Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

MATANIĆEV FILM U CANNESU 'Zvizdan je film o snazi ljubavi naspram mulja i mržnje'

Film Zvizdan ljubavni je film, ali najviše govori o snazi potrebnoj ljubavi da se u svojoj čistoći izdigne iznad mulja kojemu smo svaki dan svjedoci, ukopavanja u mržnju koja tinja generacijama, još od prije Drugog svjetskog rata, rekao je Dalibor Matanić, redatelj i scenarist tog filma, koji je upravo uvršten u službenu selekciju “Izvjestan pogled” Filmskoga festivala u Cannesu.

U dva sela Dalmatinske Zagore različite nacionalnosti film u tri različite dekade prati po dva mlada para, od 1991. do 2011. a svakih deset godina povijesni im moment stvara prepreke, rekao je Matanić u četvrtak na konferenciji za novinare, na kojoj je, uz nazočnost brojnih kolega iz svijeta filma, objavljeno da “Zvizdan” odlazi na prestižni francuski festival.

Iako to jest ljubavni film i tako ga nazivamo, on postavlja pitanje mogu li se oni s ljubavnim principom izdignuti naspram onoga što u ovoj regiji ukopano, dodao je.

Dvoje glavnih glumaca, Tihana Lazović i Goran Marković tumače tri različita para, odnosno šest likova. “To je moj osobni stav prema ovim krajevima, ovo će uvijek biti močvara s netrpeljivošću i mržnjom zbog povijesnih i religijskih razloga”, istaknuo je.

Pojasnio je da u filmu, svaki put kada se dogode neke prepreke s njihovom ljubavlju, oko njih ili u njima samima, daje šansu da se priča restarta i da se krene od nule u novoj dekadi, no “kroz njihova lica, a ne karaktere, svjedočimo kako povijest ne mijenja ćud”.

Po Matanićevim riječima, kao autora ga dugo intrigira tema sveprisutne međunacionalne mržnje na ovim prostorima i oduvijek je želio napraviti film koji će biti vrsta filmskog ogledala, “koje bi nas suočilo s momentima gdje smo pustili da ne djelujemo kao ljudi i ne funkcioniramo po najplemenitijim porivima, već da krenemo nekim mračnim, uvjetovanim stazama ljudskog ponašanja koje u kratkotrajnoj euforiji mogu izazvati toliko nesreće drugim ljudskim bićima”.

Jurić Tilić: Za Cannes je najvažnije imati odličan film

Producentica filma Ankica Jurić Tilić iz zagrebačke Kinorame ustvrdila je kako je za one koji rade u europskoj sredini taj francuski festival najviše što se može dogoditi u profesionalnom životu”, a još joj je nevjerojatnije da je “Zvizdan” uvršten s obzirom da se u Europi svake godine proizvede nekoliko tisuća filmova koji ciljaju upravo na Cannes.

Smatra da je za Cannes najvažnije imati odličan film, ali ni to nije dovoljno jer “treba imati puno sreće, ovisiš o konkurenciji, prodajnom agentu, o tome koliko si ‘vruć’ te godine, koji su trendovi”.

Podsjetila je na dobru suradnju s Matanićem još od njegova prvijenca “Blagajnica hoće ići na more” te njegovog kratkog filma “Suša” prikazanog na Cannesu 2003. Prisjetila se i Matanićeva inicijalnog maila za “Zvizdan” prije pet godina, u kojemu je napisao kako je taj film “nula politika, čista poezija”.

Matanićevi film će na festivalu u Cannesu, koji će se održati do 13. do 23. svibnja, biti u selekciji “Izvjestan pogled” (Un certain regard) koji donosi četrnaest filmova, prikazat će se još “Fly away solo” (Neeraj Ghaywan), “Rams” (Grimur Hakonarson), “Voyage sur l’autre rive” (Kiyoshi Kurosawa), “Je suis un soldat” (Laurent Lariviere), “The Other side” (Roberto Minervini), “L’etage du dessous” Radu Muntean, “The Shameless” Oh Seung Uk, “Las Elegidas” (David Pablos), “Nahid” (Ida Panahandeh), “Comorea” (Corneliu Porumboiu), “Maryland” (Alice Winocour), “Madonna” (Shin Suwon) i “The Fourth direction” (Gurvinder Singh).

Hribar: Postali smo zanimljivo svijetu, i to ne kao statisti

Ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra Hrvoje Hribar ocijenio je da “Zvizdan” ponajprije danas treba hrvatskoj publici. “To nije neki od onih filmova koji tematiziraju velike teme da bi se svidjeli žiriju u Cannesu i Berlinu, to je naš film i silno sam ponosan jer nam je trebao”, naglasio je,

Hribar smatra da se Cannes nije dogodio slučajno jer “kada promatrate priču hrvatskih djela na festivalima u zadnjih godinu dana, vidite da je to stepenište koje ide prema gore i da smo mi, ovakvi kakvi jesmo, postali zanimljivi svijetu, dobili mjesto građanstva i to ne kao statisti.

U Matanićevom devetom igranom filmu glume još Nives Ivanković, Dado Ćosić, Stipe Radoja, Trpimir Jurkić, Mira Banjac. Direktor fotografije je Marko Brdar, a montažer Tomislav Pavlic. Film je proizvela zagrebačka Kinorama u koprodukciji sa slovenskom filmskom kućom Gustav film i srpskom SEE Film Pro.

Četrdesetogodišnji hrvatski redatelj debitirao je prije petnaest godina filmom “Blagajnica hoće ići na more”, uslijedio je nagrađivani “Fine mrtve djevojke”, nakon čega režira još šest dugometražnih igranih filmova – “Sto minuta Slave”, “Volim te”, “Kino Lika”, “Majka asfalta”, “Ćaća” i “Majstori”, te nekoliko kratkih igranih filmova, “Suša”, “Tulum”, “Mezanin”, od kojih su dva imala međunarodnu premijeru na canneskom filmskom festivalu. “Tulum” je nakon canneske premijere prikazan na gotovo osamdeset filmskih festivala i nagrađen s 19 nagrada. Snimao je i dokumentarce, te režirao kazališne predstave.

“Zvizdan” je prvi hrvatski dugometražni igrani film od osamostaljenja u službenoj konkurenciji toga festivala.

Povratak na Net.hr