VIDEO: / Biste li kupili automobil 'Made in Uganda'?

Ruku na srce, Uganda nema bas neku automobilsku tradiciju, ali zato sunca u izobilju.

11.12.2014.
8:52
VOYO logo

U dvoristu jedne poslovne zgrade u glavnom gradu Ugande, Kampali se naveliko vari i lemi. Oko karoserije autobusa stoje naslagani solarni paneli, a dva inzenjera pokusavaju u vozilo staviti elektromotor, pise Deutsche Wele. Koordinator projekta Paul Musasizi priznaje kako se vecina poslova svodi na metodu pokusaja i pogresaka. Mnogo toga niti sami ne znaju, kako ce na kraju izgledati i funkcionirati: "Jos eksperimentiramo, kako da optimalno iskoristimo suncevu energiju tu, nedaleko od ekvatora", objasnjava i pokazuje na solarne panele.

Musasizi je inzenjer i docent na tamosnjem Sveucilistu Makarere, ali prije svega je to covjek koji ima viziju. Prije nekih cetiri godine je zajedno sa studentima u podrumu sveucilista sklepao prvi elektricni automobil Ugande i citavog istoka Afrike. Za pocetak, zadovoljili su se sa malim dvosjedom, svojevrsnim africkim "autom za grad". Ali nekako je uspio svoj auto predstaviti i predsjedniku Ugande, Yoweri Museveniju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njemacka, Japan, Uganda..

. On se pak - odusevio! Predsjednik Ugande vec vidi svoju zemlju rame uz rame s automobilskim nacijama poput Njemacke, Japana ili SAD i po njegovoj zelji se gradi golema tvornica automobila. Doduse, tek se vrse prva mjerenja i iskopavanja na gradilistu, ali rijec je o ogromnom zemljistu od 100 hektara gdje bi vec 2016. pocela "prava" gradnja automobilske tvornice. Jer, 2018. predsjednik zeli da se prvi automobili "Made in Uganda" vec kotrljaju sa pokretne trake tvornice.

Naravno, predsjedniku treba inzenjer Musasizi i odmah je naredio da se njegovom sveucilistu odobre dodatni novci za istrazivanje. Nakon dvosjeda, uspjeli su napraviti i "pravi" auto sa cetvoro vrata i stovise, osim modela kojeg pokrece samo elektricna energija su napravili i hibridni model. Jer i u Ugandi dolaze kisna razdoblja kad suncevi paneli ne pomazu mnogo onima kojima se zuri. Sad pak Musasizi i njegova momcad pokusavaju napraviti jedan autobus.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U svakom slucaju, niposto ne zeli iznevjeriti povjerenje predsjednika, ali mu je jasno da ga cekaju jos golemi izazovi. U novoj tvornici bi trebalo raditi oko pet tisuca radnika, a sad ih u sveucilisnoj radionici ukupno ima 25. Misli da ce im svakako trebati jos strucnjaka i iskusnih radnika, mozda ih treba dovesti iz inozemstva.

"Mozda i motor, za oko sedam godina..."

I kod proizvodnje automobila, inzenjer nije siguran da je Uganda sposobna sama proizvesti citavo vozilo. Na koncu konca, danasnji automobil se sastoji od otprilike 30 tisuca sastavnih dijelova i vjerojatno ce morati mnogo toga kupiti od vec iskusnih proizvodaca dijelova, po svemu sudeci u Kini ili negdje drugdje u Aziji. "Na pocetku cemo u Ugandi vjerojatno samo sklapati sastavne dijelove", priznaje Musasizi, ali vec ima mnogo planova. "U Keniji se proizvodi staklo, u Tanzaniji gume. Iz toga mozemo napraviti vlastiti auto", tvrdi inzenjer. U Ugandi bi mozda ubrzo mogli poceti proizvoditi i karoseriju, mozda i preuzeti citavo lakiranje. "A za otprilike sedam godina mozda uspijemo stvoriti i vlastiti motor", nada se Musasizi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uopce, njegovi planovi su razmjerno skromni: sanja da iz nove tvornice izlazi oko 3000 automobila "Made in Uganda" godisnje. Na primjer u tvornicama jedne Toyote toliko automobila nastaje za nesto vise od tri sata proizvodnje. Ali Uganda je siromasna. Tu ljudi jos uvijek zive uglavnom od poljoprivrede, imaju nesto malo stoke i poneko se bavi ribarstvom. Ali malo tko si moze priustiti i bicikl, a kamo li automobil srednje klase koji bi kostao oko 20 tisuca eura.

//www.youtube.com/embed/xQYNK8cFmXE

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Brave
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Molitva prije zore
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Barbapapa
Brak na prvu Australija
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo