Zašto strane kompanije u Hrvatskoj prodaju robu lošije kvalitete nego u svojim zemljama? Zašto deterdženti slabije peru, čokoladni namazi imaju manje kakaa, a riblji štapići manje ribe? Upravo to istraživat će sljedećih dana europarlamentarka Biljana Borzan sa svojim timom, ponukana istom takvom akcijom svojih kolegica iz Češke i Slovačke koje su došle do poraznih rezultata.
Borzan je, gostujući u Otvorenom Hrvatske televizije kazala kako su, primjerice, u Češkoj nakon istraživanja saznali da im jedna danska industrija za češko tržište proizvodi riblje štapiće s manjim udjelom ribe. Također je kazala kako je dokazano da se u svinjske mesne odreske stavljaju pileći nadomjesci, da se uvozi meso staro pet i pol godina te da se vara na organskoj hrani.
Kompanije prijestupnici bit će javno prokazane
Borzan je najavila kako će istraživanjem o kvaliteti proizvoda obuhvatiti i deterdžente te da će svi rezultati biti javni i sve tvrtke koje naprave propust s određenim proizvodom navedene. Nada se, pritom, da će ih naši potrošači kazniti jer zasad ne postoje mogućnosti da se tvrtke zbog takvih postupaka kazne.
Kako bi se i to dogodilo, u Uniji se, navodi, o tome sve češće priča. Problem je zasad prepoznat, a daljnji cilj nje i njezinih kolegica jest da se donesu međunarodna pravila koja bi takve tvrtke prisiljavala da za sve članice EU-a proizvode identičan proizvod, a ne pod istim brendom proizvode različite kvalitete.
Borzan izviejstila o svom projektu u "Otvorenom"
Prema navodima ravnateljice Hrvatske agencije za hranu Andree Gross Bošković, briga o kvaliteti proizvoda jest na Ministarstvu poljoprivrede i Ministarstvu zdravlja te inspekcijama koje su u njihovu sklopu.
"Kupac je ovca koja ne zna da je ovca"
Branko Jordanić, bivši šeg bivšeg Državnog inspektorata, smatra kako se ovi problemi mogu vrlo lako riješiti i to uvođenjem akciza, odnosno dodatnim oporezivanjem na nekvalitetu.
"Dakle, ako je riječ o šećeru, čokoladi, hajmo taj novac koji smo oporezovali dati ministru zdravlja da djeci liječi zube. Smatra da je važna i edukacija potrošača. Ne bi ovca bila ovca da zna da je ovca. Kupac je ovca koja ne zna da je ovca", slikovito se izrazio Jordanić.
Naglasio je kako je dokazivanje nekvalitete vrlo komplicirano jer se stvari mijenjaju iz trena u tren. "U ovoj zemlji se najbolje živi od nedostatka dokaza", dodao je.