Koncem prošloga tjedna Ministarstvo gospodarstva napokon je predstavilo dugonajavljivani Mehanizam usporedivosti kretanja cijena, odnosno tzv. Bijelu listu trgovaca - aplikaciju za praćenje cijena u odnosu na 31. prosinca prošle godine kao referentni datum. Ideja je da trgovački lanci dvaput mjesečno dostavljaju cijene svojih proizvoda koje će biti istaknute na mrežnoj stranici "Kretanje cijena" kako bi ih ondje građani mogli uspoređivati. Ispočetka će biti istaknute cijene tristotinjak, a u perspektivi više od tisuću artikala u 80 kategorija.
No, već na početku je zapelo jer su samo tri velika trgovačka lanca - Konzum, Tommy i KTC - odazvala se pozivu Ministarstva gospodarstva da dostavljaju cijene, dok ostalih sedam (zasad) ne sudjeluju u tome.
Sedam trgovaca dalo Ministarstvu 'praznu košaricu'
Na prošlotjednoj konferenciji za novinare na kojoj je predstavljena aplikacija, Jurica Lovrinčević, savjetnik ministra gospodarstva Davora Filipovića, kazao je da su sa spomenuta tri trgovačka lanca zasad potpisani ugovori o dvotjednom dostavljanju cijena. Što se tiče onih koji su ministarstvu dali praznu 'košaricu' Lovrinčević je kazao da njih treba pitati za razloge takve odluke. Još je dodao da će Ministarstvo gospodarstva naći načina da se u aplikaciji nađu i njihove cijene.
Budući da su na Bijeloj listi zasad samo tri trgovačka lanca čiji je kumulirani udio na tržištu ne premašuje 40 posto, upitali smo Ministarstvo gospodarstva je li projekt 'Kretanje cijena' manjkav bez barem još dva velika trgovačka lanca. Primjerice, u Zagrebu, gdje živi petina stanovništva Hrvatske, od tri trgovačka lanca s liste značajno je prisutan samo jedan.
"Ministarstvo je uputilo poziv trgovcima, a riječ je o 10 trgovaca koji svojim prihodom čine 83 posto tržišnog udjela u Republici Hrvatskoj, za dostavljanje maloprodajnih cijena i to najviše cijene artikla/robe u trgovačkom lancu, u izvještajnom razdoblju, za pojedini artikl/robu s unaprijed određenog popisa koji čini 78 kategorija proizvoda i 2 dodatna artikla (kava i voćni sok) ako su trgovci u vlasništvu i ugostiteljskog objekta. Pozivu Ministarstva odazvala su se tri trgovca (Konzum, Tommy i KTC) i potvrdila sudjelovanje u realizaciji mehanizma praćenja cijena (…) Tri navedena trgovca ukupno čine 38 posto tržišnog udjela u Republici Hrvatskoj. Smatramo kako je navedeni postotak dovoljan da ispunimo cilj same aplikacije. Poziv ostalim trgovcima i dalje je otvoren. O razlozima njihova nejavljanja na poziv Ministarstva možemo samo nagađati i pretpostaviti da ima ovakav oblik suradnje nije u interesu", odgovorili su nam iz Ministarstva.
'Nije nam bio cilj stvoriti još jedan barometar cijena'
Usto napominju kako će trgovci koji su prihvatili poziv Ministarstva svakog 15. i 31. u mjesecu dostavljati cijene ranije utvrđenih proizvoda, a imat će i mogućnost sami unutar aplikacije ažurirati podatke, sukladno potrebi. Na naše pitanje kako će, prema onome što je izjavio savjetnik ministra Filipovića, Ministarstvo "naći načina" da uvrsti i cijene trgovačkih lanaca koji se nisu pridružili, otamo su nam rekli da će "razviti mehanizam kojim će provoditi upis cijena proizvoda ostalih trgovaca koji nisu potvrdili svoje sudjelovanje angažiranjem vanjskog suradnika".
Budući da je mrežna stranica, odnosno aplikacija 'Kretanje cijena' još u testnoj fazi, neslužbeno se doznaje da će javnosti biti dostupna do kraja ovoga tjedna.
"Bitno je naglasiti da cilj izrade aplikacije “Kretanje cijena” nije stvoriti još jedan barometar cijena, već potrošačima pružiti transparentan uvid u rast cijena pojedinih proizvoda na tržištu od 31. prosinca 2022. nadalje. Također, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ovim putem ukazuje i na one trgovce koji transparentno posluju te nisu zaokruživali cijene ili ih bezrazložno podizali", poručili su iz Ministarstva gospodarstva.