SVE JE JASNO

KOLIKO JAJA SMIJETE POJESTI DNEVNO? Hrvatska nutricionistica u razgovoru za Net.hr razjasnila vječnu dvojbu

O tomu koliko jaja smijete pojesti na tjednoj, ili pak dnevnoj osnovi, postoje različita stajališta i ona su uglavnom utemeljena na proturječnim savjetima nutricionista.

Jaja sadrže kolesterol te su, u želji da se hrane zdravo, mnogi postali skeptični i počeli izbjegavati njihovu konzumaciju. Međutim, je li to zaista nužno? I koliko jaja smijete pojesti i ostati zdravi? Poznata američka nutricionistica Elisa Zied kaže da, ako nemate zdravstvenih problema, možete bez imalo grižnje savjesti i straha jesti jaja.

Drugi, pak, stručnjaci ističu da je i jedno jaje previše želite li svoje razine kolesterola držati pod kontrolom. Što je na kraju istina? Odgovor smo potražili kod doc. dr. Darije Vranešić, nutricionistice i direktorice Vitaminoteke.

Darija Vranešić

“Stigmatiziranost jaja kolesterolofobijom započela je krajem sedamdesetih i potrajala tijekom osamdesetih i dijela devedesetih godina prošloga stoljeća. Zbog bojazni da kolesterol iz žumanjka začepljuje arterije, potražnja za jajima smanjila se za 25 posto tijekom 1980-ih. Bura oko kolesterola se stišala kada su znanstvenici shvatili da su zasićene masti i endogena sinteza kolesterola veći krivci za kardiovaskularne bolesti nego što su prehrambeni izvori kolesterola”, priča Vranešić.

Jedno jaje dnevno za zdrave osobe

Službeni je stav American Heart Associationa da je konzumacija jednog jaja dnevno prihvatljiva za zdrave osobe, ali pritom treba paziti na ukupan dnevni unos kolesterola iz različitih izvora.

“Poznato je da su jaja iznimno bogata kolesterolom. Za osobe koje boluju od kardiovaskularnih bolesti i dislipidemije i koriste farmakoterapiju, ipak je poželjno ograničiti dnevni unos kolesterola na 300 mg dnevno. Jedno veliko jaje sadrži otprilike 186 mg kolesterola koji se nalazi u žumanjku”, objašnjava.

Vranešić dodaje kako su upravo zbog sadržaja kolesterola jaja svrstana na „crnu listu“ namirnica prije tridesetak godina. Međutim, tijekom posljednjih godina ipak im, kako kaže, zasluženo raste nutricionistički rejting.

Istraživanje skupine znanstvenika sa Harvard School of Public Health koje je trajalo punih 14 godina, iznedrilo je rezultate koji su jaja prikazali u sasvim pozitivnom svjetlu. Studija je provedena na 117,000 medicinskih sestara, a rezultati studije pokazali su da nema razlike u riziku od bolesti srca u ispitanica koje su jele prosječno jedno jaje tjedno i ispitanica koje su jele više od jednog jaja dnevno.

Prema rezultatima nedavno provedene meta analize, konzumacija jednog jajeta dnevno nije povezana s koronarnom srčanom bolešću. Istraživački tim s Instituta EpidStat u Michiganu nije pronašao povezanost srčane bolesti i konzumacije jaja te je uočio čak 12 posto manji rizik od moždanog udara.

Rezultati ovog istraživanja potvrđuju rezultate prethodnih istraživanja, prema kojima jaja mogu biti dijelom zdrave prehrane bez povećanja rizika od srčane bolesti u zdravih pojedinaca. Činjenica da jaja mogu smanjiti rizik od moždanog udara je zanimljiva, međutim, potrebna su daljnja istraživanja kako bi se potpuno razjasnila spomenuta povezanost, napominje Vranešić.

“Jaje je visokovrijedna namirnica bogata proteinima, folatom, jodom, vitaminima D, A, B2 i B12 te luteinom i zeaksantinom”, kaže.

ZNATE LI KOLIKO BISTE JAJA TREBALI POJESTI DNEVNO? Nutricionistica dala odgovore na najčešća pitanja, i neki bi vas mogli iznenaditi

KOLIKO JE JAJA ZDRAVO DATI DJECI? Nutricionistkinja dala odgovor na pitanje koje muči mnoge zabrinute roditelje

Pametna jaja

U istraživanju objavljenom početkom ove godine, znanstvenici su otkrili da se konzumacijom jaja poboljšava kognicija, kao i da jaja i kolesterol ne utječu na povećanje rizika od demencije ili Alzheimerove bolesti.

“Rezultati su pokazali da visok unos kolesterola ili konzumiranje jednog jajeta na dan nisu povezani s visokim rizikom od demencije ili Alzheimerove bolesti, čak i ako je riječ o osobama s predispozicijom za spomenute bolesti. Štoviše, umjerena konzumacija jaja može dovesti do poboljšanja kognitivnih sposobnosti. Potrebno je naglasiti da su sudionici dnevno unosili 520 mg kolesterola pa znanstvenici ne mogu potvrditi pozitivan utjecaj konzumiranja kolesterola u količinama većim od navedenih”, priča Vranešić.

Valja istaknuti i kako nisu sva jaja ista. Zasićenost kolesterolom uvelike ovisi o prehrani kokoši. Vjerojatno ste čuli za tzv. pametna jaja. Stvar je u tome da kokoši jedu specijaliziranu hranu obogaćenu omega-3 masnim kiselinama, zbog čega su potom i njihova jaja zdravija.

“Takva jaja sadrže 30 puta više omega-3 masnih kiselina od običnih jaja. Pametna jaja imaju optimalan omjer između omega-3 i omega-6 masnih kiselina te 5 puta više vitamina E od običnih jaja. Pritom je energetska vrijednost običnih i pametnih jaja jednaka”, zaključuje nutricionistica.

Iz svega ovoga može se zaključiti kako nema mjesta za strah ako ste veliki ljubitelj ove namirnice. Jedno jaje na dan neće nikoga ubiti, ali, kao ni sa svim drugim, nemojte pretjerivati.

Povratak na Net.hr