeljima počiva današnji suživot njezina tri konstitutivna naroda, je li se proces pomirenja doista dogodio, je li uopće moguć i pod kojim uvjetima. Na istom mjestu glumci postavljaju i pitanje je li, nakon ostrašćenog Hadžihafizbegovićevog govora i kletve koju baca na one koji bi nakon svega što se u Bosni dogodilo možda mogli oprostiti, njegov trenutni angažman na cijelom prostoru bivše Jugoslavije, s posebnim naglaskom na Beograd, moguće promatrati kao iskrenu gestu praštanja i pomirenja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako predstavu nije pogledao, gospodin Hadžihafizbegović je najprije zahtijevao da monodramu i bilo kakvo spominjanje njega izbacim. Odgovorio sam mu da to ne dolazi u obzir jer je riječ o tipu projekta i teatra u kojem govorimo, između ostalog, i o živim, realnim osobama u kontekstu njihovog javnog djelovanja. A monodrama Godine prevare, kao i trenutni Hadžihafizbegovićevi angažmani su upravo to. Nakon toga je postavio pitanje tko još uz mene stoji iza ovoga, aludirajući da iza ovakvog nečega ne mogu stajati samo umjetnički razlozi, nego se vjerojatno mora naći i netko od njegovih političkih oponenata. Odgovorio sam da sam isključivi autor projekta ja i da je izbor dokumentarne građe, također, isključivo moj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Onda je gospodin Hadžihafizbegović otvoreno zaprijetio da će upasti na sarajevsku premijeru predstave koja će se dogoditi u okviru Internacionalnog festivala MESS i koja je zakazana za 9. listopada. Rekao je da će se popeti na scenu i odgovoriti glumcima na spominjanje njegovog lika i djela. Pokušao sam mu ponovno objasniti da je riječ o predstavi koja ne polazi od takvog tipa gledateljske participacije i da bi to bio grub, u svakom slučaju neumjetnički atak na njezinu formu i sadržaj. Na kraju mi je gospodin Hadžihafizbegović rekao ono zbog čega sam i odlučio napisati ovaj tekst. Rekao mi je da se ne osjeća dobro i zaprijetio da će on sada morati napraviti neke stvari da se i ja ne osjećam dobro.

Ne ulazim u to što će gospodin Hadžihafizbegović konkretno napraviti, a zbog čega se ja neću osjećati dobro, ali želim širu javnost upoznati s njegovom namjerom. Cijeli taj telefonski razgovor pokazao mi je da taj bivši kantonalni ministar kulture, dobroćudno lice s reklame za mobilne telefone, nekadašnji pripadnik HVO-a i Armije BiH, slavljenik na čijem rođendanu se okupilo tristo uzvanika iz cijele bivše Jugoslavije, bivši član Stranke reformskih snaga i aktualni član Stranke demokratske akcije, ima još jedno lice. To je lice koje neodređenom prijetnjom pokušava napraviti pritisak i umjetničku cenzuru. Istu stvar je, ako se gospodin Hadžihafizbegović sjeća, 2008. godine pokušao napraviti ravnatelj Splitskog ljeta Milan Štrljić.'

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vezani članci:

arti-201108170108006 arti-201105090176006 arti-201101250052006

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo