Zemlja će se pretvoriti u pakao nalik Veneri i prije nego što se mislilo

Efekt staklenika izmaknut će kontroli i Zemlja će se pregrijati.

4.8.2013.

Novo istraživanje Sveučilišta Victoria pokazuje da je Zemlja osjetljivija na efekt staklenika nego što se to ranije mislilo.

Krivac za to je Sunce, odnosno njegova sve intenzivnija aktivnost. Naš planet dosegao je osjetljivo stanje ravnoteže u kojem blokira ili otpušta točno onoliko Sunčeve energije koliko može apsorbirati.

Neodrživa razina 'zarobljenog' zračenja

No jednog dana, kako se povećava razina aktivnosti Sunca, povećanje svjetlosti i termalne aktivnosti, rezultirat će neodrživom razinom 'zarobljenog' zračenja. Efekt staklenika izmaknut će kontroli i Zemlja će se pregrijati. Oceani će provreti, a atmosfera će se napuniti vodenom parom – stvorit će se zagušujući pokrov koji će Zemlju pretvoriti u svijet sličan onome na Veneri. Vodena isparavanja posebno su opasna jer će apsorbirati zračenja Suncem zagrijanih površina, što dodatno pogoršava efekt staklenika.

Ovo, naravno, nije novo otkriće. Novo je da jedan planet relativno jednostavno može izazvati efekt staklenika koji neće biti moguće kontrolirati.

Prag razine zračenja niži nego što se mislilo

Znanstvenici Tyler Robinson i Colin Goldblatt otkrili su da je prag razine termalnog zračenja koji je potreban za izazivanje takvog efekta staklenika niži nego što se mislilo. U svoja nova mjerenja uključili su i to kako voda i ugljični dioksid na različite načine apsorbiraju valne duljine.

Njihova otkrića znače da je atmosfera planeta daleko ranjivija nego što smo dosad mislili, te da su nastanjivi dijelovi Sunčevog sustava mnogo manji nego što se pretpostavljalo.

Kad sve počinje i jedna dobra vijest

Kad je riječ o Zemlji, efekt staklenika koji će izmaći kontroli mogao bi početi za 500 milijuna ili milijardu godina. Prijašnje procjene govorile su da će se to dogoditi za oko dvije milijarde godina.

Ali ima i dobrih vijesti. Znanstvenici kažu da je teško da ljudi mogu izazvati ovaj efekt. Da bi do toga došlo, morali bi spaliti 10 puta veću količinu fosilnih goriva nego što ih ima na Zemlji. Osim toga, znanstvenici smatraju da će se u dalekoj budućnosti ljudska vrsta već nekako snaći i naći način kako umanjiti efekt zagađivanja, kao i kako izbjeći štetno zračenje Sunca.

Cijelu studiju objavio je Nature Geoscience.

Još jedna runda