OPET PO DŽEPU

JOŠ JEDAN FINANCIJSKI UDAR: Rastu trošarine, poskupljuju najpovoljniji automobili

U suprotnosti s onim što piše u preambuli novog Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, koji se donosi u sklopu porezne reforme, promjenama visina trošarina poskupjet će najpovoljniji automobili. Točnije, oni koje si veći dio građana potencijalno može priuštiti, piše Večernji.

Tako primjerice trošarina na najjeftiniji novi automobil na hrvatskom tržištu Daciju Sandero s 1.2 litrenim benzinskim motorom sa 75 KS, a koji ispušta 130g/km CO2 poskupljuje za 8350.27 kuna. S dosadašnjih 3873 kuna porast će na 12.223,27 kuna, odnosno čak 215 posto, pa će sam automobil poskupjeti s 59.200 na 67.550,27 kuna.

Istodobno, trošarina na velike zagađivače poput sportskog karavana Audija RS6 s 4-litrenim turbobenzincem i 560 KS koji ispušta 223 g/km CO2 s dosadašnjih 324.240 kuna pojeftinit će na 230.266 kuna, odnosno 29 posto.

Većina automobila poskupljuje

Novim formulama izračuna trošarina favoriziraju se ekološki prihvatljiviji automobili koji ispuštaju manje ugljikova dioksida u atmosferu, no čini se da je to samo deklarativno, jer, vidljivo je iz ispusta C02 gore navedenih automobila, BMW je dvostruko veći zagađivač od Dacije. Primjera je mnogo, a može se reći i da je većina automobila, pa i onih ekoloških s manje od 100 g/km CO2, prema novim trošarinama poskupljuje.

Ove godine država je od trošarina na automobile ubrala 740.865,122 kune, a ovime će dobiti još više. Pogotovo zato što će najavljena i mogućnost odbijanja PDV-a na kupnju i sve troškove automobila od 50 posto za poduzetnike stupiti na snagu tek 1. siječnja 2018. Zato se može očekivati da će mnogi poduzetnici sljedeće godine odgoditi obnovu voznog parka.

NOVE TROŠARINE ZA AUTE: Bogatima koji zagađuju bit će lakše, a većini će novi porez izbiti zadnju kunu iz džepa

No, pitanje je što će biti s uvozom rabljenih automobila koji stalno raste. U prvih devet mjeseci ove godine iz Europske unije uvezena su čak 41.452 automobila, naprema 35.323 nova (od kojih je svaki četvrti rent-a-car).

Naime, izračun trošarina za uvoz polovnih automobila računa se na isti način kao i za nove, no iznos trošarine umanjuje se za određeni postotak padu vrijednosti rabljenog vozila prema tablici koju će naknadno donijeti Ministarstvo financija.

Prema ovoj koja sada vrijedi, u Pravilniku o primjeni zakona rabljeni automobili (čak i oni stari osam godina s relativno velikim ispustom CO2) bi pojeftinili. A takvi se automobili, stari otprilike deset godina, najčešće uvoze.

Upravljač više podsjeća na onaj osobnog automobila nego kombija
Upravljač više podsjeća na onaj osobnog automobila nego kombija

Ovako se potiče uvoz starih i ‘prljavih’ automobila

Na ovaj se način posredno i dalje potiče uvoz starih i ‘prljavih automobila’ iz EU-a, kojih se tržišta zapadne Europe žele riješiti nauštrb većoj prodaji novih automobila u Hrvatskoj, piše Večernji.

Hrvatska mora poštovati sudsku praksu Suda EU-a prema kojoj se pri oporezivanju uvoza rabljenih automobila mora u obzir uzeti stvarna amortizacija vozila, a iznos trošarine ne smije biti veći od samog ostatka vrijednosti rabljenog automobila.

Hrvatskoj su tako, kao članici EU-a, ruke vezane. Ne možemo se zaštititi od uvoza starijih, nesigurnijih i automobila koji zagađuju. Hrvatski vozni park u 2008. je imao prosječnu 9,7 godina, a sad je star 12,5 godina.

Najavljena mogućnost odbitka PDV-a za kupnju i eksploataciju osobnih automobila poduzetnika odgođena je zato jer je potrebna suglasnost članica Europske unije.

Novi zakon ima i jednu dobru novu odredbu – uvodi se institucija registriranog trgovca rabljenim vozilima, čime bi se uveo red u dosadašnju sivu zonu uvoza automobila iz EU-a.

Država želi zaustaviti varanje

Registrirani bi trgovci umjesto Carinske uprave imali ovlast naplaćivanja trošarina, dok bi ih Carina samo nadzirala. Isto tako, država želi zaustaviti legalno varanje na plaćanju PDV-a na polovna vozila.

Dosad je praksa bila da se automobil kupljen od tvrtke na koji nije plaćen PDV, na primjer u Njemačkoj, fiktivno uveze u Sloveniju u kojoj je stopa PDV-a 19 posto te tamo plati PDV da bi se izbjeglo plaćanje većeg PDV-a u Hrvatskoj, u kojoj je stopa 25 posto. Na taj način pati državni proračun.

Ako automobil u Europskoj uniji kupujete od fizičke osobe, PDV je već plaćen u toj državi pa prema zabrani dvostrukog oporezivanja ne morate više plaćati porez ni u jednoj državi EU-a, pa tako ni u Hrvatskoj.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr