WATTWAY

NJIH NE MUČI INA: Francuzi su upravo otvorili prvu solarnu cestu na svijetu!

Francuska je jednom malom selu u Normandiji pustila u promet ‘nešto’, što nazivaju ‘prvom svjetskom cestom od solarnih panela’. Cesta koja vodi kroz selo Tourouvre-au-Perche duga je čitav kilometar i prekriva je 2.800 kvadratnih metara panela koji stvaraju električnu energiju.

Cestu je prošli tjedan otvorila ministrica ekologije Segolene Royal. Business Insider piše da je čitav projekt izgradnje stajao 5 milijuna eura. Dnevno će njome prometovati oko 2.000 vozila, a pokusno će raditi dvije godine kako bi se ustanovilo može li generirati dovoljno energije za napajanje javne rasvjete u selu od 3400 stanovnika.

Guardian podsjeća da je u Nizozemskoj u 2014. godine otvorena solarna biciklistička staza. Unatoč problemima, ta staza može generirati 3.000 kWh energije, što je dovoljno za napajanje prosječne kuće za čitavih godinu dana. Međutim, troškovi izgradnje te biciklističke staze mogli su pokriti kupovinu 520.000 kWh struje.

SVIJET POSTAJE SVE ZELENIJI: Obnovljivi izvori energije razvijaju se brže od predviđanja

Financirano iz proračuna

Paneli ugrađeni u francusku cestu najprije su testirani na četiri parkirališta širom Francuske. Izvođač radova bila je tvrtka Colas, koja je dio telekomunikacijskog diva Bouygues, kojeg pak financira država.

Sada svi u Francuskoj (a i šire) solarnu cestu nazivaju Wattway. No, Normandija nije poznata po obilju sunca: Caen, političko središte regije, ima tek 44 dana jakog sunca godišnje, dok ih, recimo, mediteranski Marseille ima 170.

Royal je na otvorenju rekla da bi željeli vidjeti panele instalirane na jednom od svakih 1000 kilometara francuskih autocesta – a imaju ih milijun kilometara. Međutim, paneli predviđeni za ugradnju na ravne površine manje su učinkoviti od onih koji se postavljaju na kosine, kao što su krovovi.

Zato se nad ovaj projektu od samo početka nadvijaju teški oblaci. Kritičari kažu da nije isplativ, pogotovo im smeta razbacivanje javnim novcem. Drugi pak kažu da prvo treba sagledati troškove, proizvodnju električne energije, ali i cijeli životni vijek projekta pa će se vidjeti što je od njega ispalo.

Colas tvrdi da su paneli prekriveni smolom koja sadrži fine slojeve silicija, što ih čini dovoljno jakima za izdražti sav promet, uključujući i teška vozila pa će cesta trajati puno duže od dvije godine. Također se nadaju da će uspjeti smanjiti troškove proizvodnje panela, a objavili su i da su već dogovorili stotinjak drugih projekata za solarne ceste.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr