Kada se temperature spuste ispod nule, kao što je to slučaj posljednjih dana, često ćemo u jutarnjim satima čuti buku koja dolazi od automobila čiji motori rade "u leru". Stručnjaci navode da je riječ o staroj navici koja datira iz vremena kada su svi automobili imali motore s rasplinjačima. Tada je zagrijavanje motora na niskim temperaturama zraka prije pokretanja vozila imalo smisla, piše Patch.
Danas svi noviji modeli imaju elektroničko ubrizgavanja goriva. Senzori mjere vanjsku temperaturu i sustav prilagođava rad motora pa se smatra da je dovoljno da motor radi samo 30-60 sekundi prije polaska. Nakon toga može se započeti s vožnjom jer će motor brže dostići radnu temperaturu ako je automobil u pokretu, nego kada motor i dalje radi u leru.
Višestruka šteta
Kada zagrijavate motor u leru tijekom hladnih dana, ne samo da bespotrebno trošite gorivo, već se s određenih komponenti motora ispire ulje koje podmazuje pokretne dijelove i sprječava njihovo oštećenje.
Naime, benzinske motore pokreće mješavina zraka i raspršenih čestica goriva koje isparava. Zbog niskih zimskih temperatura benzin sporije isparava, pa automobil automatski kompenzira njegov manjak ubrizgavajući više goriva u mješavinu.
Jedna od karakteristika benzina je da je dobro otapalo, što dovodi do toga da ispire motorno ulje sa zidova cilindara motora, ako automobil zimi zagrijavate malo dulje.
Navika da zagrijavamo motor automobila u mjestu datira iz vremena prije 1980-ih i korištenja rasplinjača. Nakon toga, umjesto rasplinjača počeli su se koristiti sustavi elektroničkog ubrizgavanja goriva, tako da je zagrijavanje postalo suvišno, pa čak i štetno.
Inače, osim buke koju proizvodi rad motora u leru, a koja će uznemiriti većinu susjeda, za okoliš su mnogo opasniji plinovi koje automobil ispušta tijekom produženog rada motora u mjestu.
Ugodnije nam je sjesti u toplo
Postoji još jedan važan razlog zašto zagrijavamo automobil prije polaska. Tijkom zime nam je ugodnije sjesti u toplu kabinu nego se smrzavati u vožnji dok se automobil ne zagrije.
Iako je vrijeme potrebno za zagrijavanje putničke kabine kod suvremenih vozila kraće nego prije, a neki modeli imaju i grijače u sjedalima, mnogi i dalje voze starije automobile koji se sporije zagrijavaju.
Ipak, imajte na umu da nepotrebni rad vašeg automobila u leru direktno utječe na kvalitetu zraka koji udišete i da je bolje istrpjeti malo hladnoće nego dodatno zagađivati zrak koji ionako nije neka visoka kvaliteta.
Što se tiče zamagljenih i zaleđenih stakala na vozilu, uvijek možete najprije upotrijebiti "magičnu krpu" i strugalicu za led, prije nego što se usput zrak iz ventilacijskih otvora dovoljno zagrije i dovrši posao.