'Uskoro ćemo otkriti planet sličan Zemlji'

Hrvatski astrofizičar dr. Bojan Plečnik u intervjuu Jutarnjem listu kaže kako je vrlo vjerojatno da u svemiru postoji inteligentan život, no da je veće pitanje koliko je udaljen od nas.

1.2.2010.

Već 50 godina tražimo izvanzemaljce, a iz svemira nemamo nikakvog odgovora. Nije li to dosta vremena i trebamo li odustati od SETI-programa? Bez obzira na dugotrajnost dosadašnje SETI potrage za umjetnim radiosignalima, pretražen je samo manji dio neba, i prostorno i frekvencijski. S novim antenama, koje je nedavno donirao Paul Allen, SETI potraga će biti značajno unaprijeđena. Ljudi su potkraj 19. stoljeća zaključili da nema života na Mjesecu zato jer na njegovoj površini nisu vidjeli odgovor na velike signalne vatre koje su palili na Zemlji.

Stoga je moguće da ćemo za 5, 15 ili 50 godina poznavati i druge načine potrage za izvanzemaljskim inteligentnim životom, bolje od pretrage djelića neba za umjetnim radiofrekvencijskim signalima.

Mislite li da postoji inteligentan život u svemiru? Mislim da je vrlo vjerojatno da postoji inteligentan život u svemiru. Postoje stotine milijardi zvijezda u našoj galaksiji, Mliječnoj stazi. A u svemiru postoje stotine milijardi galaksija poput naše. Dodatno, astronomija nas je u zadnjih petnaestak godina naučila da velik broj zvijezda ima svoje planetarne sustave.

Misliti da je vrlo prosječna zvijezda, u vrlo prosječnoj galaksiji, jedino mjesto u svemiru koje udomljava život bilo bi ništa manje smiješno od vjerovanja da je Zemlja centar Svemira. Puno bolje pitanje je: koliko je izvanzemaljski (inteligentan) život udaljen od nas?

Kad ćemo naći planet nalik Zemlji? Ubrzo. Tehnologija kojom astronomi traže planete oko drugih zvijezda značajno napreduje. Mislim da ćemo u idućih desetak godina biti sposobni detektirati planet oko neke druge zvijezde, sličan Zemlji i po masi i po udaljenosti od matične zvijezde.

Ako otkrijemo izvanzemaljsku inteligenciju, postoji li mogućnost komunikacije? Odgovor ovisi o tome koliko brzo možemo razmjenjivati poruke i koliko smo psihološki različiti. Primjerice, Europljani generalno imaju teškoća u shvaćanju kineskog ili japanskog načina života, a riječ je o pripadnicima iste vrste. Nadalje, razmotrimo ljude i dupine. To su dvije relativno slične vrste koje tisućama godina žive u blizini jedna drugoj, a ljudi imaju silne teškoće u razumijevanju dupina.

Pokušajte sada zamisliti komunikaciju s nečim ili nekim potpuno različitim od svega što poznajemo.

Vjerojatno najbolja šansa za početak uspješne komunikacije su osnovni matematički elementi. Naravno, pod uvjetom da ‘druga strana’ razumije koncept matematike.

Ako otkrijemo ekstraterestrijalnu poruku i zatim odgovorimo na nju, može li to biti opasno? Bilo bi nevjerojatno da tako tehnološki razvijena civilizacija, koja može putovati između zvijezda, svoje probleme i nesuglasice rješava nasiljem. Kada bi bilo tako, vjerojatno bi davno sami sebe istrijebili.

Što biste učinili da danas detektirate signal za koji mislite da je poruka neke ekstraterestrijalne inteligencije? Prenio bih primljenu poruku glavnom tajniku UN-a i postavio je na sve javne internet stranice do kojih bi mogao doći. Zatim bih s obitelji i prijateljima otvorio bocu dobrog single malt viskija.

Yu-Gi-Oh sevens