Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Zubari otkrivaju kako očistiti zube bez četkice i kojim voćem ih izbijeliti

Briga za zube ne znači tek očuvanje lijepog osmijeha. Sve je više dokaza da zdravlje zuba itekako utječe na opće zdravlje, pa je tako primjerice prošli tjedan objavljeno istraživanje u kojem stoji da jedna vrsta bakterija, koja kvari zube, ljude može učiniti osjetljivijima i na karcinom.

Naime, znanstvenici su otkrili da se ta bakterija veže na dijelove imunološkog sustava odgovornog za napad na kancerogene stanice, te tako utječe na njihovu obrambenu ulogu.

Loša vijest je da, primjerice u Velikoj Britaniji, čak 47 posto ljudi boluje od neke vrste zubnih bolesti. Istodobno, dobra vijest je da postoje jednostavni načini kako možete očuvati zdravlje desni.

Iako se čini zdravom navikom pojesti neku voćku u prijepodnevnim satima, znajte da će vam grickanje slatke hrane (a voće sadrži šećer – fruktozu) oštetiti zube. Bakterije se hrane šećerom koji se skuplja na površini zuba, te proizvode kiseline, što može oslabiti zubnu caklinu i ‘trošiti’ minerale poput kalcija, uslijed čega dolazi do karijesa.

Prirodna obrana tijela od ovoga je slina, koja neutralizira pH u ustima, te remineralizira zube nakon jela. Taj proces traje oko 40 minuta, a ako vi svako malo nešto grickate, ne dozvoljavate tijelu da popravi nastalu štetu. Tako čak i šalica čaja može biti štetna, ako se u njoj nalazi i šećer.

“Pridržavajte se pravila tri ili četiri obroka dnevno, te pripazite da slatko unosite u organizam tijekom tih obroka, kako biste smanjili broj napada kiseline”, savjetuje zubarica Michaela ONeill. Ako ipak morate nešto grickati, znajte da masne namirnice nisu toliko loše za zube kao slatke, pa odaberite hummus, orašaste plodove ili sir. U stvari, sir potiče proizvodnju sline, koja neutralizira kiselinu.

Izbjegavajte tvrde slatkiše i gazirana pića, a ako već ne možete bez potonjih, pijte ih kroz slamku, kako kiselina ne bi došla direktno u kontakt sa zubima.

Pomoć pri čišćenju

Nekoliko puta tjedno koristite tablete koje otkrivaju koliko ste dobro oprali zube, da znate gdje ste eventualno zakazali. To su tablete koje prožvačete, te one ostave boju (obično crvenu) na mjestima koja niste dovoljno dobro iščetkali, a mogu se naći u ljekarnama i drogerijama.

Većina nas nakon pranja ispere usta i ne znajući da tako možemo oštetiti zube, upozorava ONeill. “Poanta u korištenju fluoridnih pasti za zube jest da pustite da njezini ostaci ostanu na površini zuba. Četkajte zube dok ne budu čisti, te pljunite pastu, a sve što vam ostane u ustima ostavite na zubima, radije nego da to isperete s vodom”.

Jagode mogu poboljšati izgled vašeg osmijeha. Naime, istraživanja su pokazala da one imaju blago izbjeljujući utjecaj, a sadrže i jabučnu kiselinu, za koju je poznato da uklanja mrlje sa zuba. No pripazite da ih konzumirate neposredno nakon obroka i da ne pretjerate, jer i tu vrijedi pravilo konzumiranja voća tek u određenim količinama, zbog šećera koji sadrže. Također, pripazite ako volite tamno bobičasto voće kao što su trešnje ili borovnice, jer one, kao i kava, čaj i crno vino, mogu ostaviti mrlje na zubima.

Bar jednom dnevno svi bi trebali koristiti i zubni konac, kako bi dobro očistili područje između zuba, jer se tu kriju mnoge bakterije koje mogu uzrokovati zubne bolesti.

Pravila čišćenja

Ako pak pijete vino, nemojte odmah poslije toga oprati zube. Zubna tehničarka Christina Chatfiled napominje da je vino kiselo, što uzrokuje omekšavanje zubne cakline, a ako zube četkate dok su u takvom, oslabljenom izdanju, možete ih ‘istrošiti’. Radije stoga pričekajte sat vremena. A zapamtite i da se iz istog razloga preporučuje pranje zuba prije, a ne poslije jela, dok je definitivno najvažnije oprati ih prije odlaska u krevet.

Također, svi bi trebali biti svjesnu činjenice da pranje zuba na krivi način može napraviti više štete nego koristi, a jedna od najčešćih grešaka je prejako četkanje. “Mnogim ljudima se pomiče zubno meso zato što prečvrsto četkaju zube, živeći u zabludi da je to najučinkovitiji način njihovog čišćenja”, kaže ONeill. A zbog pomicanja zubnog mesa zubi postaju osjetljiviji, jer su njihovi živci izloženiji, te nisu lijep prizor.

I na kraju, nemojte zaboraviti dobro iščetkati i jezik, jer ako to ne učinite možete očekivati taloženje zubnog plaka, što znači da će se sve više bakterija skupljati, te će vam zubi nepovratno propasti. Možete ga očistiti četkicom ili posebnim čistačem za jezik, no pripazite jer ni u ovom slučaju ne smijete biti prečvrsti, budući da biste i tu mogli oštetiti površinu jezika. Sve što trebate učiniti jest maknuti tanki film koji se nataložio na jeziku, a za to vam nije potrebna ni pasta.

U hitnoj situaciji….

A ako vam se ikad dogodi da se nalazite negdje bez četkice, a pod hitno trebate očistiti zube, znajte da u tu svrhu savršeno možete iskoristiti flanelsku krpicu za pranje lica. Samo njom prekrijte prst (idealno bi bilo da nanesete i pastu za zube), te istrljajte zube. Budući da ima hrapavu površinu, dobro će ukloniti nakupljeni plak. Ako pak nemate paste za zube, svakako probajte doći barem do tekućine za ispiranje usta koja sadrži fluorid, kako biste se djelomično riješili bakterija.

Povratak na Net.hr