Poslovično štedljivi Nijemci su na sve veće cijene električne energije odgovorili planskim reduciranjem javne rasvjete u gradovima, a čini se kako njihov primjer slijede i hrvatski gradovi. Neki gase javnu rasvjetu u kasnim noćnim satima, drugi uvode senzore za pješake i bicikliste, a treći instaliraju štedljiviju LED rasvjetu.
Općina Brinje spada u red prvonavedenih. U kasni sat - svjetla nema. U općini Brinje javna se rasvjeta gasi u kasnim večernjim satima. "Gasi se u svim naseljima, svim mjesnim odborima kojih imamo 11, uključujući centar Brinja. Odlučili smo se zbog velikog poskupljenja struje, od gotovo 260 posto. Da nismo ugasili, troškovi bi bili 1,5 milijuna kuna", rekao je za Dnevnik.hr Zlatko Fumić, načelnik općine Brinje.
Od travnja je u Vukovaru noću upaljena svaka druga lampa. "Do sada je, po pokazateljima u odnosu na proteklu godinu, ušteda 40.000 kilovatsati, što je po današnjoj cijeni koju grad Vukovar trenutačno plaća 75 tisuća kuna", rekao je Dražen Čulig iz vukovarskog Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo.
Štedljivija rasvjeta
Djelomičnim gašenjem svjetla štede u Župi Dubrovačkoj i Splitu. U Rijeci o tome ne razmišljaju, dok gradski oci u Zagrebu to smatraju opasnim za promet i sigurnost građana te se okreću postavljanju štedljivije LED rasvjete. Tim putem ide i Dubrovnik, koji tako planira uštedjeti dva milijuna kuna, a tom su pribjegli i Šibenik, Osijek te Cres.
"Pokrenuli smo proces energetske tranzicije pa smo tako zamijenili rasvjetu u LED rasvjetu, u štedljiviju rasvjetu tako da su nam računi u ovom trenutku puno manji", rekao je gradonačelnik Cresa, Marin Gregorović.
Energetskom obnovom do uštede
Osječani nisu baš skloni gašenju javne rasvjete pa su gradske vlasti pribjegle drugim rješenjima. Jedno od njih je i energetska obnova srednjoškolskog igrališta, što je model kojeg pod hitno žele primijeniti i na drugim javnim gradskim objektima.
"Instalirana je sunčana elektrana na krov, snage 93 kilovatsata i upravo time smo postigli uštedu od 50 000 kuna godišnje u cijeni električne energije te 40.000 kuna u cijeni grijanja", rekao je Dragan Vulin, zamjenik gradonačelnika Osijeka.
Osim javnim ustanovama, visoki računi utjecali su i na javni prijevoz. Zbog skupog goriva uvode se električni autobusi, ali i nove linije, "na način da neke linije spajamo, da neke racionaliziramo", poručio je Vulin.