Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

NASLJEĐE JEDNE IKONE

VELIČANSTVENI ŽIVOT NIKIJA LAUDE: Umro je legendarni prvak. Još se pamti epizoda kada mu se zapalio bolid, a u bolnicu je već stigao svećenik…

Velika karijera i ostavština slavnog Nikija Laude

Trostruki svjetski prvak u Formuli 1 Niki Lauda umro je u dobi od 70 godina kasno sinoć u Beču. Legendarni Austrijanac, jedna od najpoznatijih ličnosti u utrkama Formule 1, osvojio je titulu vozeći za Ferrari 1975. i 1977. i McLaren 1984. godine.

POTRESNA ISPOVIJEST IKONE FORMULE 1: Gorio je u bolidu 55 sekundi; ‘Bio je to dan moje smrti i ponovnog rođenja’

UMRO JE NIKI LAUDA: Bio je trostruki svjetski prvak u Formuli 1, preminuo je u krugu obitelji nedugo nakon transplantacije pluća

‘Umro je mirno, u krugu obitelji’

“Otišao je naš voljeli Niki. Umro je mirno, u krugu obitelji. Bio nam je svima uzor, prekrasan suprug, otac i djed i jako će nam nedostajati”, objavila je njegova obitelj.

Za mnoge, bit će zapamćen po svom izvanrednom oporavku i povratku utrkama nakon što je bio teško opećen u nesreći na njemačkom Grand Prixu 1976. godine. Na stazi u Nurburgringu njegov se Ferrari zapalio, a Lauda je imao opekline trećeg stupnja i nagutao se dima. Bio je teško ozlijeđen, u bolnicu je stigao i svećenik jer se mislilo kako će preminuti.

“Ali nisam želio umrijeti. Želio sam i dalje živjeti”, rekao je Lauda četiri desetljeća nakon nesreće.

No, ne samo da se oporavio, već je 40 dana kasnije već bio u bolidu te tako ispisao povijest i oduševio svijet. I dan danas se o tome priča… Taj je potez prometnuo legendarnog Austrijanca, jednog od najpoznatijih osoba u svijetu automobilskih utrka, u simbol otpora i odlučnosti.

Detalji nesreće

Inače, Lauda se zabio u ogradu brzinom od 200 kilometara na sat, a Brett Lunger i Harald Ertl sudarili su se pokušavajući izbjeći slupani bolid. Izašli su iz svojih automobila, a zaustavili su se Guy Edwards i Jacques Laffite i četvorka je odmah potrčala pomoći Laudi, koji je u tom trenutku gorio. Znali su da će na tako dugačkoj stazi, službenim vozilima trebati vremena da stignu. Pokraj staze je bio zaštitar s aparatom za gašenje vatre, zajedno su uspjeli izvući Laudu iz vozila i tako mu vjerojatno spasili život…

“Udarac je bio tako snažan da mi je kaciga odnesena s glave”, rekao je jednom o toj nesreći.

Njegov Ferrari zapalio se i trebalo je 55 sekundi da ga se izvuče iz vozila. Dotad je već dobio teške opekline lica, kože lubanje i desnog uha i oštećenja pluća…

Svi svjetski mediji prenosili su o smrti ikone ovog sporta i pisali o njegovim dostignućima, pa tako Autosport. com ističe:

‘Herojstvo, horor i bol Nikija Laude’

“Herojstvo, horor i bol Nikija Laude. Povijest će ga pamtiti kao lukavog pragmatičara koji je u svojem dobu, sredinom 1970-ih, bio svojevrsni prototip Michaela Schumachera.

Profimedia, AFP

Žestoki sudar, ozljede glave i brzi oporavak koji izaziva strahopoštovanje dio su Laudine legende, iako je njegov doprinos stvaranju mitova Ferrarija u četvrtom desetljeću momčadi bio već epskih razmjera, čak i prije tog sudbonosnog susreta s barijerama u Bergwerku. Svi velikani Formule 1 prije njega – Fangio, Moss, Clark i Stewart – za Laudu kažu da je bio bolji, posvećeniji, profesionalniji i, kao što 18 impresivnih pole pozicija u 29 utrka u ’74 -75 na to i ukazuju, dakle, najbolji je u svom vremenu. Ta brzina koju je imao, ma bilo je malo vjerojatno da bi čekao do 1984. da bude proglašen trostrukim prvakom”, piše spomenuti portal.

Ugledni New York Times prisjeća se:

“Niki Lauda smatra se jednim od najvećih vozača ikad. Više je puta ozlijeđivan u utrkama i jednom je gotovo umro. Podvrgnut je presađivanju bubrega 1997. i 2005., a u kolovozu 2018., dok se borio s teškim bolestima pluća, doživio je ono što je opisano kao uspješna transplantacija pluća u bolnici u Beču.

Nasljednik industrijske obitelji koja se usprotivila njegovoj sportskoj karijeri, bio je cestovni ratnik koji je zaslijepio stručnjake za motocikle, nevezano za vremenske uvjete vožnje. Za vozača potrebna je hrabrost, fokus i preciznost da se krećeš pri velikim brzinama”, stoji u uvodu teksta u kojem je još njegova izjava dana u intervjuu za Telegraph 2015. godine:

“Formula 1 je zapravo kontrola vozila i testiranje vlastitih granice”, rekao je Lauda i dodao:

‘Da ste u moje vrijeme otišli samo malo predaleko, ubili biste se’

“Zato se ljudi utrkuju – osjećaju brzinu, automobil i kontrolu. Da ste u moje vrijeme otišli samo malo predaleko, ubili biste se. Morao si uravnotežiti tu tanku crtu da bi ostao živ.”

U svojoj 17-godišnjoj karijeri (1969.-1985.) u otvorenom kokpitu Porschea, Ferrarija, McLarensa i drugih torpeda na kotačima, piše New New York Times, uglavnom u natjecanju Formule 1, Lauda je osvojio 25 Grand Prix utrka. Bodovi se dodjeljuju šestorici najboljih u utrci, a skupljanjem najvišeg broja bodova u 16 utrka, Lauda je osvojio svjetsko prvenstvo Formule 1 1975., 1977. i 1984. godine. Budući da su prvi naslovi dodijeljeni 1950., samo su petorica vozača nadmašila Laudina tri naslova. Rekord, sedam, postavio je Michael Schumacher između 1994. i 2004. godine.

Pamti se ona njegova poznata izjava koja se sad dijeli društvenim mrežama, u sjećanje na njega:

“Od uspjeha nećeš naučiti apsolutno ništa. Zaključci se izvlače iz poraza i neuspjeha. To vrijedi isto i za tvoj privatni život, kao i za karijeru”.

Povratak na Net.hr