PRILIKA ZA PROMJENU / Ima li hrabrosti u Hrvatskoj? Idealan je trenutak za produljenje škole na devet godina

Image
Foto: PIXSELL

Povijesna školska godina s najduljim štrajkom i pandemijom od 'Škole za život' učinila je 'Školu bez škole'

4.5.2020.
9:11
PIXSELL
VOYO logo

Sva zbivanja ove školske godine idealna su i za “čišćenje” sustava pa stručnjaci i stručnjakinje smatraju da bi ovo mogla biti idealna prilika za stvaranje što boljeg obrazovanja.

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Pokazalo se da je sustav sposoban u kratkom vremenu prilagoditi se izrazitim promjenama i to prije svega zbog izrazito fleksibilne reakcije odgojno-obrazovnih radnika i roditelja. Na samom početku krize Ministarstvo znanosti i obrazovanja također je pokazalo brzinu i odlučnost. Sve to pokazuje da se u sustavu nalazi velika mogućnost promjene i u normalnim uvjetima. Ova je situacija također potvrdila da je djeci i njihovim roditeljima obrazovanje najvažnija stvar u njihovu razvoju. Riječ je o vrlo važnoj spoznaji jer ona ukazuje na izrazito pozitivne perspektive razvoja Hrvatske. Situacija je razotkrila i velike nedostatke, obrazovna politika pokazala se nedoraslom izazovima. Pri odlučivanju nije se vodilo računa o učenicima i odgojno-obrazovnim radnicima. Takav način odlučivanja i donošenja odluka već sada čini goleme štete, a u budućnosti se može pokazati izrazito pogubnim za sustav'', istaknuo je Boris Jokić u razgovoru za Večernji list.

Sljedeća školska godina bit će, upozorava, problematična: ''Već sada je potrebno napraviti precizne planove za to kako izvesti školu u različitim uvjetima. Postojeća rješenja nisu održiva za cijelu školsku godinu jer nedostaje interakcije između učitelja i učenika (niži razredi), jasne strukture opterećenja (viši razredi osnovne škole i srednja škola). Potrebno je također odmah krenuti na izradu rješenja za vrednovanje i ocjenjivanje. Nužno je osmisliti posebna okružja za učenike s poteškoćama i darovite. Izrazito je bitno održati proces državne mature, a ova situacija omogućuje i rekonceptualizaciju modela što je već odavno trebalo biti učinjeno. Također, da ima hrabrosti, ovo bi bio idealan trenutak za produljenje školovanja s osam na devet godina čime bi se učinio veliki društveni pomak za Hrvatsku''.

Da je jedan od neupitnih koraka k poboljšanju obrazovnog sustava uvođenje nacionalnih ispita koji bi pravedno vrednovali obrazovanje bez obzira na to s kakvim se problemima učenici tijekom obrazovanja susreli, smatra Ivana Katavić, ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja: ''Koliko su stjecanje ključnih kompetencija i njihovo sustavno vrednovanje važna odrednica uspješnih obrazovnih politika govori i činjenica da su pojedine razvijene zemlje imale mogućnost donijeti odluku da ove školske godine neće provoditi državnu maturu. Riječ je o zemljama poput Ujedinjenog Kraljevstva i Nizozemske, kod kojih osim državne mature postoji razvijen sustav provođenja periodičnih nacionalnih ispita koji su u Hrvatskoj tek u začecima. Upravo je provođenje ispita temeljenih na nacionalnim standardima omogućilo tim zemljama formiranje završnih rezultata na temelju ocjena i nacionalnih ispita, što omogućava pravedno vrednovanje postignutih rezultata''.

Hrvatska svoju državnu maturu ne smije izgubiti, poručila je Katavaić, a da u budućnosti trebamo voditi računa o fleksibilnijim kurikulima, pružajući mogućnost školi da sama određuje kada i u kojem trenutku će se koji dio nastave odvijati, poručio je Mile Živčić, ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje.

Naime, strukovni su učenici zatvaranjem gospodarstva izgubili praktičnu nastavu, a o oporavku gospodarstvenika ovisit će i njihovo obrazovanje: ''Sada nije trenutak da gospodarstvu prepustimo strukovne škole jer se gospodarstvo mora iznova boriti za vlastito preživljavanje i očuvanje radnih mjesta'', kazao je Živčić. Rasprave o maturi nisu realne, objašanjava, jer strukovni učenici već su godinama prepušteni sami sebi u pripremi za maturu: ''To postižu svojim radom i trudom jer oni godinama ne odrade sve ono što se traži na maturi''.

Da ne treba očekivati epohalne promjene koje će odjednom promijeniti opći kvantum znanja i sposobnosti učenika i da se to neće sigurno dogoditi preko noći smatra Radovan Fuchs, bivši ministar obrazovanja: ''Neizmjerno je važno napraviti znanstvenu analizu cjelokupnog sustava obrazovanja i tako utvrditi trenutačno stanje kako bismo mogli zadržati njegove dobre strane, a promijeniti loše. Ta analiza obavezno treba sadržavati i analizu upravljanja sustavom i to na nacionalnoj, županijskoj ili gradskoj te školskoj razini. Konačno, nadam se da bi to konačno eliminiralo i raznorazne mesijanske likove na društvenoj i političkoj sceni od kojih jedni zazivaju anarhoidni pristup obrazovanju, a drugi kibernetički. Stoga tek na temelju spomenutog istraživanja treba donijeti odluke i unaprijed (da ne bi bilo prilagođavanja tijekom projekta) definirati kako ćemo mjeriti uspješnost, odnosno uvidjeti rezultiraju li aktivnosti koje smo poduzeli poboljšanjima ili ne''. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo